Nekromanti Kapten Tempelriddare?

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Hej, jag har en fundering angående tempelriddarna. Deras stridande trupperna bestod i stort av två grupper, riddarna och sergeanterna. Låt oss bara koncentrera oss på gruppen riddare i min fråga. Fanns det någon hierarki mellan riddarna d.v.s. var någon så att säga ett gruppbefäl? Vad var i så fall benämningen på denna titel?

Jag menar att det måste ha varit lättare att styra en större grupp riddare om det fanns någon sorts befäl bland dem. Det måste vara lättare att säga "Riddar Arn ta din grupp och undersök det här berget" än "Riddar Arn, ta med dig Riddar James, Riddar Miguel, Riddar Antonio, Riddar Stephan, Riddar Maurice, Riddar Otto, Riddar Clemens, Riddar Frederick, Riddar Hubert och Riddar Raymond och undersök det här berget".

Denna fråga gäller egentligen inte bara tempelriddarna utan även andra kristna riddarordnar. Ordet är fritt.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Tyska orden, den av riddarordnarna som jag tittat närmare på, hade tidvis ett system av komturier som bestod av 13 bröder. En var komtur(kommendant), oftast medelålders med erfarenhet av diplomati och administration. Beroende på konfliktnivån för komturin så varierade åldern på bröderna. I den komturi som låg i Sverige vid Årsta havsbad så var de flesta bröder äldre, då de inte var delaktiga i strider. Mer konflikt tyngda komturier hade yngre mer stridsförda bröder. Komturen följde sällan med ut i strid utan leder verksamheten i komturiet och kunde snabbt ta emot nya bröder och få dem i funktion ifall de andra stupade i strid. På så sätt kunde de ta kraftiga förluster utan att förlora administration. I strid ledes bröderna av marsken som var ansvarig för de militära sysslorna.
 
Top