Kändisar med spelhobby

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det talades i en annan tråd som jag är för lat för att länka till om vilka spelledare som har störst inflytande.

Det fick mig att tänka på de kändisar som spelar rollspel och spelleder vilket fick mig att tänka på vilka kändisar har vi som figurerar inom spelhobbyn i stort på ett eller annat sätt .

Wil wheaton är ju en klassiker

Vin diesel gjorde ju till och med en film om sin DnD karaktär .

Post Malone fick jag nyligen reda på via hot ones att han spelar/spelade Magic the gathering

Mila Kunis spelar/spelade world of Warcraft

Corspe grinder ifrån kända dödsmetal bandet cannibal corpse är en total world of Warcraft nörd

Deborah Ann woll ifrån dareDevil spelar DnD och har en DnD web series och har vart med på DnD beyound på Youtube.

Stephen colbert och DnD är ju känt

Felicia day är också en klassiker

Joe maganiello


Det lär ju finnas fler men jag kommer inte på fler just nu så fyll gärna på med fler.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill minnas att en kompis nämnde nått om att Brandon Sanderson spelar Magic.

Detta är massa år sedan men Brandon skulle tydligen ha tweetat något om att han satt och väntade på tåget i GBG och ville att nån skulle komma och spela Magic med han tills tåget kom enligt min kompis .
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Svenske metalmusikern Tony Särkkä älskade Star Wars: The Roleplaying Game så mycket att när hans black metal+rock n roll-band Vondur släppte skivan Striðsyfirlýsing 1996 skulle det tvunget vara en maffig bild av Darth Vader på omslaget (ett tidigt formgivningsjobb för Sunn O)))s Stephen O’Malley).

5DCF749B-49C1-49DE-889B-C02312B3BC39.jpeg

Edit: kollar nu på hans diskografi och ser fler rollspelsreferenser, t ex omslaget på hans band Ophthalamias skiva A Journey In Darkness från 1994 är taget direkt från Kult.
F9F95745-9C81-4649-9BDC-3D7C38873BB6.jpeg
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Anders Jansson är rollspelare och ska spelleda Call of Cthulhu Sverige i Lund i augusti. Jonas Birgersson är visserligen inte känd från underhållningsbranschen, men känd för mycket annat. Simon Berger har åtminstone varit aktiv rollspelare, vet inte om han fortfarande är det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Robert Evans (amerikansk journalist som bl a gör poddarna Behind the Bastards och It Could Happen Here) spelar visst Warhammer 40K.

Han har också nämnt flera gånger att han spelade D&D som barn/ung, oklart om han fortsatt med det.
Han nämnde i något av de senaste avsnitten av Behind the Bastards att han lutar mer åt Pathfinder dessa dagar, så antar att han fortsatt.

Tobias Svanelid, mångårig programledare för Vetenskapsradion Historia är också inbiten spelare. Både rollspel och brädspel, och recenserar till och med brädspel med historiskt tema bland i sitt program.

Jack Werner, den kände källkritikern och författaren, är gammal rollspelare. Vet inte om han fortsatt med det idag, men har i alla fall gästat Rollspelsklubben för inte överdrivet länge sedan.

Johannes Klenell, kulturchef på Arbetet och såndär vänsterdebattör i största allmänhet, pratar då och då med värme om sin barndoms DoD-spel. Har dock inte fortsatt i vuxen ålder vad jag kan förstå.

Johanna Koljonen, programledare, författare och en drös titlar till, har tilldelats Årets Spelare av Sverok för att hon gjorde så mycket för spelhobbyn för sisådär tio år sedan. Hon medverkade också i Klenells bokklubbspodd Flumskolan när de läste De Övergivnas Armé.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist är gammal rollspelare. Inte helt otippat har han spelat Call of Cthulhu.

Historikern och Svenska akademiledamoten Peter Englund har vid flera tillfällen talat sig varm om gamla krigsspel av typen hexagonkartor och pappbrickor.

Rapparen Petter är gammal Drakar och demoner-spelare.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kan inte namet på alla men är en del wrestlers som har varit med och spelat Dungeon & Dragons på bla Pax. Vet att iaf Ember Moon och Xaviar Woods varit med.

Bandet Dexter Jones circus orchestra gjorde ju tom en hyllningslåt till Mutant så de borde spelat en del.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan inte namet på alla men är en del wrestlers som har varit med och spelat Dungeon & Dragons på bla Pax. Vet att iaf Ember Moon och Xaviar Woods varit med.

Bandet Dexter Jones circus orchestra gjorde ju tom en hyllningslåt till Mutant så de borde spelat en del.
Wrestlaren the big show var med och spelade med Joe manganiello i hans celeb DnD game ser jag nu
 
Top