Nekromanti Installera ny HD

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Hej alla!
Jag har en ca 4 år gammal dator med Windows 7 och det börja bli dags att installera om allt. Jag har därför siktet inställt på en SSD-disk att stoppa in och installera om operativsystemet. Det jag söker är svar på lite frågor som typ "Hur gör jag?".

Jag har krav att kunna använda MS Office och ser det som nödvändigt att använda Windows (men jag kan ha fel).
Jag spelar inga spel så det finns inga krav på sådant.
Finns det någon bra SSD-disk att rekommendera?

Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

/j
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Köpråd: Samsung 840EVO (inte den utan EVO). Snabb, gott rykte, prisvärd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
När det gäller "hur" så borde det inte vara mer komplicerat än "ta ur gammal hårddisk, stoppa i ny, koppla in installationsmedie för operativsystemet (DVD/USB) och installera".

Förutsatt då att hårddisken du ska byta ut också är en SATA-disk och inte nån gammal typ IDE-skrutt...

?Är det en laptop eller en riktig dator stationär?

("riktig dator" skulle vara överstruket men nya forumet har tydligen inte den funktionen...)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Undvik Kingstons SSD-diskar, de har fått en hel del skit för att de fuskat med komponenterna.

Jag skulle alltid rekommendera att undvika WD, jag tror att jag haft ett 20-tal diskar eller mer från dem som havererat. Jävla skit, helt värdelösa.

Diskar som funkat bra för mig är Samsung, Toshiba och Seagate (och en packe tillverkare till som tyvärr inte finns bland oss längre, som Maxtor och Quantum).
 
Top