Eon Kategorierna i Avtrubbning och Mentala trauman, hur gör/blandar ni?

Alakai

Veteran
Joined
1 Jul 2021
Messages
5
Version 4

Så, det finns två typer av mentala trauman som slås före scen respektive efter. När det kommer till kategorierna av avtrubbning så är de tre till antalet och frågan här är huruvida ni strikt delar upp trauman som att Övernaturligt är det man slår för när man slår för Skräck och om Våld och Utsatthet är det man slår för vid Nedbrytning eller om ni är mer flexibla och ser t.ex. plötsligt hot och våld som anledningar till att slå för Skräck inför en scen.

Min tanke är att kategorierna är oavhängiga så långt det är rimligt och att man absolut kan slå för Nedbrytning emot Övernaturligheter bara det i scenen är rimligt och gör en bättre historia än om spelarna ska reagera på det ena mer övernaturligt läskiga än det andra för sextonde gången den dagen.

Hur gör ni?

Måste säga annars att när man väl läser noggrant kring mentala trauman och avtrubbning så är det ett väldigt bra system som är både rimligt och roligt att skapa en berättelse kring. Krigsveteraner med noll avtrubbning i våld kan t.ex. förklaras med pstd, liksom häxjägaren som aldrig sett ett spöke osv.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Eller något likt osteoblaster och osteoblaster i skelettet.
Det sista en döende mänsklighet lyckades med vara att skapa en nano robot som bygger sten. Så du kan ha historier om nya öar som byggs för de "troende"
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,030
Location
Stockholm
Jag använder ofta ett skräckslag i samband med mötet av det övernaturliga, nästan före jag beskriver klart det hela. Lite som hur en skräckfilm oftast jobbar med musiken innan monstret visas, för att säga till publiken/spelarna att "det ni ser injagar en djurisk skräck i er".

Men jag skall erkänna att jag ofta glömmer bort skräck & nedbrytningslag för våld - det känns så typiskt rollspeligt att jag inte tänker på det, och jag har inte lika ofta en "agenda" där. Men min spelargrupp brukar vara duktig på att kräva ett nedbrytningsslag själva efter något som känns extra påfrestande, eftersom det känns spännande för karaktärerna.

Utsatthet har jag aldrig använt någon endaste gång, tyvärr.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Reglerna är gjorda för att Nedbrytning/Skräck och Utsatthet/Våld/Övernaturligt ska kunna kombineras hur som helst. En anfallande trukhbärsärk är Skräck/Våld, en resa genom ett landskap förhärjat av krig är Nedbrytning/Våld, en noga iscensatt förnedring vid en social sammankomst är Skräck/Utsatthet, en fängelsevistelse är Nedbrytning/Utsatthet, och så vidare.
 
Top