Nekromanti Köpa hus

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, vi ska nog köpa hus inom en väldigt snar framtid, vad behöver man tänka på när man köper ett hus?

Tex tänkte jag fråga om taket, om när det dränerats senast och gissar jag borde fråga om annat oxå, men vad?

Tack på förhand
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,858
Location
Stockholm
Källare är ett jävla elände. Köp ett hus utan källare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Köp nyproduktion. (Gud vilket trist råd, men jag har bara köpt hus en gång och då var det nyproduktion... vilket gör att jag inte behövt oroa mig för "dolda fel" på samma sätt som om man köper ett "gammalt" hus med slitage).

Fjärrvärme/bergvärme/elvärme - vad är det för driftskostnad?
Ventilation/isolering - vårt hus har fläkt på vinden som sköter till- och från-luft, och så bra isolerande väggar att ingen sommarvärme släpps ut och så blir det 28º i söderlägesrummen på övervåningen på sommaren.
Har det förekommit någon fuktskada? När renoverades badrummen senast?

Och sen så vår kontakt på byggföretaget att det tredje huset man köper, där får man till det som man vill ha det. Så se till att ha köpt två testhus innan och gjort alla fel med val av kakel och sånt så att allting blir rätt nu.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Skaffa en vän som är duktig på hus och ta med hen och titta.

Titta noga på skalet - panel och tak - och därefter på innanmätet - vind och takstolar samt grunden. Om det är fukt i grunden så dra öronen åt dig å det grövsta.

Använd näsan. Jag har tittat på ett hus där mäklaren har försäkrat att det inte finns fuktskador trots att jag kände en doft av mögel, när jag sedan kröp ned i grunden var där rejält fuktskadat.

Just det - lita inte på mäklaren! Det sägs att de ska jobba för både köparen och säljaren men i allmänhet har de ju procent på försäljningssumman. Lite naivt att tro att de då fungerar som opartiska medlare, kan jag tycka.

Har huset egen brunn eller kommunalt vatten? Om egen brunn: Hurdan är vattenkvaliteten? Om separat avlopp, vilken typ? Är det lagligt eller måste det grävas nytt? Vad kostar det att koppla upp sig på det kommunala avloppet etc...

Någon ovan nämnde väl isolering och ventilation? Lita inte på energideklarationen utan försök skapa dig en egen bild av inomhusklimatet: Hur rör sig luften genom huset och vad innebär det för uppvärmningen? Gamla hus från tidigt 1900-tal kan ofta med fördel få ett lager isolering mellan takstolarna, på så sätt kan man spara pengar, men då behöver man ofta ordna mer mekanisk ventilation (göra hål i ytterväggen, för oss lekmän).

Vad är det för fönster? Vackra gamla fönster släpper genom luft på ett helt annat sätt än moderna diton. Man kan spara uppvärmningsslantar på att sätta in nya men ett varningens finger höjs då draget genom fönstren kan vara en viktig del i ventilationen.

Hur värms huset upp och hur mycket kan man spara per år på att byta värmesystem? Vad kostar en sådan investering? I vissa kommuner finns fjärrvärme, vad kostar det där du bor och är det ett bra alternativ?

Jag skulle inte ha köpt ett hus om jag inte gillade att "pula" med det, som Jerry Williams sa i norsk TV. Vissa talar om att man kan köpa sig fri från husångesten (som är ytterst verklig, många är de nutida svenskar som knäckts av sina husprojekt) genom att köpa nyckelfärdigt, men det förutsätter ju att du planerar att sälja huset och köpa ett nytt nytt hus efter några år.

Dessutom kan man förstås skriva volymer om hur överbelånad svensken är i dag. Husmarknaden är fruktansvärt uppblåst på sina håll och många köper sina hus direkt åt banken, utan plan på att någonsin amortera hela skulden. För att hävda sig på en sådan marknad är det lätt att man dras med och köper någonting som man egentligen inte har råd med.

Räntan är låg men lär stiga inom en snar alternativt ganska snar framtid. Tänk på detta när du gör lånekalkyler och räkna på en betydligt högre ränta än dagslägets (jag kommer inte ihåg om det är 7,5% som man rekommenderas att räkna med?).

På den sjunde dagen skapade Gud hyresrätten!

PS. Jag såg att du frågat om dränage också. Inspektera marken runt huset - åk dit på en riktigt regnig dag och se vart vattnet tar vägen, rinner det ned i de vackra rosenrabatterna längs husets kortsida eller bort från huset? Står det vatten i gräsmattan efter regn? Kom ihåg: Vatten är förutsättningen för allt liv men också ett otyg när det kommer till byggnationer. DS.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Feuflux;n215565 said:
Köp nyproduktion. (Gud vilket trist råd, men jag har bara köpt hus en gång och då var det nyproduktion... vilket gör att jag inte behövt oroa mig för "dolda fel" på samma sätt som om man köper ett "gammalt" hus med slitage).
Man behöver antagligen inte oroa sig på samma sätt, men man kan inte vara 100 % säker ens vid nybygge:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23973258.ab
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Såå, husvisning, källare, mögel i källaren, inget köp. Tack för tips iaf :) Det var egentligen inget större problem, riva ut och fixa avfuktare+ dränering. Men är ju en merkostnad + att det dessutom behövde bytas tak vilket är en ganska stor extra kostnad så det kändes inte som att det var värt det. Letar vidare :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
.113;n217522 said:
Såå, husvisning, källare, mögel i källaren, inget köp. Tack för tips iaf :) Det var egentligen inget större problem, riva ut och fixa avfuktare+ dränering. Men är ju en merkostnad + att det dessutom behövde bytas tak vilket är en ganska stor extra kostnad så det kändes inte som att det var värt det. Letar vidare :)
Låter smart. Ibland är det väl inte problems omfattning riktigt så glasklar som man skulle vilja, heller. Svårt att vara säker på var det slutar..
 
Top