Jag söker folk som vill öva på rollspel som hantverk

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Lite olika grejor på senare tid, som tråden om trender i rollspelen och hela virusgrejen, har givit mig idéer. Jag skulle vilja göra följande med en liten grupp andra som är intresserade av samma sak:

  • Jag vill spela spelledarlös friform. Inga regelsystem, ingen spelledare, bara turas om att sätta scener och spela ut dem. Inget att falla tillbaka på.
  • Jag tänker mig också "inga förberedelser". Bara sätta första scenen och bygga vidare på den. Ingen setup, relationskartor, inga rollpersoner skapas innan spel. Allt improviseras i stunden.
  • Tanken är att öva på rollspel som hantverk, på rollspelets färdigheter. Att inte ha några stödstrukturer.
  • Tekniker, inte regler.
  • För att det ska vara enklare att ragga folk tänker jag mig att vi spelar online, via Discord. Kan vara i wrnu:s discord, eller på HemCon-servern.
  • I början tror jag att det redan är utmanande att vänja sig vid konceptet. Därefter tänker jag mig att vi väljer något att fokusera på. Scensättning, dialoger, beskrivningar, tekniker, dramaturgi, och så vidare. Tänker mig att man diskuterar lite tillsammans innan spel, spelar i några timmar, sedan diskuterar igen efter spel. Vilka tekniker kan man använda, vad skulle man vilja pröva, och efteråt hur det gick, vad man är nöjd och mindre nöjd med, saker som andra gjorde som man tyckte var häftigt, och så vidare.
  • Spelfrekvens är förhandlingsbart. Som utgångspunkt tänker jag mig något i stil med varannan vecka eller en gång i månaden.

Är det någon som är intresserad?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Kul att det finns intresse! Jag tänker mig att man vill hinna med en riktig session. Det är inte bara ”övningar”, utan vi ska spela och ha kul. Sedan behöver man inte köra mastodontpass. Men typ tre timmar spel plus en timme diskussion (uppdelad på före och efter). Låter det rimligt?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Spännande! Är helt klart intresserad, om det finns plats för en till!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tänker att per tillfälle är nog max fem pers lagom, men man kan ju ha fler i loopen. Om vi inte bestämmer oss för att kampanja (vilket jag inte tror att vi kommer att göra) så måste ju inte alla vara med varje gång. Så det innebär att om fler är intresserade så finns en öppen inbjudan!

Jag startar en PM-tråd för de som anmält intresse, så fortsätter vi diskussionen där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Japp, det gjorde du. Minns att jag läst detta för länge sedan. Det är definitivt besläktat, även om jag tänker att fokus är annorlunda. PWI känns som att det fokuserar mer på att experimentera med form, medan jag vill mer fokusera på att öva och bli bättre på en färdighet. Men jag vill också slänga in tekniker, och PWI har också en bit om att man ska utmana varandra, så klart överlappande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Japp, det gjorde du. Minns att jag läst detta för länge sedan. Det är definitivt besläktat, även om jag tänker att fokus är annorlunda. PWI känns som att det fokuserar mer på att experimentera med form, medan jag vill mer fokusera på att öva och bli bättre på en färdighet. Men jag vill också slänga in tekniker, och PWI har också en bit om att man ska utmana varandra, så klart överlappande.
Cool, då funkade det :)

Bra förtydligande, låter kul också!
 
Top