Nekromanti Kan jag lära mig koda på fyra månader?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Halloj. Jag har en ide till en webbsida där man blir medlem och registrerar uppgifter om sig själv och kommer inte göra mycket mer än så. (Jag är hemlighetsfull här av uppenbara skäl) Kan jag lära mig koda en sån sida på 4 månader? Jag har programmerat HTML för massa år sen och även visual Basic och assembler.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Nu har jag i och för sig inte alls någon koll på just hemside-kodande men det kan också mycket väl vara så att det finns färdiga ramverk som du kan använda mer eller mindre rakt av, låter ju som ganska 'standard' funktionalitet, och då blir det antagligen betydligt bättre kvalité än om du kodar något från grunden.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Kolla in TheNewBoston på youtube. Han har jättebra tutorials, bland annat i HTML5 och CSS3. Tack vare honom kunde jag bygga min webbplats (som just nu ligger nere pga hade inte råd att betala för domänet...).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Niklas73;n101977 said:
Halloj. Jag har en ide till en webbsida där man blir medlem och registrerar uppgifter om sig själv och kommer inte göra mycket mer än så. (Jag är hemlighetsfull här av uppenbara skäl) Kan jag lära mig koda en sån sida på 4 månader? Jag har programmerat HTML för massa år sen och även visual Basic och assembler.
Du säger att du vill göra en sajt från grunden där en surfare kan kan skapa egna hemsidor.
HTML/CSS räcker inte om du vill att användarna ska skapa egen data. Du måste ha något i stil med PHP och MySQL också.
Det svåra är sedan inte att göra en sajt som låter användarna skapa egna sidor. Det klarar du antagligen av på en vecka eller så.
Det svåra är säkerheten.
Du vill dels göra sajten säker så så att ingen kan hacka den, dels ha något spamskydd så att inte spambotar börjar skapa sidor.
Det är tveksamt om du kan lära dig på 4 månader.

En bättre väg är att se om någon annan redan gjort något liknande och sno det.
 
Top