känslan av att vara ikapp med preppen

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
har gjort ordentligt med kartor och ryktestabeller, känns så skönt. känns jättesatisfied att vara i princip ikapp-preppad med det jag kommer behöva närmaste dagarna. har lagt in grejer från yawning portal, dyson's delves, razor coast, mini dungeon tome, ruins of the grendleroot, caverns of thracia och så ffa saltmarsh (och byn dom är, safaq, i bygger på saltmarsh).

är två stooora grejer kvar att göra.

1. handelssystem a la ACKS med handelsrutter och priser på varor i olika städer/byar i Zakhara
2. faktioner/platser a la An Echo Resounding utifrån arméstorlekarna i Land of Fate–böckerna

usch kommer ta urlång tid att göra dessa grejer. bara att bita ihop.

har egentligen också lite mer pillande att lägga in allt från fire on the velvet horizon och allt från trilemma adventures på min stackars överbelastade zakhara-karta. när det kommer till veins of the earth har jag kartlagt dom ner till 60 miles men behöver placera ut settlements och platser där nere, nu är det bara obefolkade (bortsett från random encounters) kartor mer eller mindre. är ändå bra att åtminstone det är färdigt för det är en möjlighet att färdas mellan ö till ö när man inte har nån båt.

usch allt det här är så himla maximalistiskt. om trilemma adventures hade kommit ut i tid innan vi började vår nya kampanj hade den boken räckt. den har ju sin egen spelvärld som är URBRA.

men känner samtidigt att det är ett otyg som DM att hela tiden vilja dra igång nya kampanjer, nya kampanjer, och nya kampanjer. är ju rättvist mot spelarna att istället lägga in nya saker i den existerande kampanjen...!?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag håller på med att spalta upp allt i Fire on the Velvet Horizon i några grova kategorier:
  • "Quest", det här monstret behövs designas ett helt uppdrag kring, kanske nåt monster som har en bra inbyggd payoff.
  • "Happening", det här monstret är något som kan drabba staden och förstöra allt i den (ska ha ganska låg sannolikhet att det händer)
  • "Encounter", det här monstret kan dom springa på i det vilda
  • "Findable", det här monstret är förknippat med en viss sorts plats, ett s.k. lair encounter, men den typen av platser kan dom springa på när dom är ute och joggar
  • "Item", det här monstret är mer nåt dom kan hitta i nåns ficka eller köpa på souken eller hitta i en treasure hoard
  • "Denied", det här monstret vill jag inte ha med öht. Roligt att läsa kanske men vill inte spelleda det
  • "Stock", det här monstret gör sig bättre inuti en dungeon eller annan specifik, icke-random plats, en dungeon som inte handlar om det monstret specifikt (för då hade det varit "quest") men kanske bra vakter för ett rum eller liknande
  • "Payoff", typ en stor orm äter upp hela himlen osv, kanske mer något som kan hända som konsekvens av specifika ovanliga (ibland dåliga) saker
  • "Rule", det här monstret flyttar in i husregelboken snarare än någon annan stans. Är den kategori som är mest klar (no shit för jag älskar ju att göra regler). Exempelvis wound whisp som nu finns på "whenever you use magic to heal a wound, roll a d20. on a 2-20, everything is fine and the wound is healed normally. on a 1…" osv osv

Det tar tid för det är ju 100 monster. Jag har sorterat upp 60 på det här viset men sen när jag har gjort sorteringen så ska jag ju sen GÖRA alla encountertabeller, quest-tabeller, item-tabeller, happening-tabeller osv osv :(
Och sen göra stats men det är ju det minsta problemet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Häromdagen lackade jag ur lite på Patrick Stuart pga det här. Sanningen är att jag tycker Skerples' tolkning av veins är uuurtrist så jag fattar ju Patrick å ena sidan. Men å andra sidan så är jag så frustrerad över att grejerna inte är OGL. Som DM behöver vi ju kitbasha och mixtra och mastra. Speciellt saker som Veins och Velvet Horizon som är oanvändbara out of the box.

Jag ska återgå till Fires-projektet snart nog. Men kan göra nåt annat så länge ex vis Echo Resounding-grejerna.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har en karta i Inkscape över hela kontinenten Zakhara och sen har jag olika lager med olika nivåer. Har inte veinsifierat hela utan det har jag hittills bara gjort under pearl cities + crowded sea. An Echo Resounding-grejerna kommer också lägga sig på ett eget lager osv och handelsrutterna likaså.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag preppar så himla widely och aimlessly och sloppily (lägger in moduler jag bara knappt ögnat igenom) för jag vet inte vad dom kommer göra. dom har mest hållit på med shenanigans i byn hittills. råna värdshusvärdar och gräva gravar
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
entomophobiac;n341773 said:
Fattar inte varför just OSR-världen skapar så mycket drama.
För att vi OSR-töntar är på det s.k. spektrumet och då är det lätt att bli envis + gnällig + ha svårt att hantera andras visioner när dom krockar med våra egna.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hittade nån på reddit som gjort en lista över spelledarpersoner och side quests, flera av dom sakerna har redan ändrat sig i min kampanj (ex vis har rätt många town guards dött), andra har av misstag blivit rätt (spelarna gjorde att Hanna och "Manistrad" (heter Mahnaz i min kampanj) blev ovänner och det ska dom ju enligt canon vara så gott så). Känns bra, tror jag hade en rätt bra vibe över dom olika spelledarpersonernas personligheter. Ska använda listan till att ha en kanonisk lista bredvid boken med vad jag har döpt om alla till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag kör Werewolf the Apocalypse i min Mörka Skåne sandlåda. Så den var preppad och redo redan innan kampanjen och nu kan jag bara köra med noll
prepp mellan sessionerna.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Låter skönt God45 Jag hann inte klart för vår förra kampanj tog slut innan jag var beredd och sen ville dom byta dag till en närmare dag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
entomophobiac;n341773 said:
Fattar inte varför just OSR-världen skapar så mycket drama. Men det kanske snarare är vår tids gissel än det har med OSR att göra.
Det senare är nog sant. Vi tenderar också att överreagera när det dyker upp drama och lägger gärna "skulden" på grupper eller individer snarare än de bakomliggande situationerna. Klassisk fundamental attribution error.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
OSR kan ha så jävla mycket drama det vill så länge det produceras bra konst! Det var inte som om surrealisterna inte var en toxisk hög med fuckers. Eller renässansmålarna, Caravaggio knivhögg folk och utpressade kardinaler. Så länge jag får the good shit som Veins of the Earth och Brood Mother Sky Fortress och en kultur där vem som helst kan göra sig ett namn om de är bra nog så är jag på.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skriv mer om prepp och hur man preppar och hur ni preppar än om hur lätt det är att komma in i OSR-världen för jag tycker inte det är så lätt
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill inte ha mer prepp, jag vill ha mindre. :)
Jag har inte tid att preppa så som man gjorde förr, så alla tips på hur man preppar mindre mottages tacksamt.

Det är därför jag tycker om att spelleda ett tunnt A5 LotFP-äventyr* med tunna A5 LotFP-reglerna* RAW.
Ingen prepp och bara två tunna böcker på bordet. :)

*Det behöver inte vara LotFP, men det får inte vara tjockare böcker.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jobbade lite på AER-domänerna idag. Tycker krångligt att förstå dom och att välja assets till dom
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vill byta till nåt annat system än AER… alltså Gana och Jumlat har tusentals trupper vardera. Ska jag bygga hundra baracker då?!

Jag gillar "löftet" från An Echo, Resounding att det ska gå att få små nyhetsbulletiner "Gana anfaller banditlägret" osv eller tvärt om. Som det var i Swan Song TV-serien att helt plötsligt kommer det en Nika Starlight och ställer till med massa strul osv.

Alltså det jag vill ha är "domain level events". Har redan ett bra system (War Machine i Rules Cyclopedia) för när det blir krig med stort krig. Men det som AER och SWN och Silent Legions etc utlovar är ju inte bara stora krig utan även små gnabb och subversions och sånt. Fattar inte hur jag ska göra!!!
 
Top