Kampanj-logg/kalender/planering/grej/pryl

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
Jag håller på att förbereda en sak mentalt för mig själv + läsa in mig på endel saker för Traveller för att pitcha en idé någon gång om att köra det lite open-table-style. Ingången ploppade upp när jag läste genom Original D&D igen och fastnade för stycket i slutet om att räkna tid och hålla koll på tid. Det fascinerande är att Original D&D säger att:

Grottutforskning - En vecka
Vildmarksutforskning - En hex en dag
En veckas riktig tid - En vecka i spelvärlden

Det här stryker under en sak som jag tycker är riktigt trevlig, att världen finns där för sig självt och saker kommer hända i den, när vi spelar är det inte karaktärerna som är huvudpersonerna så mycket som att de är en lins genom vilken vi ser, och ibland kanske också påverkar, världen om kring dem. Spelar vi inte, fortsätter tiden att gå. Karaktärerna blir äldre. Världen rör på sig. Länder bildas, faller. Kungar kröns och lönnmördas. Ibland på grund av spelarnas interaktioner med spelvärlden, ibland bara när karaktärernas spelare är på semesterresa med familjen, eller för att de håller på att utforska en grotta på andra sidan kartan, eller något annat.

Så detta är lite vad jag ämnar ta med mig till Traveller och utforska. Det är lite extra intressant med tanke på att Traveller inte har kommunikation snabbare än vad vi kan resa. Idéen är att fokusera in på ett legosoldatsförband i en subsektor eller två, som anlitas av diverse stridande adelsfamiljer. Så militär SF, men ser den nog lika mycket som militär sf med fokus på faktiskt strid och krigföring, men kanske hela tiden dubbelt med resurshantering, hantering av relationer, avlöningar, inköp av nya vapen osv. Men hela tiden vill jag ha koll på subsektorn, olika grupperingar och familjer, krig som sker utanför spelarnas direkta inblandning. Och därav den här tråden. Men får återkomma med en faktisk pitch om detta blir verklighet.

Så finns det några bra formulär eller redskap, helst som kan printas ut och sättas fast i en pärm/bok för att hålla reda på hur en kampanjvärld rör sig och utvecklas? För nyare spel har vi ju ex. Blades klockor osv, AWs fronter osv. Mycket av det skulle kunna nyttjas rätt rakt av. Men finns det några OSR-kloner som tar fasta på det här perspektivet som ger några verktyg? Finns det något skapat specifikt för gammel-d&d för detta? Egentligen är väl vad jag är ute efter en kalender med månader och år och utrymme att kunna fylla i händelser och prognoser för framtida händelser osv. så kanske bara att sätta samman en sådan. Men ändå intressant att se vad andra gjort och skapat?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Kuf har sin återhämtningsfas, som är tyyyyyp den grejen.

Både @Sysp och jag själv har vidareutvecklat mer omfattande system (var och en på sin front) redskap för sådant då vi behövt i våra kampanjer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
Stars Without Number har ett system för faktions-spel. Inte testat själv, men det får ju bra recensioner.
Det är inte riktigt faktionsspelandet så som system för att se vad som händer, det är mer, eh, hålla koll på allt. :) Men SWN kanske har hjälp där med?

Jag kommer lösa allt så som referee bara, invaderar x planet y så vet jag ju antagligen vad som kommer hända, eller så slår jag 2d6 mot 2d6 för mig själv. Det jag vill åt är nog mest sätt att anteckna och hålla reda på det. Kampanjmotsvarigheten till klassiska sheets för att tracka tid och facklor i dungeons, men för större saker som att när x invaderat planet y så kommer det ta en vecka innan system runt om har koll på utfallet, eller att det ens varit en invasion där. System längre bort kan det rent av ta två veckor för. Osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
1). En av kampanjerna jag går och grunnar på ska vara en point-crawl-sandlåda med klocka. Så jag följer tråden med intresse.
2). Spana in den här tråden av @God45 : https://www.rollspel.nu/threads/problemstorm-victory-city.76635/. (Att jag med min skrala minne kunde komma ihåg en flera månader gammal tråd är ett smärre mirakel, och visar möjligen att det faktiskt är lönt att skriva saker här).
3) Se min signatur. Tyvärr har jag inget i övrigt att tillföra, varje sig praktiskt eller konkret.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
för större saker som att när x invaderat planet y så kommer det ta en vecka innan system runt om har koll på utfallet, eller att det ens varit en invasion där. System längre bort kan det rent av ta två veckor för.
Aha. Ja, sådant är ju väldigt setting-specifikt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Är det förresten någon som har koll om vår egen @2097 har skrivit om detta. Jag menar, om man kör blorb enligt hennes modell så behöver man väl redskap för sådana här saker?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Är det förresten någon som har koll om vår egen @2097 har skrivit om detta. Jag menar, om man kör blorb enligt hennes modell så behöver man väl redskap för sådana här saker?
Vi har pratat om det en hel del, och jag har varit inne på det i lite olika trådar. Har en del rudimentära förslag som jag inte minns nu. Men sök på blorb och mig så kan du nog hitta nått.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag hade nog slagit en 1D12 för att avgöra i vilken månad som det sker en katastrof/uppenbarelse/krig/omvävlvelse/etc. Några olika tabeller man kan slå på för att sätta sitt Räkenskapsår. Om man vill kan man ju även slumpa vilken dag det sker, och hur länge det pågår. Kanske kan man även slå om det uppstår oväntat, väntat eller liknande med. Så att man som SL kan strössla med lite spår.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
Jag hade nog slagit en 1D12 för att avgöra i vilken månad som det sker en katastrof/uppenbarelse/krig/omvävlvelse/etc. Några olika tabeller man kan slå på för att sätta sitt Räkenskapsår. Om man vill kan man ju även slumpa vilken dag det sker, och hur länge det pågår. Kanske kan man även slå om det uppstår oväntat, väntat eller liknande med. Så att man som SL kan strössla med lite spår.
Hippiefasoner. :)

Nej, men det är ju inte riktigt detta jag är ute efter utan det är att spåra de långaprocesserna och inte glömma bort dem. Själva resolutionen och slumpen är lugn. Men jag vill att saker som händer spåras i tid på ett rätt realistiskt sätt och att resor helt plötsligt blir relevanta att ta i beaktan. Hyrs du in för att lönnmörda adelsfamiljen på system x, kommer det ta två veckor att hoppa dit, två veckor att ta sig hem igen, det är en månad, plus kanske några veckor där emellan för rekognisering eller för när saker går åt helvete och ni tvingas fly ut i djungeln... osv. Då vill jag ha koll på saker runt om, veta om banken vill driva in mer pengar för rymdskeppet legosoldatsförbandet precis blivit av med och nu bara står med lånet kvar. För att inte tala om löner som måste betalas ut. osv. Tex om ett krig utbryter i system x, så vill jag kanske bestämma att det kommer ta sidan som vinner 30 dagar att etablera sin kontroll över relevanta rymdhamnar, kommer ta 120 dagar att etablera sin kontroll över regionerna runt om och kanske ett par år för dem att ta kontroll över hela systemet. Sådana saker. Kommer säkert slumpa vad som händer var också, men detta är mer en fråga: Finns det några bra upplägg som pdf där ute för hur folk gör detta?

Annars är nog bara svaret att skapa en egen kalender med tideräkningen som används och helt enkelt föra anteckningar i den. Sker invasionen dag x, så antecknar jag på dag x+15 och x+30 att slå tärning för att se hur invasionen går och på dag x+7 samt x+14 vilka system som fått reda på att invasionen ägt rum (i Traveller räknas ett hopp som en vecka). Osv. Så, egentligen vet jag ju hur jag vill lösa det, mest att det finns ju personer som är snäppet skarpare än en själv där ute som säkert gjort ett bättre jobb och haft idéer en själv inte skulle kunna tänkt tanken kring som skapat smarta små lösningar för att få till ungefär detta + mer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
World Anvil gör nog det du behöver. Men det är ju digitalt, även om det säkert går att skriva ut en del mallar, tidslinjer och kartor.

https://www.worldanvil.com
Jag har bra verktyg för det digitalt redan, Aeon Timeline är fantastiskt ex. för tidslinjer. Nu mer ute efter smarta analoga lösningar, likt sådana dungeon time tracking-sheets som finns för att hålla koll på hur facklor går åt och när det är dags för att slå för random encounters osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Annars är nog bara svaret att skapa en egen kalender med tideräkningen som används och helt enkelt föra anteckningar i den. Sker invasionen dag x, så antecknar jag på dag x+15 och x+30 att slå tärning för att se hur invasionen går och på dag x+7 samt x+14 vilka system som fått reda på att invasionen ägt rum (i Traveller räknas ett hopp som en vecka). Osv. Så, egentligen vet jag ju hur jag vill lösa det, mest att det finns ju personer som är snäppet skarpare än en själv där ute som säkert gjort ett bättre jobb och haft idéer en själv inte skulle kunna tänkt tanken kring som skapat smarta små lösningar för att få till ungefär detta + mer.
Ja, det var så jag gjorde under min tidiga sim-dagar. Hade en klassisk filofax som jag antecknade allt i. Problemet är väl att det snabbt blir mycket ringar på vattnet men så länge man har koll på enbart relevanta skeenden så funkar det.
 
Top