Nekromanti Jargien i centrum för Eon IV!

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tar mig friheten att citera följande, i mitt tycke, extra intressanta stycke från Nallos senaste uppdatering på Neogames blogg:

Absalon och Jargien:
Okrana med staden Absalon kommer ligga i fokus i Eon IV. Denna plats där avskum, lycksökare och äventyrare samlas på gränsen till vildmarken är en perfekt äventyrsstad. Det är dekadent och med många fraktioner både bland de förmögna och i den undre världen och alla är de pjäser i ett evigt spel.

Faktum är att när jag skulle beskriva Jargiska kejsardömet för mina spelare så sade jag "Game of Thrones kombinerat med I Rosens namn".
Tydligt fokus på en del av Mundana, alltså. Vad tror vi om detta? Min spontana känsla och förhoppning är att detta presenteras som en lämplig startplats för nybörjarspelare, och att staden och landsänden därför får en fyllig, nybörjarvänlig introduktionstext. Om så är fallet tror jag att det kan vara till stor hjälp - att det sedan blir ett dragplåster för Jargienmodulen är väl en möjlighet som jag förstår att skribenterna tar vara på.

Jag hoppas däremot att man fortsätter att trycka på de många olika möjligheter som Mundana erbjuder, och att Absalon blir just ett exempel på hur en äventyrsplats kan vara uppbyggd - inte ett självklart fokus för hela spelet.

Min nyfikenhet på Eon IV växer - tack för det, Neogames!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Eon har tidigare fokuserats till största del på asharinahalvön och det området och nu börjar det bli dags att lämna det älskade fokuset och ge plats år Jargien som huvudfokus, något som egentligen borde hänt för länge sen.

Självklart kommer det ju knappast hindra folk från att spela på andra platser. Men fokuset ändras för att få en chans att fylla ut gamla luckor och skapa nya möjligheter och göra en plats enklare och mer beskriven för nybörjare (som erfarna) att spela på en fast plats. Precis på samma sätt som tidigare fokus på asharina, som verkar vara platsen de flesta spelar sitt Eon kring.


/Poseur tror
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Du har helt klart rätt i att Eon varit väldigt Asharina-fokuserat tidigare - vilket jag har stört mig en del på, men av någon anledning inte riktigt kopplade ihop med den här nya fokuseringen. Däremot tycker jag att detta nya låter betydligt mer uttalat...

(Sedan ska det bli väldigt intressant att se vad det blir av Jargien - eftersom jag personligen hittills har upplevt det som ett av Mundanas minst intressanta länder, en uppfattning som förhoppningsvis kommer att ändras.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag har heller aldrig riktigt varit fascinerad utav att spelleda kring asharina utan har spellett mestadels i Consaber och västländerna även om senaste åren har fått en mer spridning än tidigare.
Anledningen till nytt fokus blir nog just tack vare Jargienboken som verkar komma ut i samma veva som EonIV.

Jargien lär absolut bli mer intressant än vad det vart tidigare. Jag och min grupp har haft mycket svårt med Jargien för att det står så lite om det och det verkar vara så rom-likt och det är svårt att släppa även om försök har gjorts. Det har påpekats gång på gång att Bysans är en bättre inspirationsgrund och visst det är det men jag tror inte jag kommer gilla Jargien oavsett vad jag gör åt det förens boken kommer ut. Dock har jag fullt förtroende på att Jargienboken kommer bli något alldeles extra.


/Poseur
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Poseur said:
Jargien lär absolut bli mer intressant än vad det vart tidigare. Jag och min grupp har haft mycket svårt med Jargien för att det står så lite om det och det verkar vara så rom-likt och det är svårt att släppa även om försök har gjorts. Det har påpekats gång på gång att Bysans är en bättre inspirationsgrund och visst det är det men jag tror inte jag kommer gilla Jargien oavsett vad jag gör åt det förens boken kommer ut. Dock har jag fullt förtroende på att Jargienboken kommer bli något alldeles extra.
Jag kan bara hålla med! Sedan tror jag att det kommer att krävas en del för att ändra min åsikt att Rhung-Alari hade varit det logiska stället att fokusera på, men det är verkligen en personlig preferens. :gremsmile:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag tror att det är positivt att sätta ett centrum för spelet. I tidigare utgåvor har det funnits ett centrum, men detta har varit svårt att placera. Många bakgrundsslag exempelvis verkar vara skrivna med avseende på en centralmundan rollperson medens andra verkar vara gjorda för att passa alla möjliga rollpersoner. Att faktiskt sätta ett centrum och skriva kring det tror jag stärker kvalitén på regelboken. Sedan finns det kvar och kommer även att släppas moduler till andra länder i framtiden så att man kan utvidga rollpersonernas världsbild i takt med att Jargien växer sig allt för vardagligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
bakgrundstabellerna måste vara generella och därmed applicerbara på karaktärer från hela Mundana, annars måste bakgrundstabeller upprepas i varenda modul, varvid somliga kulturer kommer sakna bakgrundstabeller för evigt, och vi får ett splatbook-syndrom, frånvaron av vilket alltid varit en av Eons allra starkaste sidor.

Jargienfokuset är en bra sak, även om det i viss mån sker på bekostnad av bredd, men om det blir som i nya Alvboken, att resultaten på tabellerna bara är applicerbara på en kultur, och alla andra därmed står utan bakgrundstabeller...det vore rätt jävla illa. Boken kan gott uppmuntra spel i Jargien, men den bör göra det utan att avskräcka eller försvåra spel i resten av Mundana.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ymir said:
bakgrundstabellerna måste vara generella och därmed applicerbara på karaktärer från hela Mundana, annars måste bakgrundstabeller upprepas i varenda modul, varvid somliga kulturer kommer sakna bakgrundstabeller för evigt, och vi får ett splatbook-syndrom, frånvaron av vilket alltid varit en av Eons allra starkaste sidor.
Vill bara säga att jag håller med till 100%.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Om ni skriver nya bakgrundstabeller, ta för Guds skulle inte bort händelsen om en mystisk man som ger karaktären en amulett som ger +1 i tur när den bärs.

Vi skrattar varje gång någon får den, så satans fjånig den är. ^^

I övrigt tycker jag att de ska hållas väldigt generella. Gillar man inte slaget, är det ju bara att slå om.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Givetvis skall man kunna spela karaktärer från hela Mundana, men i nuläget är tabellerna väldigt dåligt anpassade för att vara generella. Här och var känns det som om tabellerna är skapta för att kunna användas för många olika typer av kulturer (primitiva + civiliserade etc) men på andra ställen saknas stödet helt (förmögenhet, händelser etc). Istället för att ha ett försök till ett generellt karaktärsgenereringssystem som ändå misslyckas kan man fokusera systemet på ett land, men samtidigt hålla det öppet för tillägg till andra kulturer.

Jag har spelat Jargier en gång. Ett speltillfälle. Resterande tid har jag spelat individer av annan härkomst. Något av det bästa med Eon är hur enormt stora möjligheter man har som spelare när man skapar sin karaktär. Har man en idé kan man applicera den någonstans i Mundana. Denna frihet skall absolut inte byggas bort, men i nuläget är systemet ofokuserat så då ser jag ingen skam i att välja ett fokus för det. Om set sedan står att "en av rollpersonernas närmsta vänner har en högt uppsatt position inom Daakkyrkan" kan man som spelledare få en bättre bild av vad resultatet faktiskt betyder snarare än om det står "En av rollpersonens närmsta vänner är av betydande rang inom en religiös organisation eller dylikt". Vill man då applicera resultatet på exempelvis kraggsamhället vet spelledaren (och spelaren) vad syftet med resultatet är och kan välja ett lämpligt alternativ som passar den aktuella kulturen. Det hade de ändå behövt göra med tanka på att någon religiös organisation inte finns i kraggsamhället, men för jargiska rollpersoner känns resultatet med Daakprästen mycket bättre.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Duncan said:
Denna frihet skall absolut inte byggas bort, men i nuläget är systemet ofokuserat så då ser jag ingen skam i att välja ett fokus för det. Om set sedan står att "en av rollpersonernas närmsta vänner har en högt uppsatt position inom Daakkyrkan" kan man som spelledare få en bättre bild av vad resultatet faktiskt betyder snarare än om det står "En av rollpersonens närmsta vänner är av betydande rang inom en religiös organisation eller dylikt".
Jag vet inte varför det första med Daakkyrkan skulle vara bättre än den generellare varianten. Kommer alternativet med Daakkyrkan upp när man genererar rollpersoner för t.ex. Soldarn så kommer det bara kännas fånigt och inte på något sätt bättre för att det råkar ha ett fokus (enligt mig), och det ger inte så mycket extra om man nu råkar spela Jargien heller eftersom man själv förstår att om man känner en högt uppsatt i kyrkan och ens rollperson är ifrån Jargien är det någon inom Daakkyrkan det handlar om.

Med den relativt låga utgivningstakten vi kan se från Neogames är det ju knappast troligt att det kommer nya moduler med nya tabeller för andra kulturer, som du föreslår, inom en rimlig framtid.

"En av rollpersonens närmsta vänner är av betydande rang inom landets statsreligion." funkar enligt mig mycket bättre, eftersom det hålls allmänt. Ett annat sätt är väl att göra ett mellanting och skriva
"En av rollpersonens närmsta vänner är av betydande rang inom landets statsreligion, exempelvis en Daakpräst." Då känns det mer som en exemplifiering men öppet för spelaren och spelledaren att tolka resultatet som en präst av samoriska läran.

Däremot kan jag hålla med om att det är dumt när ingen skillnad görs på primitiva eller civiliserade rollpersoner i tabellerna, så där borde en skillnad göras, även om vissa resultat kan vara samma. I vissa tabeller spelar det ju ingen roll men i andra är det desto viktigare.
En lösning kan vara att i tabeller där en skillnad bör göras på civiliserade/primitiva är att ha 150 resultat 1-50 är "civiliserade", 51-100 är "neutrala" 101-150 är "primitiva", och så får alla med primitiv härkomst +50 på slaget.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Med den relativt låga utgivningstakten vi kan se från Neogames är det ju knappast troligt att det kommer nya moduler med nya tabeller för andra kulturer, som du föreslår, inom en rimlig framtid.
Jag föreslår inte att NeoGames kommer med nya tabeller för varje ras för de kommer de inte att göra. Jag tror dock att spelare och spelledare tillsammans kan tolka om resultaten om bara ett bra exempel ges. Allra bäst hade varit att ha fler tabeller i stil med egendom där annorlunda kulturer kan slå på en egen tabell, men som jag förstår de tär det mer aktuellt i nuläget att cutta ned böckerna snarare än att bygga ut dem med mer material.

"En av rollpersonens närmsta vänner är av betydande rang inom landets statsreligion, exempelvis en Daakpräst." Då känns det mer som en exemplifiering men öppet för spelaren och spelledaren att tolka resultatet som en präst av samoriska läran.
Hm, du har en poäng. Det är bättra att skriva så, ja.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Duncan said:
Med den relativt låga utgivningstakten vi kan se från Neogames är det ju knappast troligt att det kommer nya moduler med nya tabeller för andra kulturer, som du föreslår, inom en rimlig framtid.
Jag föreslår inte att NeoGames kommer med nya tabeller för varje ras för de kommer de inte att göra. Jag tror dock att spelare och spelledare tillsammans kan tolka om resultaten om bara ett bra exempel ges. Allra bäst hade varit att ha fler tabeller i stil med egendom där annorlunda kulturer kan slå på en egen tabell, men som jag förstår de tär det mer aktuellt i nuläget att cutta ned böckerna snarare än att bygga ut dem med mer material.
Ah, då är jag med på hur du menade, jag misstolkade bara hur du menade när jag läste det i all hast. Men jo, att på något sätt skilja primitiva och civiliserade kulturer åt hade varit bra. Det ska bli kul att se Eon IV när det kommer. :gremsmile:
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Fokus i Eon kommer helt riktigt centreras kring Jargien, och i mångt och mycket kring staden Absalon med omnejd, vilket kan sägas vara ett typexempel av Jargiens essens, och en förbaskat intressant region att utforska.
Vad vi vill få fram med detta fokus är att ge en centrerad karaktär åt spelet, och en djupgående startpunkt för Eon, och framför allt ge nya spelare någonting att ta fasta på, och utvecklas kring. I och med att fokus i stort ligger kring en liten region, kommer spelarna efter att tag växa ut miljön och vilja utforska alla andra delar av Mundana, och då finns hela den etablerade världen där och väntar...
Bredden av äventyrsplatser i Mundana är fantastisk, men att världen är så stor har kostat Eon en del Eontypisk världskänsla, lite som ett lapptäcke. Det finns miljöer för alla typer av kampanjer, men inte direkt någonting som man sätter fingret på, och säger "Det här är Eon!" när man ser världen som helhet.

Eon IV utvecklas till en helt makalös produkt, och det nya fokuset ger något ny känsla för spelet, då vi nu kliver in i en del av världen som har potential att påverka väldigt mycket av den "tidigare" spelvärlden, och framför allt levandegör regioner som tidigare varit skralt dokumenterade.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Frånsett då att hela idén om "primitiva" kontra "civiliserade" kulturer är rätt keff. Den är till exempel inte särdeles applicerbar på zhanerna i Mûhad, och då har vi inte börjat prata om Stora Arkipelagen, Eumo, Mio-Enara, etc.

Vad skiljer en primitiv kultur från en civiliserad, liksom? Hela konstruktionen med primitiva kontra civiliserade kulturer hör hemma i nån sorts 1800-talssyn på världen.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ymir said:
Frånsett då att hela idén om "primitiva" kontra "civiliserade" kulturer är rätt keff. Den är till exempel inte särdeles applicerbar på zhanerna i Mûhad, och då har vi inte börjat prata om Stora Arkipelagen, Eumo, Mio-Enara, etc.

Vad skiljer en primitiv kultur från en civiliserad, liksom? Hela konstruktionen med primitiva kontra civiliserade kulturer hör hemma i nån sorts 1800-talssyn på världen.
Jag håller med om det men jag personligen kan dock inte komma på någon bättre uppdelning utan att det i princip görs bakgrundstabeller för alla olika kulturer.
Det hade visserligen varit väldigt coolt och kunna göra varje karaktär väldigt unik, men det känns inte speciellt praktiskt eller genomförbart.
Man skulle väl kunna samla likartade kulturer i samma tabeller dock, då hade det kanske blivit träffsäkrare resultat.
 
Top