Nekromanti Jargiska Seder och Lagar

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Så nu börjar rollpersonerna beblanda sig med diverse "civiliserat" folk och det har kommit upp en del frågor.

Om präster blir inbjudna till festligheter hos hovet, drar de bara på sig sin bästa prästskrud/munkkåpa eller har även de festkläder?

Finns det några allmänna trender i klädstil/seder eller är det bara dyrast/mest opraktiska som är normen?

Läste någonstans om licenser för att bära vapen i städerna, stämmer detta? Var får man tag på dem och vilka prylar gäller det?

En rollperson är hantverkare och undrar om det finns ett enkelt sätt att räkna ut materialkostnader eller om man får improvisera.

Finns det några skillnader på festrätter/desserter mellan jargier och kamorier/zhaner?


Hade några fler frågor som jag redan glömt, men diskussionen kan väl användas av andra med liknande frågor.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Oden;n34149 said:
Så nu börjar rollpersonerna beblanda sig med diverse "civiliserat" folk och det har kommit upp en del frågor.

Om präster blir inbjudna till festligheter hos hovet, drar de bara på sig sin bästa prästskrud/munkkåpa eller har även de festkläder?

Finns det några allmänna trender i klädstil/seder eller är det bara dyrast/mest opraktiska som är normen?

Läste någonstans om licenser för att bära vapen i städerna, stämmer detta? Var får man tag på dem och vilka prylar gäller det?

En rollperson är hantverkare och undrar om det finns ett enkelt sätt att räkna ut materialkostnader eller om man får improvisera.

Finns det några skillnader på festrätter/desserter mellan jargier och kamorier/zhaner?


Hade några fler frågor som jag redan glömt, men diskussionen kan väl användas av andra med liknande frågor.
Präster är väl lite både och: antingen är det väl hela prästskruden, eller uppblandat med lite civila festkläder med prästattribut(som hos oss)
Vet inte hur mkt av det romerska riket som kommer att bli kvar när väl Jargien-modulen släpps, men jag kör på det senromerska riket med avancerade, utsmyckade togor + byxor - romarna tyckts ha hatat de barbariska byxorna - men jargierna kör på dem - med en toga till kanske...

Efterrätterna lär skilja sig ganska kraftigt mellan jargierna, kamorierna och zhanerna. Zhanerna har väl bakalava-liknande med andra kakor. https://suite.io/emma-oxenby-wohlfart/3csj295

Licenser för vapen skaffar man nog hos stadsvakten/tullarna, går nog också att fuska lite.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Oden;n34149 said:
Finns det några allmänna trender i klädstil/seder eller är det bara dyrast/mest opraktiska som är normen?
Enligt äldre moduler finns i Jargien för närvarande en fascination för sabrisk kultur, och man arrangerar sabriska kulturaftnar med mera. Men jag har ingen aning om det finns någon avsikt att skriva över denna info, då den inte omnämnts på länge. Sabriskt överklassmode motsvarar basically senmedeltida västeuropeiska stilar i vår värld, typ cirka 1350-1400:ish.

Oden;n34149 said:
Finns det några skillnader på festrätter/desserter mellan jargier och kamorier/zhaner?
Zhaner kommer undvika in i det längsta att äta fågel eftersom det enligt deras kosmologi är fåglar som bär döda människors själar till efterlivet, men om de blir bjudna i ett sammanhang där det är fullt av jargier kanske de inte vågar annat än att äta. Detta är nog ganska signifikant på lyxigare jargiska fester, då det lär finnas en hel del exklusiva fågelrätter hos överklassen.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Glömde att tacka för infon alla gav så jag gör det nu, tackar! ^^

Hade en fråga som jag tror ställde i en annan tråd men inte fick något riktigt svar.
Rollpersonerna har börjat röra på sig lite och då kommer vi till resor. Vilken skala är det (typ hur lång är en cm på kartan?) på kartan längst bak i pdfen och den längst fram?
Kaigon said:
På Jarigenkartan är det typ 3 cm = 10 mil, dvs 1 cm är drygt 3 mil. Får kolla upp vad den andra kartan har för skala.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Snabbt svar gillas, nu blir det lättare att räkna resedagar. ^^
 
Top