Nekromanti Intricate Dungeons & Dragons

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har en jättedålig idé...

När Advanced Dungeons & Dragons kom var det en mer avancerad version av vanliga "original"-Dungeons & Dragons men det hade fortfarande en del abstraktioner. Minutlånga stridsrundor som antog en massa strid där ens antal attacker var hur många tillfällen man hade att verkligen få in en bra träff, Hit Points som stod för tålighet, stridsvana, kroppens fysik, gudarnas välvilja, tur osv.

Jag tror ni anar vad det här barkar hän...

Jag håller på att göra mig en egen version av en teoretisk AD&D 3rd edition och av någon anledning började hjärnan fundera på om man skulle göra sig av med abstraktionerna.
Hit Points skulle vid första graden vara ren fysisk tålighet, därefter skulle nya Hit Points delas upp mellan smärtträning, gudarnas välvilja, tur, stridsvana och liknande. När man blir träffad är det ett samarbete mellan SL och spelarna om vad som händer och man stryker från den potten. Det kan också bli inspiration till hur man beskriver det. Hur man fördelar poängen när man slår fram nya skulle vara efter nån mall. Präster kan sätta allt i gudarnas välvilja-potten om de följt sin tro, ateister blir alltid av med nån del för att de gör gudarna gramse...

Resten av spelet behöver egentligen inga nya regler från min sida, det är bara att plocka de mest avancerade stridsreglerna från nån extrabok, och tja, ta alla de mest detaljerade optionerna från alla extraböcker förstås för bästa resultat.

Den här idén är så dålig att jag hoppas kunna fälttesta den nån gång i år i ett engångsäventyr.

Ska man sätta det på pränt och lägga upp det som en pdf nånstans?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,553
Internet handlar till stor del om att presentera dåliga idéer i text, ljud och bild så: o ja.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DanielSchenström;n216895 said:
Jag har en jättedålig idé...
[...]
Minutlånga stridsrundor som antog en massa strid där ens antal attacker var hur många tillfällen man hade att verkligen få in en bra träff, Hit Points som stod för tålighet, stridsvana, kroppens fysik, gudarnas välvilja, tur osv.
[...]
Hit Points skulle vid första graden vara ren fysisk tålighet, därefter skulle nya Hit Points delas upp mellan smärtträning, gudarnas välvilja, tur, stridsvana och liknande. När man blir träffad är det ett samarbete mellan SL och spelarna om vad som händer och man stryker från den potten. Det kan också bli inspiration till hur man beskriver det. Hur man fördelar poängen när man slår fram nya skulle vara efter nån mall. Präster kan sätta allt i gudarnas välvilja-potten om de följt sin tro, ateister blir alltid av med nån del för att de gör gudarna gramse...
Som oftast med nya idéer så är det någon annan som redan tänkt på det.
Ett liknande system användes i STAR WARS d20 och fanns med DnD3 Unearthed Arcana där det kallades för Vitality och Wound Points:
http://www.d20srd.org/indexes/variantAdventuring.htm
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Star Wars D20 har jag och det är ett steg på vägen. Det jag vill åt just på det här området är vad AD&D själv beskriver att Hit Points är och knyta spelmekanik och konsekvenser till det. I 1st edition exempelvis nämner Gygax physical punishment, combat skill, (supernaturally bestowed) luck and magical forces. 3rd edition lägger till toughness och inner force. För att göra det ännu mer komplext så vill man ju exempelvis koppla luck till hur väl man ligger till hos det övernaturliga. I Dragonlance Adventures fanns en slags måttsticka där man håller reda på hur livsåskådningen fluktuerar.

Intricate D&D skulle anamma sådana härligheter som:
Undergrundegenskaperna från Skills & Powers vilket ger två underegenskaper för alla grundegenskaper. Ju fler grundegenskaper desto bättre! (Gamla Sinkadusläsare skulle känna igen sig i systemet.) Dangerous Journeys-spelare skulle fnysa och hävda att det minsann ska vara tre undergrundegenskaper per grundegenskap.
Points-buy-systemet från samma bok där man köper exempelvis rasegenskaper för poäng som beror på vad man valt för grundras (eller underras).
Alla kits ska uppgraderas till full klasstatus så att man har mer att välja från, och mycket mer att läsa innan man kan bestämma sig för vad man ska spela. Målet är att det ska ta längre tid att skapa en rollfigur än i Dangerous Journeys (som kan ta runt 24 timmar i början).
Kortare stridsrundor från Combat & Tactics eller segment från Unearthed Arcana, och så många regler som möjligt från den förstnämnda boken. Utmattning, träffområden, kritiska skador...
Sjukdomar, parasiter och sånt från 1st edition måste med.
 

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
Jag kladdar på något liknande. Jag har stulit Flesh ("riktig" skada i form av köttsår, brutna ben, blodförlust och liknande) och Grit (utmattning, ytliga sår, osv) från Wolf-packs and Winter Snow. Har en ond plan om att kombinera "nya" D&D (definierat som allt från och med 3.0 och framåt) med OSR, och lura folk som egentligen vill spela Pathfinder att spela old school istället. Slutresultatet lär väl bli något som varken tilltalar den ena eller den andra gruppen... Arbetsnamnet är "Chariots & Dinosaurs".
 
Top