Julklapp till mig själv

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har anledning att tro att det blir lite lediga dagar så här i slutet av december. Det vore roligt att läsa ett nytt rollspel för att få lite nya perspektiv.

Jag har läst många svenska rollspel som kom ut före 2000. Jag har bott under en sten sedan dess, men sista året köpt/läst mest D&D/OSR-produkter (och Mörk Borg, Kopparhavets Hjältar, och Fantasy).

Jag skulle vilja köpa
- ett svenskt rollspel
- som finns i tryck att köpa (gärna en fin hårdpärm)
- som kan ge mig lite nya perspektiv
- som är "bra"

Det behöver inte vara ett fantasy-spel även om jag mest spelar fantasy.
Det behöver inte vara ett "spel" - det skulle kunna vara någon annan rollspelsprodukt som är läsvärd.

Vad rekommenderar ni, och varför?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Symbaroum, det bästa svenska rollspelet som släppts senaste 20+ åren.
Jag har varit nyfiken... jag har köpt "boken med Symbaroum-konst" och jag köpte romanerna. Jag var inte SÅ imponerad av romanerna och tappade sugen lite.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
@zo0ok, hojta till om det skulle vara så att du vill köpa ett begagnat men felfritt Oktoberlandet + Lintovaffären, karta m.m. Det är ett fint spel men hos mig samlar det bara damm.

Mitt tips är annars Svärdets sång. Regelmässigt innehåller det en och annan knasigheter men Gullikssons bilder och Granströms världsbygge är en vinnande kombination.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Jag har två rekommendationer:

* The Troubleshooters. Nutid i form av fiktivt 196. En grafisk profil som verkligen passar det media det emulerar (Fransk-belgiska serier som Tintin, Spirou, Yoko Tsuno). Har ett regelsystem som bygger på det i Hjältarnas id.

* Call of Cthulhu Sverige. Bra setting i form av Sverige på 1920-talet och återigen väldigt snyggt gjort.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
I ett försök att träna på att göra reklam för saker jag gjort själv tänkte jag föreslå Supergänget. Det är svenskt, det finns att köpa i tryck (men med mjuka pärmar), det kommer att ge dig nya perspektiv, och naturligtvis är det bra, utan citattecken!

Supergänget är ett superhjälterollspel där spelarna spelar sig själva, men med en uppsättning superkrafter som låter dem bekämpa superskurkar i äventyr där fokuset ligger på att skapa en superhjälteberättelse så som de var på 70- eller början av 80-talet, där hjältarna använder sina krafter på kreativa och intressanta sätt. Boken är bara 28 sidor lång och reglerna presenteras i serieform.

Finns att köpa från de vanliga nätbokhandlarna, och går även att läsa gratis här: super - tobiasradesater (google.com)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag har varit nyfiken... jag har köpt "boken med Symbaroum-konst" och jag köpte romanerna. Jag var inte SÅ imponerad av romanerna och tappade sugen lite.
Spelet är bättre än romanerna. Jag är väldigt svag för det men det är en investering att ge sig på. Ur många vinklar är det likt Mutant UA och dess kampanj, med samma styrkor och svagheter (även om jag tycker de mest uppenbara bristerna från MUA kapats bort). Är det din grej kör på - om inte finns det andra val.

Annars Askhem - en speciell men ändå lättillgänglig spelvärld, avskalade M0-regler, fantasy-inslag, lättläst och kort.
 
Top