Nekromanti Jag inför härmed Spelakuten för tjejer/kvinnor

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Eller, det var så här jag presenterade min idee på facebook. :gremsmile:
__________________________________________

Jag har ruttnat en smula på snacket fram och tillbaka om att tjejer inte vågar spela för att de riskerar mobbing och även dödshot. Så här kommer det:



Hyr Mig!



Bakgrunden är som följer, dels har det varit uppe mycket och diskuterats om att få (vilket inte är sant, det vet vi alla som spelar) tjejer spelar. Det hävdas för och mot varför, hit och dit. Samtidigt sas det så sent som i nr 5 2010 av Fenix - speltidningen att rollspel förlorar mer och mer spelare. Och att glansdagarna från 80-90-talet aldrig kommer uppstå igen. Att nyrekryteringen är på falande och framför allt - ingen gör något åt det. (de skickar bara slängar till olika håll att göra det... ok, det har tagit tid för mig att reagera förlåt)



Ok, nu har jag i alla fall hoppat upp ur dvalan. Så här tänker jag mig när jag säger att du/ni ska hyra mig.



Ni/du är en grupp eller en enskild tjej som vill prova på något spel, oavsett vilken typ av spel så finns jag här för dig.

Jag har en drös med brädspel och kortspel, jag kan ett par olika rollspel och jag ställer gärna upp som måltavla om du vill prova gratis FPS (First Person Shooter).



Vad vill jag ha för hyra? Du bjuder på resan hem till den lokal du har tillgång till (turoretur) om det så är hemma hos dig. Du står för mat och mellanmål. Du står för övernattning om sådan behövs (ja, jag är beredd att åka runt i landet).



Vad jag ställer upp med:



Rollspel, oavsett vilken typ av rollspel så ställer jag upp med en enkel genomgång av typer av rollspel och sedan en spelomgång. Vi kan köra allt från "jag vet ju inte hur något fungerar alls och behöver få reda på hur det går till"-scenario till mer avancerade saker. Ni talar om vad ni önskar. Jag kan tänka mig att köra det också via Skype om så önskas. Observera att det kommer antagligen bli massa frågor och "lära känna varandra"-snack först för jag vill att det scenario vi sedan kör ska passa er så att det blir en bra upplevelse. Jag kommer tokställa så många frågor att ni kommer bli tokiga på mig - en del av dem går förmodligen att averka i förtid. Som vad ni tycker om för filmer/böcker och varför.



Brädspel och kortspel. Det här är en mycket mer fysisk verksamhet. Ja fysisk i det fallet att vi behöver vara på samma ställe. Det finns mängder av spel i hemmet hos mig så hör med mig vad jag har. Förmodligen kan vi ta en kväll med bara ett spel, men kör vi en heldag så hinner vi med flera spel. Jag introducerar spelen för er, är det så att ett inte passar så passar förhoppningsvis något annat.



FPS, själv spelar jag för närvarande ett gratis nerladdningsbart fps som heter Combat Arms. CA, är långt ifrån det enda gratis fps. Men jag ställer via Skype upp på även andra spel som ni vill prova på (så länge de är gratis från nätet och datorn min klarar av det). Varför jag ställer upp, jo, för att du ska våga prova spelet utan att känna dig dum och tvingad att ansluta till ett rum fullt av främlingar, och få en måltavla som inte alltid skjuter dig i småbitar utan kan tipsa dig om saker i spelet. Givetvis kommer jag vara lätt handfallen i andra spel än de jag spelat, men jag är rätt snabb på att finna mig tillrätta och om inte annat så hjälps vi åt.



I de fall vi kör via Skype så behöver ni ju inte betala någon hyra av mig. :gremsmile: Det jag mest vill ha in är att jag överlever att åka runt till folk (det kostar ju en del dessvärre) och har mat när jag är på plats osv. Inkomstbefriad som jag är i nuläget så finns det ju skäl till det. Övriga spontana donationer kommer i alla fall gå till nya brädspel etc. :gremsmile:



Tider på dygnet är jag lite knepig med dock. Jag spelar inte gärna alltför sent. Men eftersom många jobbar så kommer vi överens om tider etc via mail.



Är du Kille/man och nu känner dig överhoppad? Oroa dig inte, jag ställer gärna upp för er också. :gremsmile: Men då diskussionerna under den senaste tiden mest berört kvinnor så satte jag dem i första rummet. :gremsmile: Ni är välkomna ni också. Och även ni veteraner inom spelhobbyn är välkomna att hyra in mig. :gremsmile: Jag spelar så gärna. :gremsmile:



Eva

______________________________________________

Ja det ger sig ganska mycket i min text vad jag menar. Nu undrar jag om det finns andra tjejer/kvinnor som vill joina min "crusade". :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det här är ett initiativ som är precis som rollspel.nu kändes back in the days. Grymt bra. Du borde få utrymme i Fenix för det här. Lycka till!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Återigen konstaterar jag att jag är så facebookskadad att jag saknar en gilla-knapp. Bra initiativ!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Eva Florén said:
Bakgrunden är som följer, dels har det varit uppe mycket och diskuterats om att få (vilket inte är sant, det vet vi alla som spelar) tjejer spelar.
Jag vet inte att det inte är sant. Jag har spelat med än sex-sju tjejer under hela min rollspelskarriär och endast en av dem vid flera tillfällen (och det var många år sedan). Av de spelare jag träffat, både hemma, på konvent och under min rollspelsroadtrip, har kvinnor utgjort en försvinnande liten procentandel.

Så jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ. Heja Eva! Jag kanske till och med nappar på erbjudandet en dag, eftersom du är en forumit jag inte har spelat med ännu (jag vill spela med alla veteranforumiter). Men i första hand hoppas jag att det lyckas få in mer tjejer i hobbyn.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Utrymme i Fenix är kanske inte vad jag strävar efter. Tyvärr är Fenix lite grand av "predikare för de redan frälsta" så jag vete tusan vart jag ska gå ut... sedan finns det ju bara en av mig... och alldeles säkert en ganska stor mängd tjejer/kvinnor (och män/pojkar) som skulle vilja prova på att spela olika spel.

Så det är väl därför jag funderar på om jag får napp om det går att få fatt i flera "frivilliga" spelledare. :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Grymt!

Kan du länka till din facebookgrej, för den är lättare att sprida, men jag hittar den inte...
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Hjärtat tar ett glädjeskutt? :gremlaugh:

Beröm!

Arbetar aktivt för att få övriga tjejer i min rollspelsgrupp att ta mer plats, och diskuterar med mina tjejkompisar om hur man kan försöka göra något åt problemen i övriga spelvärlden med. Det är ett förbaskat stort projekt. Åter igen, beröm :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Fett! (NT)

Ni ska allihopa ha tack för att ni gillar initiativet och har ni några tjejer/kvinnor/flickor som undrar över rollspel och spel över huvud taget så kan ni ju alltid skicka dem i min riktning. Jag svarar på allt jag kan, jag är ju inte en expert men är öppen för att svara på det jag kan. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Bra initiativ!

Skulle skicka någon din väg men min kontaktlista för Stockholm och dess närhet är lite snäv.

Önskar dig lycka till! :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Utvärdering

Det här är ju ett av världens bästa initiativ.

Nu när en månad passerat: hur har det gått? Har några nappat?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Utvärdering

Inte ett pip, men det beror nog på flertalet anledningar. Jag har inte gjort någon större reklam för det och kommer nog inte heller göra det. Ändå är jag beredd att ställa upp, håller så sakta på att hitta olika rollspel som är lätta att slå igång för den som bara vill prova på. Respektive att jag grunnar lite på att skapa enklare spel... är dock alltid road av tips på spel, så vet du något spel som är enkelt och lätt att sätta igång med så kasta gärna hit det eller tipsa om var jag kan få fatt i det. :gremsmile:
Anledningar skrev jag ja. Som sagt reklam är en sak av samma mynt som chansen att folk hittar mig. Det krävs ju en "jag vill prova på" vilja först också, annars letar man ju inte...

Jag kommer kanske göra lite mer reklam efter Gothcon, just nu har jag händerna fulla med preGothcon förberedelser och prePåsk förberedelser. Vi får se om något händer under konventet... jag kommer dessvärre bara vara där över fredag kväll och lördag dag... söndagen åker vi hem på (ekonomin räcker inte till... :()
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Awesome!

Heja Eva, och lycka till! :gremdrink:

... Fast en liten personlig presentation kanske skulle passa? Jag menar, det kanske är en hel del folk som läser detta men som blir osäkra eftersom de inte riktigt har en aning om vem du är.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ehum, just nu får såna svåra frågor vänta. Skämt åsido, jag ska när jag har tid över (vilket är svårt att veta då livet tagit en del olyckliga vändningar på sistonde) göra en fullständig presentation. Innan jag löst vissa personliga hinder så kommer jag helt enkelt inte orka ta tag i det. Känns just nu som jag lurat alla på konfekten. :gremfrown:
 
Top