Nekromanti Kartor Nr. 2

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har en undran om kartor till Stjärnornas krig. Det jag undrar är om det t. ex finns stjärnkartor över de mer kända systemen. Det skulle bli en klar fördel när man spelade och kunde se var och hur långt det är.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Kartor i SW känns inte riktigt OK. Men jag förstår vad du menar. Kan vara lite lurigt om vissa sträckor mellan systemen varierar i avstånd under äventyren.

- Men förra månaden var det ju bara 25 ljusår mellan Daitoklos- och Parablossystemen!

/PAX
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Över ett system varierar kartan konstant, planeterna rör sig ju. /images/icons/smile.gif

Snow
Dead, but still walking around
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du har ju rätt att de rör sig. Men jag menar att det borde finnas en ungefärlig karat på vart de håller till. Det blir ju lite jobbigt om man skule göra ett hyperrymdshopp åt helt fel håll.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
I SW borde en karta kunna hålla reda på planeters rörelser.

/PAX
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hur har du tänkt att det skall fungera om det inte är ett program på en dator?

Snow
Dead, but still walking around
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Maila ?!?

Om det är nån som har en stjärnkarta till SW kan ni maila den till mig !!
Det vore bra och trevligt att ha dem.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Maila ?!?

Problemet med en stjärnkarta är att den skulle vara oändligt stor!!!, minst några hundra meter i omkrets, för att ha en lämplig skala. Troligen ännu större...

Riddaren - som ser vissa saker som helt enkelt omöjliga
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Maila ?!?

Jovisst, det är ju klart. Men du vet inte om det finns någom hemsida med just SW & stjärnkartor ???
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Maila ?!?

Nix...

Men man kan ju alltid kolla in Star Wars officiella sida

www.starwars.com Har väl inte så mycket om rollspel, men endel, som säkert går att överföra med lite fantasi.

Riddaren
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Maila ?!?

Ok, tack !!
Om du skulle hitta nått mer, kan du isåfall maila mig eller skriva i forumet ??

Tack på förhand !!!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Oäääändligt stora

Men, de är väl fortfarande löjligt stora, även om de är på en hemsida istället för utskrivna?
*ställd*
Bäst vore ett dataprogram, där man kan cirkulera i systemet, xooma in nästan oändligt, beräkna avstånd, etc.

/RipperDoc
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Oäääändligt stora

Kan tänka mig att de är såpass stora. Men vem har sådana kartor och program, inte många tyvärr, eller hur.
Jag får väll leta vidare.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Oäääändligt stora

...men å andra sidan tror jag inte NASA har stjärnkartor över en galax långt, långt borta.

Ridijeck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Stjärnkartor och astrogation

"Jag har en undran om kartor till Stjärnornas krig. Det jag undrar är om det t. ex finns stjärnkartor över de mer kända systemen. Det skulle bli en klar fördel när man spelade och kunde se var och hur långt det är."

I Star Wars 1st Ed fanns en tabell som sa hur lång resan var från de mest kända planeterna. I 2nd Ed utgick den, och ersattes med en grov skiss på "The Slice", eller en tunn cirkelsektor från galaxens centrum till kanten.

I övrigt är det bara att konstatera att Star Wars inte bryr sig om sånt bjäfs. Till och med utan hyperrymdsmotor kunde Falken ta sig från Hoth till Anoat till Bespin, utan att besättningen dog av ålder eller att biopubliken dog av uttråkning. Man använder en avståndsmåttenhet (parsec) som tidsmått (även om man har gjort en del tappra försök att förklara varför Solo skryter om att han klarade Kesselrutten på tolv parsecs), och Skywalker åker från Hoth till Dagobah i en X-vinge utan vare sig toalett eller kök.

Kort sagt, resor tar såpass lång tid att det är lagom jobbigt att resa dit, men fortfarande är intressant att genomföra. Exakt hur lång tid, eller hur lång sträckan är, är totalt ointressant! I vilket fall skulle kartan vara inexakt eftersom pappersytan är (mer eller mindre) tvådimensionell vilket rymden inte är.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Oäääändligt stora [OT]

kollade på www.lantmateri.se fet karta över hela sverige med upplösning på ner till 1m/pixel.. jag hittade lätt huset jag bodde i :)

Snow
Dead, but still walking around
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Stjärnkartor och astrogation

Ok, då är jag med. Det kanske är det bästa att inte ta för allvarligt på dessa tidsrymder.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Oäääändligt stora

Jo, det förståss. Men jag tror tyvärr inte att NASA är direkt intresserad av rollspel. Tyvärr !!!
Jag får väll helt enkelt ta och improvisera.
 
Top