Jag kanske kan rita din karta

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag kan behöva något att sysselsätta mig med på kvällar och helger. Och jag ritar ju kartor ibland. Några (de flesta) exempel finns att beskåda här. Inget enormt fantastiskt, men mina spelare har verkat uppskatta när jag kommit med en ny karta till en rollspelskampanj. Just nu spelar jag dock inget rollspel, så den energi jag har till kartor går lite till spillo.

Men, jag kanske kan rita en karta som du behöver!

Det finns såklart förbehåll. Jag vill inte lova något. Ritar jag så är det på fritiden, för att det är kul. Det kanske inte går supersnabbt (vill du ha en karta till spelmötet nu på lördag så orkar jag nog inte ens försöka stressa). Jag kommer vilja dela kartan under Creative Commons (men kan vänta med att släppa den publikt om dina spelare inte får se den än). Jag är mest hemma i någon slags medeltida fantasy-stil - dungeons, spelvärldar, skogar som ser ut som fluffiga gröna moln, den sortens saker. - samt moderna kartor. Ber du mig rita en tredimensionell karta över ett space hulk så ... eh ... blir det lite svårt för mig att göra dig nöjd. Men kanske gillar jag utmaningen.

Efter allt det; är du intresserad? Skriv en rad eller en textvägg här, sen kan vi flytta till privata meddelanden om det behövs. Jag tror jag fixar att arbeta både med en tydligt utmejslad idé, t.ex. att du har en kartskiss som du tror att jag kan göra snyggare, eller 'bara' ett lösare koncept och att vi tillsammans arbetar fram din dungeon/spelvärld/region eller vad det nu är. Roligast vore nog faktiskt att få förgylla en spelgrupps spelkvällar därhemma, men det vore ju inte helt fel att bli publicerad i ett ensides-äventyr eller nåt sånt heller.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Hur kul skulle du tycka det var att rita en 1600tals karta över en Paris inspirerad stad?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hur kul skulle du tycka det var att rita en 1600tals karta över en Paris inspirerad stad?
Städer tar svinlång tid. Och jag ogillar starkt genrekonventionen att rita ut vart enda järnspikars hus. Städerna blir så små och oinspirerade då. Så jag ritar kvarter, vilket går lite snabbare ...

Summa kardemumma - kanske. Har du några kartor jag kan använda som inspiration? Kommer själv att direkt börja googla gamla kartor över Paris, men det är ju ditt projekt ;)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Okej, Paris var ju enkelt. Vissa är extremt detaljerade, ta full upplösning på husen i denna. Senare kartor (från 1700 och 1800) som visar staden som den var på 1600-talet är lite enklare. Jag kommer att fundera vidare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Är det kartor i allmänhet eller vill du rita specifikt städer / borgar / dungeons / landskap / etc?
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Kan en karta över ett senmedeltida land där klassiska korsfarare ockuperar delar av en kultur med inspiration från Afrika och Indien vara av intresse? Medelhavskust som övergår i savann och öken, flera bergsområden och skogar, samt vissa partier av träsk omgivet av odlad mark täckt av bevattningskanaler. Några draknästen och demontempel finns det också plats till.

Det handlar om landet Efaro tillhörande spelvärden Ereb Altor. Kartan skulle hamna på Ereb Altor-projektets sida www.erebaltor.se
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Är det kartor i allmänhet eller vill du rita specifikt städer / borgar / dungeons / landskap / etc?
Vad mer finns det? Sjökort, koropletkartor? Jag kan nog testa det mesta. Vad tänker du dig?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Vad mer finns det? Sjökort, koropletkartor? Jag kan nog testa det mesta. Vad tänker du dig?
Jag funderar på en karta över ett festivalområde och/eller en bild på en ö med ganska specifika omständigheter. Men också en fet borg.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag funderar på en karta över ett festivalområde och/eller en bild på en ö med ganska specifika omständigheter. Men också en fet borg.
Ah, okej. Antagligen är det över min konstnärliga förmåga. Jag är bra på geografi och mätteknik, jag kan skugga en bergskedja rätt hyfsat men jag kan inte rita ett pariserhjul eller en drake som slingar sig kring tinnar och torn.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kan en karta över ett senmedeltida land där klassiska korsfarare ockuperar delar av en kultur med inspiration från Afrika och Indien vara av intresse? Medelhavskust som övergår i savann och öken, flera bergsområden och skogar, samt vissa partier av träsk omgivet av odlad mark täckt av bevattningskanaler. Några draknästen och demontempel finns det också plats till.

Det handlar om landet Efaro tillhörande spelvärden Ereb Altor. Kartan skulle hamna på Ereb Altor-projektets sida www.erebaltor.se
Oj, Ereb. När jag började så hette spelvärlden Trudvang, så jag är verkligen inte insatt i denna klassiker. Men, det kanske inte är ett problem. Du tänker som ett komplement till denna karta? Det kan gå.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Oj, Ereb. När jag började så hette spelvärlden Trudvang, så jag är verkligen inte insatt i denna klassiker. Men, det kanske inte är ett problem. Du tänker som ett komplement till denna karta? Det kan gå.
Precis den kartan. Efaro är väldigt kortfattad beskrivet i de gamla modulerna och syns endast på kartor som ett namn i ett hörn av en kontinent. Tobias Tranell har ritat EA-projektets karta men innehållet har vi varit flera om. Men som du ser är kartan än så länge ganska tom...

Hur skulle du eventuellt vilja rita? Realistisk och mest geografiskt? En spelarkarta i någon sorts ingame-stil? Politisk karta med endast gränser och städer? Hela Efaro eller kanske bara en mindre alternativt historisk del?

Om du tycker något av dessa förslag låter intressant, eller har egna, föreslår jag att du skapar en användare på www.erebaltor.se och berättar vad du kan tänka dig rita i tråden för Efaro under Länder & Platser.

Jag, eller snarare vi då hela EA-projektet är ett samarbete, blir glada över alla typer av kartor. :)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag började skissa på en karta av Efaro. Började i vektorgrafik med att rita av kustlinje, ungefärlig utbredning på bergskedjor etc. från kartan på wikin samt en världskarta som jag hittade via en sökning. Wikins karta matchar ju inte känslan från världskartan, med en övergång från medelhavsklimat till öken. Den övergången vill jag definitivt ha, den känns viktig. Vet inte riktigt vart jag är påväg, men något i stil med den mysiga all-round-kartan av Caddo kanske.

Efaro skiss export 1.png
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Flyttade över till GIMP och började lite mer på allvar. Jag ska ta och skärpa mig, regga ett konto på erebaltor.se och be om mer input så den motsvarar förväntningar bättre. Men det kliade mer i ritplattan än skrivbordet i eftermiddags.

Efaro skiss export 1.jpg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag håller ju på att skriva en massiv cyberpunkig kampanj till Mutant 2089 som utspelar sig i ett framtida dystopiskt Neapel. Jag har knåpat ihop en stadskarta som visserligen blev funktionell, men kanske inte det vackraste världen skådat. Om du tycker det vore spännande att göra en karta med lite gritty cyberpunkkänsla så vore det såklart roligt :) Så här ser nuvarande karta ut:
 

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag håller ju på att skriva en massiv cyberpunkig kampanj till Mutant 2089 som utspelar sig i ett framtida dystopiskt Neapel. Jag har knåpat ihop en stadskarta som visserligen blev funktionell, men kanske inte det vackraste världen skådat. Om du tycker det vore spännande att göra en karta med lite gritty cyberpunkkänsla så vore det såklart roligt :) Så här ser nuvarande karta ut:
Intressant projekt! Fullt tänkbart att jag skulle klara något som du blir nöjd med. Jag har detta i minne, just nu är det Efaro till Ereb Altor som gäller.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Intressant projekt! Fullt tänkbart att jag skulle klara något som du blir nöjd med. Jag har detta i minne, just nu är det Efaro till Ereb Altor som gäller.
Kanoners! Kommer annat emellan har jag såklart full förståelse för det, men håller tummarna 😊
 
Top