Iphone JRPG:er

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Så jag har spelat Dragon Quest 1, 2 och 3 till Iphone och de var sjukt kul. Men det tar emot lite att hoppa rakt in i 4an. Men JRPG känns fortfarande kul. Vilket är det bästa till Iphone jag borde spela?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det finns en massa Final Fantasy till iPhone. Antar att du redan spelat Final Fantasy VII? Ett av mina favoritspel! Final Fantasy IV har jag själv inte spelat, men hört mycket gott om 🙂
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag var tvungen att kika vad som finns till Iphone, men SaGa spelen är i mitt tycke väldigt roliga samtidigt som det kan leda till en viss frustration då deras nivå-system närmast påminner om systemet från final fantasy II.

Vad jag såg så finns Romancing SaGa 3 och SaGa frontier till Iphone. Kan ha fel dock så ta mig inte på orden.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Det finns en massa Final Fantasy till iPhone. Antar att du redan spelat Final Fantasy VII? Ett av mina favoritspel! Final Fantasy IV har jag själv inte spelat, men hört mycket gott om 🙂
Final Fantasy IV är helt klart värt att spela igenom, ett väldigt bra spel för sin tid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det finns en massa Final Fantasy till iPhone. Antar att du redan spelat Final Fantasy VII? Ett av mina favoritspel! Final Fantasy IV har jag själv inte spelat, men hört mycket gott om 🙂
Jag spelade om FF VII när de släppte den där mini-playstationen för något år sedan men har inte spelat de flesta dem! Alla säger bra saker om IV så borde kanske testa det…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag var tvungen att kika vad som finns till Iphone, men SaGa spelen är i mitt tycke väldigt roliga samtidigt som det kan leda till en viss frustration då deras nivå-system närmast påminner om systemet från final fantasy II.

Vad jag såg så finns Romancing SaGa 3 och SaGa frontier till Iphone. Kan ha fel dock så ta mig inte på orden.
Är inte SaGa supersvåra? Minns det från tonåren när jag testade ett av dem…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Är inte SaGa supersvåra? Minns det från tonåren när jag testade ett av dem…
Det är utmanande, men ja är du oförsiktig kan du av misstag hamna i en spiral där du växer i styrka men fienden springer om dig radikalt på grund av hur systemet är uppbyggt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Final Fantasy IV är helt klart värt att spela igenom, ett väldigt bra spel för sin tid.
Inte för att vara sån, men blandar ni inte ihop det med VI nu? FFVI är ju den verkligt odödliga SNES-klassikern som brukar finnas med på alla listor och sådär.

Därmed inte sagt att IV är något särskilt kasst spel, det är bara det första till SNES:en och det har inte riktigt börjat ta tillvara den nya konsollens möjligheter. Men det är helt OK. Jag kanske bara inte skulle placera det högre än VI…
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Som gammal SEGA-ägare måste jag slå ett slag för Shining Force 1 och 2!

Lite annorlunda från Final Fantasy där striderna inte är slumpmässiga utan bygger på storyn, och dessutom utspelar sig på en grid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Som gammal SEGA-ägare måste jag slå ett slag för Shining Force 1 och 2!

Lite annorlunda från Final Fantasy där striderna inte är slumpmässiga utan bygger på storyn, och dessutom utspelar sig på en grid.
Jag håller med, Shining Force är bra! Eller, har bara spelat ettan men den var najs! Vill minnas att striderna var mer i fokus än storyn, men att striderna var riktigt bra!

Ett annat spel i samma genre, det vill säga att striderna utspelar sig på en grid, är Final Fantasy Tactics, och det verkar finnas på iPhone. Har inte spelat det själv, men det har verkligen blivit hyllat!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Inte för att vara sån, men blandar ni inte ihop det med VI nu? FFVI är ju den verkligt odödliga SNES-klassikern som brukar finnas med på alla listor och sådär.

Därmed inte sagt att IV är något särskilt kasst spel, det är bara det första till SNES:en och det har inte riktigt börjat ta tillvara den nya konsollens möjligheter. Men det är helt OK. Jag kanske bara inte skulle placera det högre än VI…
Nej jag menade IV, VI är dock mångt mycket bättre än IV. IV är dock väldigt charmigt för sin tid. Däremot har du helt rätt i VI är väldigt mycket bättre än IV i många avseenden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
IV och V är charmiga och lite underskattade i min mening.
Ja, absolut! Jag har inte klarat någon av dem, men spelade början av båda ganska nyligen. Framför allt V kändes väldigt fräscht och speciellt ändå, med lite lättsammare anslag än jag känt av i andra FF-spel. Lite mer humor så att säga. Väl värt att spela, och jag ser fram emot att återvända till egentligen hela III–V.
 
Top