Nekromanti Introduktion till Strid, våld & död

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
I samma anda som den tidigare introduktionen till magi kommer här en introduktion till modulen Strid, våld & död (arbetsnamn).

Ladda ner på vår hemsida:
http://helmgast.se/helmgast/introduktion-till-strid-vald-dod/

Beskrivning:
Introduktion till Strid, våld & död är en introduktion till en framtida modul som avhandlar mer detaljerade regler kring strid, skador, rustningar och vapen. Modulen kommer också att presentera regler för stridskonster samt ge exempel på ett stort antal motståndare och/eller medhjälpare för spelledaren att snabbt ta fram. Denna introduktion beskriver hur stridskonster är tänkta att fungera och ger några exempel på stridskonster och de tekniker dessa innehåller. I slutet av introduktionen är också fyra motståndare/medhjälpare som visar hur dessa är tänkta att presenteras i den framtida modulen.

Hoppas det är till glädje!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Coolio, ser bra ut. Gillar hur man bygger upp sina stridskonster. Också trevligt att få lite val under spel - om jag minns Eon 3 rätt satte man bara ihop en bunt tekniker från början och körde på med bara dem hela tiden?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det här kom ju extremt lägligt då jag tänkte återuppliva min gamla Inbördeskrig-i-Consaber-kampanj!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Vänta lite... Det är den första April idag!

DIN DJÄÄÄÄVUL!
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Vi har speltestat stridskonsterna under ganska lång tid och min bedömning är att det fungerar utmärkt i spel. Att man låser upp tekniker under spelets gång och att man fortfarande använder sina vanliga vapenfärdigheter gör stridskonsterna betydligt mer balanserade jämfört med tidigare versioner.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Låter lovande. :)

Ser fram emot när den är redo för att komma ut. :)
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Antagligen är det jag som är saftigt dum i huvudet efter en seg förmiddag men jag har lite frågor om stridskonsterna som ni kanske kan hjälpa mig reda ut.

Om jag läst rätt är det så att det färdighetsvärde man har i stridskonsten avgör hur många olika tekniker man har i stridskonsten. Man slår egentligen aldrig för stridskonsten, eller?

Sen, väl i strid så kan man använda de tekniker man har, oftast som modifikationer till sitt anfallasslag.

Som i reaktionsfasen, innan striden börjar:
Daniel säger: "Cerec har Mästaranfall och Rappt anfall så hans 2T6 i reaktion blir 2T6+4 (eller räknas kumulativa modifikationer också ihop och blir extra tärningar så att det blir 3T6+1?)
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Sista fråga, åtminstone nu för en stund.
Vad kostar det att köpa en stridskonst. Är det som kostnaden för en vanlig expertis? Och sen bygger man upp det till den nivå man vill ha med enheter eller erfarenhetspoäng? Och om man skaffar den i spel måste man givetvis ha uppnått kraven och klarat slagen...
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Som jag förstår det så är stridskonster expertiser, och köps precis som vanligt (fast utan chansen att få dem för expertispoäng eftersom de inte finns i tabellen). De har dock ett antal krav på andra färdigheter som man måste ha, så det kommer att krångla till det om man inte har tänkt ha de färdigheterna ändå. Det står tydligt att man måste uppfylla kraven på sådana färdighetsnivåer även under karaktärsskapande.

Värdet i expertisen kommer man bara att slå emot under speciella omständigheter tror jag. Tänk utmaningar och konflikter. I övrigt så ger värdet ett visst antal tekniker som sedan används ihop med vanliga stridsfärdigheter.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Värdet i Stridskonstexpertisen används inte under en strid men kan användas likt andra expertiser. Mer exakt beror ju på vilket stridskonst det rör sig om, men att använda det i en utmaning/konflikt för uppvisningsstrid känns lämpligt. Kostnaden för färdigheten är även som en vanlig expertis. Kraven gäller främst när man skapar rollpersonen och fungerar mer som en fingervisning om man lär sig stridskonsten under spel. I spel bör det handla mer om sociala konflikter, utföra äventyr, ge mutor och liknande för att få inträde på en vapenskola.

I fallet med Mästarutfall och Rappt utfall så slår man ihop dessa två +2-bonusar till +1T6 (vilket man gör normalt om det inte uttryckligen står något annat).
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag tänkte introducera stridskonster i spel, möjlighet till inlärning alltså.

Med det som finns i pdf:en så utgår allt från inlärning vid karaktärsskapande. Alltså att man har 4T6 från start, vilket man får när man köper stridskonsten. Köper man en expertis i spel så får man väl bara 2t6 i den, vilket ställer till det med stridskonsten.
Jag ser två alternativ:

1. Man får 2t6 när man köper den, får grundtekniken, alltså den obligatoriska tekniken redan då och sen resten efter hand att man jobbat sig upp i nivå.

2. Man låter Stridskonst som expertis vara ett undantag och får 4t6 i den när man köper den i spel, kanske för 6 enheter istället för 4.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Eller är det så att stridskonsten är spelmässigt värdelös från att man lär sig den tills man lyckats höja till 4t6?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
fabianlund;n171298 said:
Eller är det så att stridskonsten är spelmässigt värdelös från att man lär sig den tills man lyckats höja till 4t6?
Tanken är att det ska vara ett större projekt att lära sig en stridskonst, men inlärningsmässigt skiljer det sig inte så mycket från att lära sig vilken expertis som helst (den blir troligen inte särskilt användbar innan man når 4T6).

Men för en vapenmästare till rollperson som är gjord innan detta så kan det i vissa fall vara lämpligt att ret-conna in stridskonsten, exempelvis byta ut någon annan knappt använd expertis mot stridskonsten.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Hur tänker ni med avståndsvapen som moment och med olika tekniker?

Kan slagsmål ingå i ett moment? Hur skulle det fungera med ensamt vapen/par/kombination?

Sen så heter stjärnsymbolen asterisk (sid. 4 stycke 1). Asterix är något annat. :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Cieylor;n171373 said:
Hur tänker ni med avståndsvapen som moment och med olika tekniker?
Avståndsbaserade stridskonster kommer finnas, tillsammans med en massa annat gött som inte heller kom med i förhandstitten.

Cieylor;n171373 said:
Kan slagsmål ingå i ett moment? Hur skulle det fungera med ensamt vapen/par/kombination?
Slagsmål går alldeles utmärkt att ha med i moment, både ensamt och i kombination. Vad det gäller slagsmål i par eller i mer udda kombinationer hänvisar vi tillsvidare till spelledarens goda omdöme. Ska kika närmare om en del förtydliganden kan vara på sin plats.

Cieylor;n171373 said:
Sen så heter stjärnsymbolen asterisk (sid. 4 stycke 1). Asterix är något annat. :)
Ja, han speltestar slagsmålsreglerna åt oss.
 
Top