Köpa Apocalypse World?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Någon som har koll på varför det inte går att köpa? 3ed på gång?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Tack! Vore intressant att veta varför de skalar ner på sex och våld. Undrar om spelet fått kritik.
De har väl spelat det med sin barn som sen också tagit över och medverkat till att utveckla det vidare, så tänker det mest har med det att göra.

Edit: Det gick väl bra att köpa från massa ställen? Inte i tryck men elektroniskt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
De har väl spelat det med sin barn som sen också tagit över och medverkat till att utveckla det vidare, så tänker det mest har med det att göra.

Edit: Det gick väl bra att köpa från massa ställen? Inte i tryck men elektroniskt.
Tänkte i tryck, men skrev inte det :)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Tack! Vore intressant att veta varför de skalar ner på sex och våld. Undrar om spelet fått kritik.
De förklarar lite här: https://lumpley.games/burnedover/
"In many ways, if we were to create Apocalypse World today, Burned Over is the game we’d create."

En intressant kommentar om Burned Over på DriveThru (längst ned på sidan):
"Ultimately, I think that Burned Over is a bit more grounded than AW. AW is more Beyond Thunderdome and Burned Over is more Mad Max. Every straight AW game I've seen or played has gotten very weird and kind of "high fantasy". Burned Over can still do that, but it doesn't push you that way like AW does."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
"Ultimately, I think that Burned Over is a bit more grounded than AW. AW is more Beyond Thunderdome and Burned Over is more Mad Max. Every straight AW game I've seen or played has gotten very weird and kind of "high fantasy". Burned Over can still do that, but it doesn't push you that way like AW does."
Vore ju så jävla bra om de skrotade trollkarlarna, men gissar att de inte gått så långt. Så om de fortfarande har magi, på vilket sätt pushar spelet inte mot fantasy längre? Är det bara magikerklasserna som kan trolla nu, till skillnad från origibalspelet där alla klasser kan koppla upp sig mot malströmmen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Tack! Vore intressant att veta varför de skalar ner på sex och våld. Undrar om spelet fått kritik.
Vet inte om de fått kritik för det, men just "sex moves" har varit ett av mina största problem med AW. Inte för att jag tycker att det är fel att ett spel har dem, utan för att jag inte är bekväm personligen med det fokuset på sex under spelet. Jag misstänker att jag inte är ensam om detta, även om jag förstås inte vet med någon större säkerhet, och att det har begränsat AW:s spridning och acceptans.

Tänker att det finns ju massor med PbtA-spel som inte har sex moves som är väldigt populära, och det kanske påverkat detta beslut.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
I mina öron låter det som att Burned Over är ett nedfilat AW på ett kanske inte enbart positivt sätt i så fall (om det tar bort vad som sticker ut med AW). Och förstår jag det rätt är det lite som en errata där man behöver AW och sedan applicera förändringarna från Burned Over. Det hade varit mer intressant med en ny bok.

Jag blir ju dock lite nyfiken på det. Är det någon här som har testat och kan säga något om hur det är att spela med Burned Over (i förhållande till grund AW)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Vet inte om de fått kritik för det, men just "sex moves" har varit ett av mina största problem med AW. Inte för att jag tycker att det är fel att ett spel har dem, utan för att jag inte är bekväm personligen med det fokuset på sex under spelet. Jag misstänker att jag inte är ensam om detta, även om jag förstås inte vet med någon större säkerhet, och att det har begränsat AW:s spridning och acceptans.

Tänker att det finns ju massor med PbtA-spel som inte har sex moves som är väldigt populära, och det kanske påverkat detta beslut.
Så kan det ju vara. Jag har pratat med en hel del som tycker att sex moves är briljant och en av de bästa sakerna med AW. Och våld och svordomar är ju hur man vet att det är ett Vincent Baker-spel. Om det inte handlar om våldsamma rövhål som knivhugger varandra medan de skriker könsord så känns det inte som att det är han som skrivit spelet. (Ja, jag vet, Dogs är undantaget här.)

Så jag känner nog också att det verkar vara någon sorts urvattnad mellanmjölksversion av AW.

Men, som sagt, om de tar bort magikerna och malströmmen så är det ju en förbättring!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
En intressant kommentar om Burned Over på DriveThru (längst ned på sidan):
"Ultimately, I think that Burned Over is a bit more grounded than AW. AW is more Beyond Thunderdome and Burned Over is more Mad Max. Every straight AW game I've seen or played has gotten very weird and kind of "high fantasy". Burned Over can still do that, but it doesn't push you that way like AW does."
Ooooh, det här låter ju bra, precis vad jag alltid önskar mig när vi spelar AW, lite mer realism, lite mer nedtonat.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Vet inte om de fått kritik för det, men just "sex moves" har varit ett av mina största problem med AW. Inte för att jag tycker att det är fel att ett spel har dem, utan för att jag inte är bekväm personligen med det fokuset på sex under spelet. Jag misstänker att jag inte är ensam om detta, även om jag förstås inte vet med någon större säkerhet, och att det har begränsat AW:s spridning och acceptans.

Tänker att det finns ju massor med PbtA-spel som inte har sex moves som är väldigt populära, och det kanske påverkat detta beslut.
Om de fick. Det var det enda internet pratade om när AW kom tyckte jag. Jag blev less på PbtA redan innan det fanns bara av allt tjafs om sex moves.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Om de fick. Det var det enda internet pratade om när AW kom tyckte jag. Jag blev less på PbtA redan innan det fanns bara av allt tjafs om sex moves.
Antagligen av folk som inte läst Bakers tidigare spel Poison’d och Kill Puppies for Satan. :gremgrin:
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Tja, det finns ju vissa ord som triggar. En del triggar på "satan" och en del på "sex". :)
 
Top