Nekromanti Kaffekvarn

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det börjar luta mot att jag kommer att tvingas köpa en kaffekvarn av någon sort. Mitt behov kommer väl mestadels vara ungefär.... 3-4 kaffemått åt gången, med kanske ett halvkilo en gång varannan vecka ungefär. Antagligen med en grovhet som motsvaras av sådant man har i pressar, det som anglosaxerna kallar french press.
Någon som har några tips och råd?


Storuggla, toddy och sowden
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Köp en med malskivor, inte knivar. Då får du bättre resultat. Sen finns det hundratals olika att välja mellan, efter prislapp. Wilfa CGR-1 är ett bra val, för typ 600 spänn.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Jag malar från hand när jag malar, alltså med en gammaldags kvarn med kurbel. Ger mysfaktor och samtidigt lite träning. Men då bara då och då, inte för routine morgonkaffe.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Arfert said:
Köp en med malskivor, inte knivar. Då får du bättre resultat. Sen finns det hundratals olika att välja mellan, efter prislapp. Wilfa CGR-1 är ett bra val, för typ 600 spänn.
Seconded. Typen med knivar har den stora nackdelen att de är jobbiga att tömma utan att man får kaffepulver över hela köket. Dessutom maler de inte särskilt jämnt (dock tillräckligt jämnt för att funka med fransk press, sämre för brygg och värdelöst för kok eller espresso). Även vissa av dem med skivor är jobbiga att tömma, så det är en ganska viktig faktor vid köp (min nuvarande av märket Krupps är t.ex. inte perfekt konstruerad ur den aspekten). Jag hade en jättebra för ca tio år sedan (minns tyvärr inte märket), men dess plastdetaljer runt kvarnen havererade tyvärr när jag rostat egna bönor och inte låtit dem kallna ordentligt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Dessutom maler de inte särskilt jämnt (dock tillräckligt jämnt för att funka med fransk press, sämre för brygg och värdelöst för kok eller espresso)."

Jag kan faktiskt specifiera; Jag tänkte ha kaffet i min sowden , min don pedro och min Toddy.
Så jag kommer antagligen behöva grövre än brygg men inte så grovt ändå kanske.


Storuggla, och sen kommer jag dricka det
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Storuggla said:
"Dessutom maler de inte särskilt jämnt (dock tillräckligt jämnt för att funka med fransk press, sämre för brygg och värdelöst för kok eller espresso)."

Jag kan faktiskt specifiera; Jag tänkte ha kaffet i min sowden , min don pedro och min Toddy.
Så jag kommer antagligen behöva grövre än brygg men inte så grovt ändå kanske.


Storuggla, och sen kommer jag dricka det
Med så fina grejer känns en knivmalare som ett hån:).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Storuggla said:
"Dessutom maler de inte särskilt jämnt (dock tillräckligt jämnt för att funka med fransk press, sämre för brygg och värdelöst för kok eller espresso)."

Jag kan faktiskt specifiera; Jag tänkte ha kaffet i min sowden , min don pedro och min Toddy.
Så jag kommer antagligen behöva grövre än brygg men inte så grovt ändå kanske.


Storuggla, och sen kommer jag dricka det
Här börjar den nya världsordningen. Med det här inlägget är det nu bevisat att Storuggla inte bara är fyndigast på forumet, han är också trendigast.

Det spelar ingen roll hur snygg du är i din mustasch, hur väl din sotarmössa sitter, hur väl din halsduk sitter (inomhus), eller exakt hur många år du hade bombarjacka innan det blev coolt.
Storuggla är vår uberhipster. :heart:

Denna månad.
 
Top