Kartor, hexagoner, metoder, tips osv

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Hej!

Lång historia kort: Jag har skapat två tidigare trådar där jag vill hitta ett rollspel för min spelgrupp. En målsättning var att minimera tiden som jag lägger på att skapa innehåll utanför spelmötena. Någon tipsar om OSR, jag tänker att det ska vi inte spela. Blir ändå nyfiken och beställer Svärd och svartkonst för egen nöjes-läsning. Nu sitter jag här och ska ta fram en ganska ambitiös kampanjvärld. Så kan det gå!

Jag har börjat fundera på hur jag ska gå tillväga när jag tar fram kartorna, jag är garanterat inte den första som funderar på det här sakerna, så tråden startas för att kunna få input från er!

Planen är att först ta fram en landmassa ungefär likastort som halva Sverige. Denna kommer jag dela in i hexagoner som representerar fyra mil (vilket i regelsystemet i normalfallet representerar en dagsmarsch). Kartan kommer innehålla de största floderna, de största sjöarna, kustlinjer, största städerna, huvudvägar, biomer osv. När spelarna bara vill förflytta sig över landmassan och inte är intresserade av att utforska är det på denna karta de kommer röra sig. De undviker trubbel i högsta mån och det slås för möten en gång på dagen och en gång på natten.

Utöver detta behöver jag kunna ta fram kartor för utforskande av vildmarksområden. I regelverket rekommenderas 1 mil-hexagoner för detta. Jag känner att jag inte orkar rita kartor så min plan är istället att göra mindre hexagoner som får en färg som representerar vilken typ av natur den innehåller samt andra symboler och bokstäver för att hålla reda på annan information inom hexagonen. De här kartorna tas fram efter behov.

Frågor:
1. Mäts avstånd i hexagoner från en platt sida till en platt sida (det tror jag) eller från en spets till en spets?
2. Är 2 km hexagoner lagom för utforskningskartor?
3. Finns det tabeller, eller system för att slå fram vad en utforskningshexagon innehåller? Det borde exempelvis vara större chans att en hex jämte en hex med vatten också är vatten osv.
4. Vad finns det för bra internet-resurser att använda? De bör vara gratis.
5. Allmänna tips på saker att tänka på?
6. Tips på att förenkla så att inte projektet blir för stort?
7. Övriga tips? Jag kanske är helt fel ute.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
1. Från mitten av hexagonen till mitten är standard.

Generellt skulle jag spana efter resurser till Forbidden Lands/Svärdets Sång som är gjort för hexcrawling.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Konkret tänker jag att det låter ambitiöst som start. Jag kan annars tipsa om att göra "täta" hexkartor, som är ganska små (i antal rutor räknat) men har färre "tomma" rutor. De är mindre realistiska men på senare tid har jag upptäckt att de nästan är roligare att utforska i. Och mycket enklare att förbereda!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Frågor:
1. Mäts avstånd i hexagoner från en platt sida till en platt sida (det tror jag) eller från en spets till en spets?
2. Är 2 km hexagoner lagom för utforskningskartor?
3. Finns det tabeller, eller system för att slå fram vad en utforskningshexagon innehåller? Det borde exempelvis vara större chans att en hex jämte en hex med vatten också är vatten osv.
4. Vad finns det för bra internet-resurser att använda? De bör vara gratis.
5. Allmänna tips på saker att tänka på?
6. Tips på att förenkla så att inte projektet blir för stort?
7. Övriga tips? Jag kanske är helt fel ute.
1. Ja. Det varierar lite, center till center är nog det jag ser oftast.
2. Anpassa storleken på hexen till hur snabbt man reser i regelsystemet du använder. Om man på väg tar sig genom 3 hexar slätt på en dag, men bara en hex utan väg i typ träsk så är det nog en ganska lagom storlek på hexen.
3. Skapa, eller hitta, tabeller och ha olika beroende på vilken terräng de är. Tabellerna behöver inte vara särskilt stora i starten, utan kan byggas på allt eftersom. Kom ihåg att kombinera monster, personer, och andra sorters händelser.
4. Kolla till exempel tråden som Magnus Seter startade här på forumet nyss!
5. Som andra har sagt: börja inte för stort. Och kolla min post i den där Seter-tråden: http://www.rollspel.nu/threads/hexcrawl-hur-göra-det-spännande.76057/post-1035092
6. Samma som ovan och andra har sagt. Börja litet för att expandera senare.
7. Öh. Läs den länkade posten, återkom med mer specifika frågor, eller dina tankar kring vad det är du vill göra mer specifikt!
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tips för att göra det lite hanterbart:

Tack det är något sånt här jag tänker mig! Att jag väldigt grovt tänker ut hur min värld ser ut med berg, städer, stora skogar osv. Därefter gör jag hex efter hex utefter hur äventyret utvecklar sig. Frågan är bara hur jag ska hålla koll på alla hexagoner. I inlägget var det ju en bild med massa hexagoner som motsvarande en värld lika stor som Ryssland. Undra vilket verktyg som använts för detta.

Edit: Läste precis att det var Worldographer som använts.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,305
Inkarnate är bra och det blir väldigt fina kartor. Tror dock inte att du kan få nummer på hexagonerna där. Jag brukar dock märka upp viktiga hexagoner med text bara, så tycker inte nummer är superviktigt egentligen.

Hex Kit är bra också men inte gratis.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tack! Kan du rekommendera något av gratisprogramen?
Jag tänkte skriva att jag inte kan gå igod för någon av dem men lät bli. Straffet kom snabbt! :)
Jag ritar alla mina kartor själv men har sidan sparad för jag har tänkt göra vissa hexkartor längre fram.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag vet inte om det är applicerbart, eller ens bra, men jag har den här länken sparad om att göra hexagonkartor med gimp. Gimp är ju fri mjukvara, för övrigt.
 
Top