Nekromanti Kellogs Western?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Nån på forumet som har spelat/innehar Kellogs Western?

Det är ett spel där man spelar antingen cowboy, indian, prisjägare eller guldgrävare, och man slår sig fram med tärningar och klarar av olika hinder såsom 'kvicksand', 'pokerspel' eller 'Svarte Bronco'.

Spelet fanns att klippa ut på Cornflakespaket för cirka tio år sedan.

Recension av spelet finns här!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jupp

Det där känner jag igen. Det fanns en "spökstad" också, kommer jag ihåg, som hade jättelåg svårighetsgrad och det tyckte jag var dåligt...

Nå, jag vägrar prata om enbart flingpaketspel i det här fina forumet, så därför ska ni få bita i något (nästan) spelrelaterat; nämligen en skön gåta!

Det här är taget ur ett gammalt solospel jag har skrivit (citerat fritt ur minnet):

[color:\\"#996600\\"]Du finner dig ståendes i ett cirkelrunt rum med ett stort pentagram målat på stengolvet. Vid pentagrammets fem spetsar finns varsin stor järnport, och framför var och en av portarna sitter det ett djur som riktar granskande blickar mot dig. Rakt framför dig ligger ett stort lejon och du drar reflexmässigt ditt svärd och bereder dig på strid när det reser sig och blottar sina huggtänder, men till din stora förvåning så angriper inte besten dig, utan börjar istället tala med lugn och myndig stämma:
"Lugn, vi vill dig inget illa. Vi var äventyrare som du en gång, men mot häxmästaren hade vi ingen chans och nu har vi inget annat val än att stanna i detta cirkelformade rum."
Bakom dig har en liten groda hoppat fram från sin dörr och står nu vid din ena stövel:
"Mot häxmästaren biter inga vanliga vapen förstår du, vi var fullkomligt chanslösa!"
Sedan hörs ett kraxande klagande runt rummet innan en illa tilltufsad korp landar på din axel och skränar i ditt öra:
"Japp! japp! Den här femdörrarsfällan gick vi alla bet på, och om jag ska vara alldeles ärlig så tror jag inte att du kommer klara den heller!"
Du försöker skaka av dig den oförskämda korpen, men han sitter fast ordentligt.
"Vad pratar du om? Är det här en fälla?"
"Krax! Javisst! Eller en skattkammare, det beror på hur man ser det! För dumskallar som oss är det dock helt klart en fälla!"
Till slut får du bort korpen, han landar hårt på stengolvet och hämtar andan. Till vänster hör du då plötsligt en otäck, väsande stämma och du ser att den kommer ifrån en utmärglad mandrill som synar dig noggrannt medan han säger:
"Korpen har rätt. Bakom var och en av dessa dörrar finns ett magiskt vapen. De är några utav de mest kraftfulla artefakter som finns i vårt land, men alla utom en är fullkomligt verkningslösa mot Häxmästaren. Fyra av dessa fem dörrar leder alltså mot en säker död."
"Inte nog med det" börjar grodan vid dina fötter. "Var och en av dessa skatter bevakas av varsin demon, så även om du väljer rätt dörr så väntar dig en hård prövning."
Du blickar runt rummet. Ett lejon, en groda, en korp och en mandrill... Det femte djuret visar sig vara en orangeröd katt som blygt håller sig lite i bakgrunden. När hon ser att du upptäckt henne börjar hon stammande:
"Jo... de fem demonerna har alla djurhuvuden. En har lejonhuvud, en har korphuvud, en har mandrillhuvud och så vidare. Om du dödar någon av demonerna så dör också någon av oss här inne. Dödar du demonen med grodhuvud så dör grodan, och dödar du demonen med katthuvud så... Tja, du förstår..."
"Jupp, och inte nog med det," ryter lejonet till. Den har rest sig upp och går längs väggen och sneglar förstrött mot dig. "Så fort som en av demonerna dör så drabbas du av en förbannelse. Det finns en förbannelse bakom var och en av dessa dörrar."
"Fem dörrar, fem skatter, fem demoner och fem förbannelser, hä hä," skrockar korpen och struttar rultandes omkring på stengolvet.
"Hur vet jag då vilken dörr jag ska ta?" undrar du.
"Vi vet inte," börjar korpen. "Vi har enbart vissa ledtrådar. Två ledtrådar vardera. Det hela är en gåta där det gäller att vara vis och klurig om man ska kunna räkna ut vilken dörr som är rätt."
"Okej, låt höra ledtrådarna då," säger du otåligt.

"Hä hä, dörren med demonen som har ett katthuvud står till vänster om en dörr som leder till den legendariska Mässingsbågen. Verkligen ett fantastiskt vapen, måste jag säga," kraxar korpen. "Förresten, jag vet dessutom att det finns en demon vars förbannelse är att man blir helt döv. Verkligen otäckt, brrr, men demonen i rummet till höger är ännu värre; man blir helt förlamad från midjan och neråt! Hur skall man besegra häxmästaren med det handikappet, va?"
Du vänder blicken mot grodan, som vill ge dig sina ledtrådar härnäst:
"Demonen med mandrillhuvud finns i rummet till vänster om demonen med korphuvud. Det finns en demon med katthuvud också, och till vänster [1] om den så ligger ett rum där det magiska svärdet Skimmerklinga finns. Dess blad är osynligt för blotta ögat, så se upp så du inte skär upp hela handen medan du letar efter det!"
Därefter är det lejonets tur. Han ryter fram sina ledtrådar så att droppar av saliv skvätter ut över stengolvet:
"Det finns en väldig runförsedd yxa bakom en av dessa portar; det mytomspunna vapen som kallas Celicias Vrede! När jag var en vanlig man så blev jag en gång huggen i benet av detta vapen, och det brann då en helig eld genom mitt hela väsen! Jag har aldrig skådat maken till mäktigare runor än de som står inristade på detta vapen! Celicias Vrede ligger till vänster om det rum som har dövförbannelsen. Den farligaste förbannelsen är nog den som gör en alldeles blind. Den bärs av demonen som väntar i rummet till vänster om rummet med mässingsbågen."
Det börjar snurra i huvudet på dig, men mandrillen väntar inte på att du ska få rätsida på denna komplexa gåta, utan väser hastigt fram sina ledtrådar genom sammanbitna käftar:
"Det finns en skatt som kallas Häxlyktan, en mörk artefakt genomsyrad av urålderlig svartkonst. Över lyktan ligger en svart silkesduk, och när du avtäcker lyktan bör du hålla ögonen stängda, för den som blickar in i häxlyktans sken förvandlas omedelbart till sten! Häxlyktan hittar du i rummet till vänster om det som vaktas av demonen med lejonhuvud. Jag vet också att det finns en förbannelse som gör att man blir stum för resten av livet. Förbannelsen vilar över den demon som vaktar det rum som ligger till vänster om rummet där korphuvuddemonen väntar. Kan den informationen hjälpa dig?"
Slutligen är det kattens tur att tala. Hon går långsamt fram och stryker sig mot ditt ben medan hon med darrande röst ger dig de sista ledtrådarna:
"Det finns en förbannelse som gör att man föråldras och blir en uttorkad gamling som genom ett trollslag. Den förbannelsen vilar över den demon som huserar till vänster om rummet där demonen med grodhuvud väntar. Kommer du ihåg förbannelsen som förlamade en från midjan och neråt som korpen talade om? Till höger om rummet med demonen som bär den förbannelsen finns ett rum där det femte och sista förtrollade vapnet väntar på dig. Det är den Vita Lansen. Ett långt spjut som sägs kunna genomborra solitt bly eller det tjockaste drakfjäll."

Sedan säger de alla i kör:
"Var och en utav oss har berättat om varsitt legendariskt vapen, men alla utom en har berättat om ett vapen som inte vaktas av en demon med ett djurhuvud som liknar oss själva."
"Fattar du?" kraxar korpen. "Jag berättade om Mässingsbågen. Möter du en demon med korphuvud som vaktar denna mässingsbåge så har du valt rätt dörr. Hittar du mässingsbågen i ett rum med någon av de andra demonerna, tja, då är det goodbye. Schliää!"
Korpen drar med vingspetsen en horisontell rörelse över halsen och lipar, för att visa att du lika gärna kan hugga av ditt eget huvud om det skulle inträffa.
Du nickar förstående.
"Det som gör gåtan svår är att rummet är cirkelformat," förklarar mandrillen väsande. "¨För att du skall ha en chans att lösa gåtan måste du ha en fast punkt att utgå ifrån. Därför ska vi ge dig en sista ledtråd: Den här porten, den största, den leder till rummet med mandrilldemonen. Jag har varit här längst, och det är följaktligen mandrilldemonen som är starkast och ondast av de fem demonerna. Nå, äventyrare, vilken dörr skall du ta?"

Ja? Vilken port väljer du?

- Den två steg till vänster om mandrillporten?
- Den till vänster om mandrillporten?
- Den till höger om mandrillporten?
- Den två steg till höger om mandrillporten?
- eller själva mandrillporten?[/color]

/Riz

Den som först löser gåtan (enbart en gissning per person) får en digital puss. (Eller en liten dikt, om ni är allergiska mot digitala pussar)

[1 = Korrigerad i efterhand]
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hörru Rising?

Vad är en mandril? På engelska hade jag kunnat lura ut det (en jättestor borr typ, ett något Lynchianska äventyr du gjort i så fall men ändå) men nu sitter jag bara här och stirrar glosögt.


Storuggla, get Rising chansen att vara utbildande
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mandriller

Jahaaa... då hajjar jag.

De är närbesläktade med babianer, skrikapor och den där feta tjejen på Drew Carey Show.

Skrikapor? Har alltid haft ett muntert förhållande gentemot skrikapor, de verkar ha ett glatt liv, de äter, skriker och ja... that's it. Ett bra liv.


Storuggla, har nog nu
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Näru, försök inte

Du kom inte in genom någon dörr, du "fann dig ståendes i ett cirkulärt rum" med fem portar, varav alla leder till gångar du inte tidigare passerat genom.

Om du vill ha en vettig förklaring till hur du kunnat komma in i detta rum så säger vi teleportering, det var nämligen så det gick till i mitt solospel.

Du är här, det finns ingen annan väg ut än genom de fem portarna. Vilken väg tar du?

/Rising
som är förvånad att ingen har dragit till med en vild gissning.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Näru, försök inte

Mandrillporten. What the heck, om inte annat så okar jag oddsen för nästa kille. ^_-


Storuggla, skrikapor rockar
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Näru, försök inte

"Vilken väg tar du?"

Jag slänger in diverse djur i varsitt rum och ser vad som händer. Om de inte kommer ut inom en halvtimma kliver jag in i mandrillporten, tar mässingsbågen, dödar korpdemonen, slaktar häxmästarn och tar skatten. Weee! Det var ju inte så svårt.

Nu reser jag hem, gifter mig med prinsessan och halva kungariket, skaffar en kunglig tesked och har en tebjudning med träskvarelsen.

/Mogge, förväntar sig en digital långtradare :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
The quest is on!

Storuggla trippar in genom mandrillporten alltså...

Jag berättar lösningen när något av följande har inträffat:

1. Det finns gissningar på alla fem portar, och jag uppmärksammar detta.

2. Någon visar en fullständig lista på alla portar; med alla demoner, förbannelser och skatter utmarkerade. (inte sååå svårt)

3. Jag känner för det.

Tills dess; gissa på, gott folk!

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Äh, vaFAN... ;-)

Gud vad överflödigt... nu har jag klurat i flera -hör och häpna- minuter och har inte kommit fram till något annat än att Mandrillen, till vänster om Korpen, har stumhetsförbannelsen.

Sen undrar jag om det där sista korpen sa. Han sa att det var okej om man hittade en korp med mässingsbåge, men något annat med mässingbåge, goodbye. Hur? Mässingsbågen finns väl bara i ett rum, då rimligtvis det med Korpen i? Eller finns möjligheten att Mässingsbågen helt enkelt är dödlig, eftersom typ... lejonet vakar över den?

/Mogge, fortsätter att klura
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Äh, vaFAN... ;-)

"Gud vad överflödigt... nu har jag klurat i flera -hör och häpna- minuter och har inte kommit fram till något annat än att Mandrillen, till vänster om Korpen, har stumhetsförbannelsen."

Ett tips; börja med att renskriva deras ledtrådar till enkla instruktioner såsom:

Katt - Båge
Döv - Förlamad

så att du hela tiden håller reda på vilken som är till vänster och vilken som är till höger. Eftersom en del pratar om en och samma saker så kan man börja spinna trådar och börja dra egna slutsatser. Det finns ju bara en demon bakom var och en av portarna, och bara en förbannelse, och bara ett magiskt vapen...

"Sen undrar jag om det där sista korpen sa. Han sa att det var okej om man hittade en korp med mässingsbåge, men något annat med mässingbåge, goodbye. Hur? Mässingsbågen finns väl bara i ett rum, då rimligtvis det med Korpen i? Eller finns möjligheten att Mässingsbågen helt enkelt är dödlig, eftersom typ... lejonet vakar över den?"

Bara ett vapen duger mot häxmästaren. Korpen pratade om mässingsbågen, så om någon annan demon än korpdemonen vakar över mässingsbågen så är denna mässingsbåge en av de värdelösa artefakterna. Om häxlyktan (som mandrillen pratade om) visar sig ligga i något annat rum än det i mitten (mandrillporten) så kommer alltså vår vän Storuggla att gå en hemsk död till mötes...

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Grrr...

Din förvirrande elaking! Nu har du ställt till det igen!

dörren med demonen som har ett katthuvud står till vänster om en dörr som leder till den legendariska Mässingsbågen
Det finns en demon med katthuvud också, och till höger om den så ligger ett rum där det magiska svärdet Skimmerklinga finns
Både Mässingsbågen och Skimmerklinga finns alltså höger om kattdemonen?

/Mogge, arg och trött :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nää-hääää!

"Det finns alltså en förbannelse som hjälper mot varje vapen... hmmm..."

Ermm, nja, förbannelsen får man på köpet när man dödar demonen. Det ska ju bli lite extra spännande när man väl möter häxmästaren, och visst är det läbbigt att försöka spöa häxmästaren när man är döv, förlamad, föråldrar, blind eller stum?

Äh, förbannelserna finns för att jag behövde en tredje sorts grej att bygga gåtan på. Demoner, skatter och någonting mer, liksom. Koncentrera dig på att välja rätt port, om du bara tar rätt så låtsas vi som att du har vunnit, oavsett vilken demon du möter, vilken förbannelse du får och vad du har för chans att döda häxmästaren med vapnet.

/Riz
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Uuuuups!

"Både Mässingsbågen och Skimmerklinga finns alltså höger om kattdemonen?"

Gnägg!

Hrm, inte konstigt att ingen klarade gåtan... Hö hö...

"Det finns en demon med katthuvud också, och till höger om den så ligger ett rum där det magiska svärdet Skimmerklinga finns"

Man kan inte lita på grodor, det vet ju alla. Svärdet Silverklinga ligger förstås till vänster om demonen med katthuvud.

Hö hö, hrm... Äh, nu har jag ju förstört allting.

*Jag fick världens flashback nu! Jag gick i åttonde klass, och det var någon sorts temadag. Vår klass och parallellklassen skulle ha roligt tillsammans (suck) och någon föreslog Hänga Gubbe. Jag haaaatar hänga gubbe, men givetvis så blir det förr eller senare min tur att leda leken. Jag blir jättenervös, för i grannklassen går den rent outgrundligt sköna Linda som jag hade en skandalöst smärtsam crush på. Jag ville hemskt ogärna dra någon som helst uppmärksamhet till mig, men nu tvingades jag ändå upp. Jag kan inget om hur man ritar upp själva hängningsanordningen på hänga gubbe, så jag föreslår "arkebusera gubbe" istället, drar upp sju streck för "monoton" vilket var det mest komplicerade ordet jag kunde komma på. Nå, folk gissar hit och dit och jag börjar rita upp soldater som siktar på gubben som skall arkebuseras. Sedan märker jag att någon har gissat på "N" trots att jag bara skrivit N i slutet på ordet. Blixtsnabbt tänker jag ut att "molotov" borde funka (jag fick hjärnsläpp och begrep inte att det ju var helt fel -det slutar ju inte på N!) och ändrar liksom ord av bara farten. M:et och T:et har de listat ut, men ännu har de inte listat ut O så jag tror jag har gjort ett genidrag. Sedan visar det sig att jag dessutom hade placerat T:et på fel streck så hela föreställningen blev ett enda stort totalfiasko. Om jag kunde spola bort en dag av mitt liv så skulle jag förmodligen välja den dagen. Fullkomligt hemsk upplevelse.*

Om någon vill fortsätta gissa så kommer gåtan här i komprimerad form:

Katt - Båge
Döv - Förlamad
Mandrill - Korp
Svärd - Katt
Yxa - Döv
Blind - Båge
Lykta - Lejon
Stum - Korp
Gammal - Groda
Förlamad - Lans

Ordet till vänster i den listan finns i ett rum till vänster om ett rum som innehåller ordet till höger.

Nå, he he... okej, jag förstörde allt. Jag är nu lika generad som när jag gjorde bort mig inför Linda i högstadiet. Nå, se det så här; ni kan använda den här gåtan (korrekturläst!) för era spelare, trots att jag har spolierat den för er.

He heh... Nå, "M_LT__N" -det kan vara MALTVIN, va?

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag drar inte ut på det längre... Grattis, Tyr

Jag lovar att det här kunde ha blivit halvspännande egentligen... Men, äh, ja, du klarar nöten. Du möter kattdemonen, blir blind och får möta häxmästaren med den vita lansen, det enda vapen som biter på honom.

Så här såg det ut:

<pre>
Lejon | Katt | Mandrill | Korp | Groda
Svärd | Lans | Båge | Yxa | Lykta
Förlamad | Blind | Stum | Gammal | Döv
</pre>

...men det hade du säkert listat ut?

Nå, här kommer den utlovade pussen: [color:\\"red\\"]*smack*[/color] -håll till godo.

/Rising
skall återkomma med en svårare gåta som ska vara superkorrläst
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Jupp

- Den två steg till vänster om mandrillporten? (där finns lejonet, svärdet och förlamad)
- Den till vänster om mandrillporten? (där finns katten, lansen och blindheten)
- Den till höger om mandrillporten? (där finns korpen, yxan och föråldringen)
- Den två steg till höger om mandrillporten? (där finns grodan, lyktan och dövheten)
- eller själva mandrillporten? (där finns mandrillen (Do'h!), bågen och stumheten)

Jag tar alltså dörren till vänster om mandrillen, vilket borde bli (om jag gjort rätt) kattporten.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Jag drar inte ut på det längre... Grattis, Tyr

Bah! Hade inte mitt internet krånglat så förbittrat så hade jag också fått lite ära... :gremmad:
 
Top