Nekromanti Kampanj i Soldarn

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag har börjat fila på en kampanj där rollpersonerna blir involverade i Soldarns inrikespolitik. Än så länge samlar jag bara in tidigare skrivet material för att skissa upp hur läget är när kampanjen börjar och vilka konflikter som eventuellt kan blossa upp. Jag har givetvis utgått från Asharien och Soldarn-boken, men även hittat en del detaljinfo i äventyren Regnsynd och Sorgernas brunn. Dessutom har jag använt mig av Tobias Erikssons omfattande genomgång av Soldarns vasaller och deras relationer.

Nu undrar jag:
Var finns ytterligare tidigare skriven information om Soldarn?
Har någon spelat eller spellett en liknande kampanj eller äventyr?
Vad hände?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det här är nog inte vad du är ute efter, men när vi Eonkampanjade skymtade Soldarn mest förbi lite. Och kung Sachsar den Vidsynte var ett riktigt asshole. Amirro var inte heller särskilt hyvens för den delen. Det kändes mycket intressantare så - innebär ju att spelarna tvingas ta ställning mer. Om de är på Sachsars sida av princip - hur rövig kan kungen vara för att de fortfarande ska vara lojala? Bäddar det för tredje alternativ?

Tänker mig Sachsar som inskränkt, lynnig, odiplomatisk, ibland grym, ofta lättsinnig. Av många ansedd som ganska folklig. Och så förolämpar han gärna dvärgar.

Amirro är lite mer sammanbiten, slipad och blåblodig. Kan i och för sig också egga igång pöbeln, men då mer medvetet och utstuderat. Och så är han lite mer visionär på nåt sätt - vill göra något större av Soldarn, vill upprätta fler handelsförbindelser, stärka lojaliteten till kungen (dvs honom) för att ena och stärka riket. Och så anser han att ändamålen helgar medlena.

/Hjalle, men som sagt...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Tack. Jag har inte kommit särskilt långt när det gäller rollpersonernas roll i handlingen men de ska absolut inte vara styrda och det ska heller inte finnas någon ond eller god sida. Jag har samma bild av Sachsar och Amirro som du, men till en början vill jag att rollpersonerna jobbar mer på baronnivå.

Exempelvis har jag en tanke om att Baron Joar Silversparre av Sparreskog stödjer stråtrövare som plundrar handelsresande på väg till Hadarlon. Med hjälp av Regnsynd kan rollpersonerna annars få sin bas i Lundnäs, varifrån de tjänar Baron Semuel Leijon och den vägen leds in i konflikten (livvakter på handelsresa till Wargborg - lockade att infiltrera Lundnäs - vad gör rollpersonerna?)

Hur skymtade Soldarn förbi? Berätta gärna mer.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
  • Mitt Mundana är rent allmänt inne i en sorts renässans som mer eller mindre kan sägas ha triggats av Pereine och Colonans frihetskrig och efterföljande demokratiska reformer. Aristokratins legitimitet börjar ifrågasättas alltmer av framförallt borgerskapet, vilket oftast resulterar i att adeln tar i med hårdhandskarna för att undvika ett scenario liknande det i utbrytarstaterna. Överlag är det en väldigt orolig och konfliktfylld tid, men även en tid där kultur florerar och man experimenterar med nya konstformer and the like.
  • Religionen på Asharina
  • Det finns svartkrut ("
  • Rikskonung Sachsar
  • Soldarn har en stor befolkning tack vare det välutvecklade jordbruket trots relativt nyliga katastrofer som pest och Trollkrigen. Har ingen fast siffra än, men jag kan konstatera att de är fler än 62.000 pers.
 
Top