Kandra: En plot hook per sida

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag kommer läsa stadsboken Kandra till Drakar och Demoner och försöka hitta en bra plot hook per sida. Jag känner att det är ett bra mått på om det är en bra världsbok. Jag har inte läst boken i förväg (även om jag läst bitar av den för länge sedan).

Då kör vi!

Framsidan: En halfling gangster kastar sig ut ur skuggorna för att knivmörda en tungt beväpnad vakt eller soldat.

Plot hook: Halfling maffian håller tydligen på att föra gatukrigsföring mot stadsvakten. Det är supercoolt i sig. Man kan jobba för halflingarna eller för vakten. Det antyder också att man kanske kan karva ut territorium där vakten inte går? Eller så är det helt enkelt “Rånare kommer anfalla dig var som helst under här kvarteret för det här stället är livsfarligt.”
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eller en massmördare går lös på stadens gator . Hen har hittils mördat 10 personer och rollpersonerna blir inkallade att sätta stop för mördarens framfart och allt man hittills vet om massmördaren är att hen är halfling
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 1: Inledning och lite fiktion. Grejen som står ut här för mig är att Kandra verkar vara ganska trevligt förutom lite organiserad brottslighet. Man nämner särskilt glam, stoj och busliv.
Plot hook: Armbrytartävling, danstävling eller dryckestävling!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 2: Intro fiktion. En grupp påväg till Kandra blir stoppade av tullvakter. Det finns särskilda tullar på varor som speglar och oljor.

Plot hook: Någon vill att du smugglar in en jättestor och ömtålig spegel! Tullvakten är skicklig och vara lite korrupt. Hur ska ni fixa det här?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 3: Fortsättningen på fiktionen och början på historia delen

Plot hook: STADEN ÄR GRUNDAD PÅ NÅGOT MAGISKT DE HITTADE I EN KULLE OCH SOM 50 TROLLKARLAR LÅSTE IN. *Startar plot hook sirenen*. Stoppa någon cool hemlighet där inne bara och kör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 4: Resten av historien. Politik och ekonomi. Lite heraldik.

Plot hook: Folket i staden behöver inte betala skatt mot att staden uppfyller vissa åtaganden. Ett av dem är att hålla rättegångar när det behövs. Jag älskar ju fantasy rättegångar jättemycket så jag hade absolut satt karaktärerna som intvingade åklagare, försvarare eller domare i en sådan rättegång. Låt dem lösa det genom ord, list eller trial by combat!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 5: Geografi och relationer till andra länder. Plus, tre coola bilder på sköldarna som beskrevs i heraldiken på förra sidan.

Plot hook: Kandras vapensköld är en super creepy uggla med sinister vinge utsträckt. Jag hade 100% haft ett hemligt sällskap av rika personer i staden med ugglemasker. Som frimurarna, men mindre onda!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 6: Renhållningen och avlopp är jättebra. Polisen också. Men öppettiderna gör att det är omöjligt att få tag i en rörmokare efter kl.16:00.

Plot hook: Sopåkarna får ett eget hus och en chans att smyga runt i kloakerna med lön? Äventyrsmaterial. Stoppa monster där nere och låt karaktärerna vara sopgubbarna (tillfälligt eller permanent) som måste deala med det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 7: Tullar, skatter, medborgarskap, marknader och högtider.

Plot hook: För att bli medborgare måste man antingen ha ett tråkigt jobb eller ha en förmögenhet på 3000 silvermynt. Det finns en hög fördelar med att vara en medborgare. Så plot hooken är att karaktärerna vill bli invånare av någon anledning och därför måste skaffa cash snabbt! Om inget annat kan det helt enkelt vara att man vill sälja sina plundrade skatter utan tull!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 8: Höstmarknaden, Vårmarknaden, Religösa högtider och regler för att skapa en stadsbo.

Plot hook: En religös festival är att man ska flyga drakar! Drakflygande för att hedra en gud är i sig coolt men i en värld med magi? Vi kan ta det här längre! Den som flyger högst vinner festivalen. De senaste åren har det varit diverse magiker med förtrollade drakar. Men i år vill en excentrisk adelsman klå trollkarlarna. Han har skickat guppen för att hitta en riktig drake! (En sådan med fjäll och vingar som sprutar eld) Han tänker sedan knyta ett snöre vid drakens fot och vinna tävlingen. Han erbjuder en absolut förmögenhet ifall gruppen kan hitta en villig eller tvingad drake till honom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 9: Slutet av hur man skapar en stadsbo biten och början på en lista över alla hus i Kandra (Hus 1 till 91).


Plot hook: Det finns en färdig plot hook här som är amazing! Så rakt från boken. En yrkesman är sur för att man stört honom så för att vålla bekymmer värderar han felaktigt något som äventyrarna har till att vara ofantligt värdefullt. Jag kan se framför mig hur gruppen är jagade av maffian och onda trollkarlar som vill stjäla något föremål som är värt nästan inget och som gruppen försvarar med livet!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 10: Fortsättningen på listan över alla hus i Kandra (Hus 92 till 238)

Plot hook: En magiker och bandvävare bor precis bredvid varandra. Magikern har upptäckt en fruktansvärd magisk hemlighet, en demons sanna namn, men är rädd för att skriva ner det. Han har därför kodat in namnet i ett band med hjälp av bandmakaren. Tyvärr tog han fel band med sig och det första bandet blev insytt i en hatt som dekoration. Demonen har nu tagit kontroll över hatten och tvingar bäraren att begå fruktansvärda brott.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag upptäckte nu att jag räknat första sidan innanför omslaget och det gör inte boken själv. Så jag ändrar min sidriktning från den här posten. Så det här är också sida 10 :p Men efter här stämmer det med vad som står i boken.

Sida 10: Resten av husen i Kandra (239 till 374)

Plot hook: Killen i hus 279 är hälare. Jag hade haft det som bara en öppen hälare. "Sälj stöldgods från andra länder här!". Det känns som en kul detalj. Som om han har ett kaparbrev fast för att sälja stöldgods.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 11: Mer saker om Köpmän och handlare.

Plot hook: Köpmännens hus (och speciellt deras arkiv) är ett great ställe att behöva bryta sig in på när man jagar specifikt information. (Eller utpressningsmaterial).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 12: Ännu mer saker om Köpmän och handlare.

Plot hook: Elfenbenssnidaren arbetar också i snöormshorn. Dags att jaga sjöorm!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 13: Ännu mer detaljer om fler affärsidkare i staden.

Plot hook: Kistbyggaren har enligt boken som standard att han kan sätta in lås i kistorna! Det är creepy nog att jag inte behöver tillägga något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 14: ÄNNU FLER DETALJER OM AFFÄRSIDKARE.

Plot hook: Silversmeden försilvrar vapen (det är väll vad bladsilver betyder? :p ) så jag tänker droppa en varulv här någonstans.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 15: Sista bitarna om affärsidkare. Matvaror och tjänster.

Plot hook: Det finns bankverksamhet mot ränta. OCH DE KALLAR MONSTERNA ONDA?! Men det är kul att det finns ett märkligt halv-modernt bankväsende. Att vara bankir verkar ansvarig eftersom en person med banklicensen är helt ansvarig för allt. Så man kan gå full Rogue Trader på det här. För den bästa banken är tungt beväpnade äventyrare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Sida 16: Mer info om tjänster. Så, såg det här yrkesnamnet innan på listan över hus men fattade inte vad det var. Men "Mästerman" är tydligen bödeln vilket är fett. Det är kul att han står under tjänster bredvid typ oxdrivare, barnmorskor och vattenbärare.

Plot hook: Så privata avrättningar? Jag hade gjort en offentlig upphandlingsgrej där flera bödlar tävlar om att bli den officiella bödeln för staden!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Sida 1: Inledning och lite fiktion. Grejen som står ut här för mig är att Kandra verkar vara ganska trevligt förutom lite organiserad brottslighet. Man nämner särskilt glam, stoj och busliv.
Plot hook: Armbrytartävling, danstävling eller dryckestävling!
En gemytlig stad borde vara en lämplig ros att plocka för vilket syndikat som helst. Feliciska pirater hyr in rollpersonerna ("äventyrare" är bara en annat och nedsättande ord på "pirat" och "rånmördare" som bekant) att infiltrera staden och ta över den. Eftersom rättegångar är stadens angelägenhet är det lämpligt att de får kontroll över rättsväsendet, så länge det fungerar kommer staden fortsätta att vara självständig och därmed gör det inte lika mycket om hela staden förvandlas till ett horhus och beskyddarnäste.
 
Top