Nekromanti Kartor till Stormring

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Nu har jag tagit tag i kartritandet igen efter ett bra tag (tack till julhälsningstråden). Här kommer ett litet smakprov (egentligen ett litet test). Work in progress...

 

Attachments

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Riktigt snygg, tycker jag! Helt klart en kartstil jag gillar.
Tack. Funderar på att fixa till något smutsigare stil men har inte bestämt mig. Jag skall antagligen göra Stormring till lite mer dark fantasy och skruva upp Chtulhu-influenserna - då passar det nog med lite mörkare stil.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ja, just nu får jag snarare känslan av "gladfantasy"; ävenytrande i försommarvärmen där kvällarna alltid är klara och ljumma, bytesdjuren står på kö för jägarens pil och monster aldrig ligger i bakhåll.

Bara för det är det just ett sånt äventyr jag blev sugen på =) Attans!

Ska det vara lite hårdare och/eller mörkare fantasy skulle lite smutsigare kartor helt klart vara rätt väg. Alternativt pröva med svartvita kartor, eller någon skön brunskala för att återskapa gulnat pergament och urblekt bläck.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Man kan ju tänka sig lite blekta färger. Men som sagt... det beror ju på settingen.

 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jisses vilken skillnad! Den där ser också riktigt fin ut och blev genast mycket mer "gritty". Den där skulle utan problem passa i nån mörk, chuthuluesk värld eller bara lite skitigt historisk äventyrande.

Det jag känner nu när jag tittat på den ett litet tag är att den röda rutan och den röda punkten, om än informativa, samtidigt känns väldigt moderna. De för mina tankar till en modern karta snarare än något äldre. Jag tror att en annan färg (kanske grå, för byggstenar) skulle kunna hjälpa, allternativ om man gjorde en mer "artistisk" design där man faktiskt ritar ut vad det ska vara som en stad eller en by.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag får instämma med Rymdhamstern.

Stad-markörerna, kvadraten och pluppen, samt i viss mån även vägarna skär sig lite. De hör till dagens mer »abstrakta« kartor, medan särskilt dina fina åkrar känns väldigt mycket mer fantasy.

I övrigt, tja, så är det inte min typ av karta =) Om jag ska köra fantasy vill jag ha något i still med DoD6s »brunvita«, »ritade« kartor eller kanske en karta inspirerad av Carta Marina. Men med det sagt så är ditt exemplar här skickligt utfört, så för de som diggar stilen är det nog bra.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Möller said:
Jag får instämma med Rymdhamstern.

Stad-markörerna, kvadraten och pluppen, samt i viss mån även vägarna skär sig lite. De hör till dagens mer »abstrakta« kartor, medan särskilt dina fina åkrar känns väldigt mycket mer fantasy.

I övrigt, tja, så är det inte min typ av karta =) Om jag ska köra fantasy vill jag ha något i still med DoD6s »brunvita«, »ritade« kartor eller kanske en karta inspirerad av Carta Marina. Men med det sagt så är ditt exemplar här skickligt utfört, så för de som diggar stilen är det nog bra.
Tackar ödmjukt för lite bra feedback. Mitt mål är att hamna någonstans emellan realistiska kartor ("atlas-stil") och Dungeons & Dragons kartor ("handritade" och fantasyartade).
Exempel på "atlasstil"
Exempel på ritade och fantasyartade.

Jag skall göra städer och byar som andra symboler (kanske som sköldar). Stilen på dessa gör ganska mycket för kartans känsla. Kanske ha lite snygga ädelstenar omgivna av en tunn guldram? Sköldar är ju poppis också.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Fixat och donat lite - ändrat färger etc. Skall byta teckensnitt till namnen senare.



PS. Klicka på den bifogade filen för att se lite fler detaljer.
 

Attachments

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jättefint! Det blev en helt annan känsla med mjkare former på stadsmarkörerna och även att hela kartan går i en mer naturnära ton.

Som sagt, jättefin. Överarbeta den inte nu. :gremsmile:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Cissi said:
Jättefint! Det blev en helt annan känsla med mjkare former på stadsmarkörerna och även att hela kartan går i en mer naturnära ton.

Som sagt, jättefin. Överarbeta den inte nu. :gremsmile:
Tackar!
Överarbeta? Jag? :gremsmile:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Denna får vara klar nu. Lite lagom beskuren. Nu återstår 50 såna här kartor till Stormring och 10000 ord att skriva :gremsmile:
 

Attachments

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Åh, den blev jätte, jättefin!

Jag vill också kunna göra sånt där! Jag älskar kartor!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Caligo said:
Denna får vara klar nu. Lite lagom beskuren. Nu återstår 50 såna här kartor till Stormring och 10000 ord att skriva :gremsmile:
Trollywood for the win (läste lite fel där till en början)! Jag tänker mig dansande skogstroll i en remake av den här!

Snyggt jobbat med kartan också!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Sköldar är en mycket tuff idé! Känns väldigt fantasy och känns som något som mycket väl kan tänkas vara utritat på en gammal karta. Ädelstenar tror jag nog skulle se lite konstigt ut, med min smak.
 
Top