Nekromanti Kaffe?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,040
Location
Göteborg
Nå..finns det i Mundana? Har någon funderat?

Tanken slog mig under helgens spelmöte då diskussion uppstod i gruppen huruvida man skulle slösa pengar på lyxig mat i det finaste värdshuset eller helt enkelt käka medemåttig mat. Den gnidne alven fick ge med sig och mumlade surmulet: jag tar bara en kopp kaffe.

SL: öhh..jasså? finns det?

Så..finns kaffe i ert Mundana?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Ifall det finns så är det nog bara som lyxprodukt importerad ifrån den stora arkipelagen. Så "bara" en kopp kaffe skulle kosta en hel del pengar.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag vet då att jag inte kommer att använda mig av det, det länns fel. Tänk er dvärgen som kommer in på den hippa kaffebaren och säger: "Ge mig en cappuchino med extra skum."

Det känns fel ^^
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Khaf... [ANT]

...(=kaffe) är en lyxvara som finns i bl.a. Mûhad om inte jag är helt ute och cyklar.

- Danne, hopplöst koffeinberoende.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Läs introstoryn i M&M [ANT]

Magister Rafali har en kopp kaffe där. Så det borde finnas... :gremsmile:


Storuggla, sällsynt gätspel
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Likande prodikter och drycker från arkipelagan skule då också kunna vara:

Choco (=bulrande) alte (=vatten)
Chocklad vars bönor mals och kokas i vatten, en aferiodisia (försök att stava till det ni =) )
vill man så finns det många livsmedel, frukter och nötter i vår värld som skulle passa in i Mundana.

Personligen tycker jag att Kaffe inte riktigt passar in, det skulle ge Eon ett litte Western stuk med äventyrare som i en pannan över lägerelden kokar sig var sin kopp "Zhaffe*"
Smuttar på den krafftgivande mörka drycken och spanar sedan ut över de vilda outforskade markerna.

*Cirefaliskt namn och betyder typ Sotdryck =).

VH Jens.L "Draken"
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Kaffe i Mundana! Varför inte slänga in lite M16 och AK47 så har vi frihet vs terror i Mundana också!

Så..finns kaffe i ert Mundana?
YOU WILL BE THE DOOM OF US ALL! Så svaret nej kaffe e löjligt och folk som dricker kaffe e inte bättre än knarkare.

/DarkMystic e inte beroende av något, förutom luft, mat och vatten då :gremtongue:
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Det skulle ju inte vara helt omöjligt om kaffe skulle existera på nån avlägsen ö eller som tidigare nämnts i muhad.
Denna dryck skulle kanske inte vara känd bland de andra i mundana, och blandningar som cappuchino och så är ju bara överdrivet
 

Failsafe~

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
6
Location
Där jag rollspelar
Jag tycker att kaffe skulle vara en stor tillgång till Mundana, eftersom man då regeltekniskt skulle kunna utnyttja att man är den ende rollpersonen i spelet som dricker kaffe och på det viset vinna pengar på att satsa på vem som kan stanna uppe längst... tycker jag låter bra iaf :gremlaugh:
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Tja, bort med alkohol och piprökning också eller? Är det bättre än knark? Allt kan diskuteras, men jag umgås hellre med kaffedrickare än sprutnarkomaner. Men det är ju jag det :gremsmile: .

/Mori - Tycker att det är en viss skillnad mellan en 400 år gammal dryck och Automatgevär ifrån sextiotalet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Actually...[OT]

"Tycker att det är en viss skillnad mellan en 400 år gammal dryck och Automatgevär ifrån sextiotalet."

AK-47 är från år (guess what?) 1947, inte 60-talet.

"Пусть ярость благородная вскипает как волна!
Идет война народная священная война!
Гнилой фашистской нечисти,
загоним пулю в лоб!"


Слова правды, товарища!

-Danne, 7,5% stenhård ryss
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Nå..finns det i Mundana? Har någon funderat?

Jodå. Kaffe finns, iaf officellt. Men det är nog snordyrt och endast överklassföda. Det är nog inget man kan beställa på vilket värdshus som helst.




Silvervarg ser gärna kaffe som en lyxprodukt eftersom lyxgrejs saknas i hans värld.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
En av rollpersonerna i den nuvarande kampanjen dricker en brygd på rödklocka, som har alla kaffets egenskaper inklusive beroendeframkallande; beskrivs i EON3. Men kaffe? Jo, säkert bland de hopplösa sydsabriska sprättarnaoch då på import från kolonierna...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
När vi körde så importerades kaffe från de sabriska och cirefaliska kolonierna. Samma borde gälla choklad *pekar på tråden därovan*. Å andra sidan så borde både Melorion, Takalorr och Ebhron ha klimat nog för att odla både kaffe och choklad.


/Naug
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att kaffe finns i Mûhad står svart på vitt i Mat-sektionen i Geografica Mundana. Det och te är, utöver yoghurt och sånt, de stora måltidsdryckerna därborta, men det mûhadinska klimatet är egentligen illa lämpat för kaffeodling. Det mesta importeras förmodligen från Forion - kanske kom det ursprungligen från Menon-Aun, Mio-Enara eller någon annan avlägsen plats i väster.

- Ymir, spekulerar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Oh yeah? [OT]

Men M-16 är...

Känn dig förtitregd.
Förvisso, men skrev fortfarande bara om AK-47:an. M-16 nämnde jag inte någonstans i inlägget så dina förtitregade kommentarer har ingen som helst effekt på mig! :gremtongue:

- Danne, gäspar snart käken ur led av tristess...
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Re: Oh yeah? [OT]

Förvisso, men skrev fortfarande bara om AK-47:an. M-16 nämnde jag inte någonstans i inlägget så dina förtitregade kommentarer har ingen som helst effekt på mig!
Nej, men DarkMystic skrev om M16 i inlägget som Mori_Motonari svarade på i inlägget som du svarade på.
Kaffe i Mundana! Varför inte slänga in lite M16 och AK47 så har vi frihet vs terror i Mundana också!
/Caesar - vill också vara med och leka!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Oh yeah? [OT]

Förvisso, men skrev fortfarande bara om AK-47:an. M-16 nämnde jag inte någonstans i inlägget så dina förtitregade kommentarer har ingen som helst effekt på mig!
Inte du, men om man går längre tillbaks i diskussionen...

Varför inte slänga in lite M16 och AK47
Slutsats: 43gd. :gremlaugh:

/Joel
 
Top