WRNU Jag lämnar (över) scenariobiblioteket

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Det började 2013 med idén diskuterades på wrnu om att återigen försöka återskapa/återupväcka Sveroks scenariobank och börja fylla på den igen. Då jag hade mycket goda minnen från den från min ungdom så var jag väldigt intresserad av att hjälpa till med det och vi skapade en arbetsgrupp och ett hemligt forum och så var bollen i rullning, en mycket långsam rullning. Det stod ganska snart klart att Sverok inte var intresserade av att lämna över något material, officiellt på grund av rättighetsskäl. Istället gick vi vidare och började samla in helt eget material, jag hade en vision om att vi skulle kunna samla nästan alla scenarion som organiserats på konvent såväl som vara en plats för scenarion av samma typ även om de inte tagit sig hela vägen till ett konvent.

Jag började med att i första hand kontakta forumiter som jag visste hade skrivit för kovnent, och sen började jag gå igenom gamla GothCon och LinCon-webbar och letade vidare. Vi hade direkt kravet att få lägga upp scenarion på vår egen server eftersom vi vet hur en ren länk-samling snabbt blir obrukbar när länkar börjar dö. För rättigheterna så var vi noga med att inte lägga upp något där vi inte fått godkännande av författaren och att den som gett tillstånd också när som helst kunde be oss ta ner scenariot.

Jag ville inte öppna innan vi hade 100 scenarion eftersom det kändes som en bra milstolpe och det skulle vara mycket lättare att få tillbaka folk om det inte såg tomt ut vid första besöket. Det var också väldigt fin respons från författarna, nästan alla var enbart positiva och även om det fortfarande finns en författare som jag jättegärna haft med där men som tyvärr inte var intresserad så var det vanliga att vi nästan alltid fick ett positivt svar (eller inget svar, men oftast då tror jag för att epostadressen som hittats inte var akutell längre).

Samtidigt med insamlingen så pågick det tekniska i bakgrunden, Magnus Seter drev redan från början det tekniska och idén var att vi skulle ha en naturlig och direkt integration med wrnu, vi väntade bara på att det nya forumet skulle börja fungera. Som vi vet så dröjde det länge innan en hjälteinsats gjorde att vi faktiskt kunde öppna det nya forumet så i slutet av 2015 hade vi bytt strategi och försökte istället få upp en fristående site, baserat på wordpress för att hålla det enkelt.

Under 2016 så var vill till slut redo att öppna! Vi hade en liten diskussion då ifall vi borde höra av oss till alla författare igen för att förnya tillståndet, men med vetskap om hur mycket jobb det var och risken att behöva vänta ytterligare för att vänta på svar så kom vi fram till att det fick gå. Det dök nästan direkt upp en tråd med några som menade att vi lagt upp deras scenarion utan tilltsånd men efter att diplomatiskt förklara att det här var det som dom gett tillstånd för 2-3 år innan och erbjuda oss att ta ner det så var det ingen som ville ta ner.

Insamlingen fortsatte mer eller mindre aktivt och vid någon punkt så började det även dyka upp scenarion som vi inte aktivt hade jagat men som folk ville lägga upp vilket förstås var jätteskoj. Jag var inte heller ensam, många har varit med på ett hörn och jag vill särskilt tacka @clarence redd, Matteo Nobis Sanden, @solvebring som alla under olika perioder gjorde ett jättejobb med att samla in och lägga upp scenarion. Vi hade även en klippa i @Magnus Seter som inte bara hade fixat allt det tekniska med ftp-server, web-server och liknande men också dragit upp en trello.

Jag är riktigt nöjd med att vi lyckades ro iland scenariobiblioteket, vilket verkligen inte var självklart från början, men som jag nämnde i något tidigare inlägg så har jag tyvärr inte längre motivationen att samla in scenarion och inte heller någon vision för i vilken riktning den bör utvecklas. När det också blev så att jag visserligen blev glad när någon skickade in ett nytt scenario men framförallt fick dåligt samvete för att jag inte tog mig tid att lägga upp dom så insåg jag att det nog är dags att försöka avveckla mig själv. Magnus erbjöd sig då att även ta hand om uppladdningen av inskickade scenarion och han är en av de få som jag helt utan oro känner att jag kan lämna över även redaktörsskapet till så det känns bra, och jag hoppas att scenariobiblioteket kommer leva och frodas i många år till. 7 år fick räcka för mig, för den här gången i vart fall, vem vet om jag hittar inspiration någon gång i framtiden.

Tack alla som har skrivit scenarion och låtit oss lägga upp dom på biblioteket, det är trots allt därifrån allt värde av siten kommer ifrån ursprungligen!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Tack alla som har skrivit scenarion och låtit oss lägga upp dom på biblioteket, det är trots allt därifrån allt värde av siten kommer ifrån ursprungligen!
Tack Björn den gode för din strålande insats! Utan ditt slit hade det inte blivit något scenariobibliotek, så vi är dig evigt tacksamma.

Och till alla er andra, ni kan fortsätta skicka in era äventyr till redaktor@scenariobiblioteket.se, så ser jag till att de kommer upp.

MVH

/Magnus
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vilket jobb ni gjort! Det är fantastiskt att ni samlat in så många scenarion och riktigt roligt att biblioteket lever vidare! Jag hade inte haft någonstans att lägga upp mina alster om det inte vore för er, så jag har i mångt och mycket Scenariobiblioteket att tacka för att jag kan vara såpass kreativ som jag vill vara!! 🙂
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Tråkigt att du lämnar. Jag hoppas verkligen inte att valet jag gjort att lägga min tid på Alexandria är någon faktor i det här. Som jag sagt tidigare så ser jag två olika syften med de här sajterna och där Scenariobiblioteket tar ett större grepp om scenarion som helhet så jobbar Alexandria närmast uteslutande med konventsrelaterat material. Det blir extra tydligt för mig utifrån att jag själv skrivit material som finns på Scenariobiblioteket, men som inte finns på Alexandria.

Tack för ditt slit @Björn den gode . Även om jag själv bara kämpat på sedan 2019 så vet jag vilket enormt och tidskrävande arbete som behövs för att lokalisera scenarion, få medgivanden och att strukturera dem på ett begripligt sätt.

Lycka till också @Magnus Seter med att fortsätta hålla Scenariobiblioteket ajour med all den skaparglädje som finns ute i stugorna.
 
Top