Inspiration för fantasy-afrikanska riken

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
När det kommer till fantasy så är kulturer och riken inspirerade av de afrikanska söder om Sahara underrepresenterat. Och många gånger när de dyker upp så är de ofta av mer av små stammar och byar än något större.

Jag söker inspiration för skapandet av större riken, har folk några förslag på böcker, filmer, dokumentärer, serietidningar, video-spel, existerande rollspelsböcker eller liknande?

Om folk har egna idéer så tas de också gärna emot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Ooo, det finns så mycket coolt i Afrika när man faksitk börjar googla runt lite. Fast det kan vara lite kämpigt att ta sig igenom skogen av post-kolonialism.

Imperium byggda på berg av guld, städer byggda av korall, riktigt cool arkitektur.

Jag har tyvärr inte några länkar sparade att ge dig, men jag rekomenderar verkligen att göra youtubesökningar på ämnet. Här är en att börja med Empire of Mali
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Jag skulle precis skriva långa rader om Krilloan, Efaro, Morëlvidyn och Hadasht till Kopparhavets hjältar, innan jag insåg att ditt fokus var på afrika _söder_ om Sahara. Det ligger lite utanför vårt fokus, tyvärr - vi är mer nordafrikanska. Även om en Zanzibarinspirerad handelsöstat i Ormsjön definitivt slinker med (från ursprungsmaterialet, dessutom) liksom den astrotheistiska theokratin Thelgul. Sedan blir det ju mer och mer vrickat och "här finns monster" ju längre söderut och norrut man kommer - det drabbar i vårt världsbyggande inte bara "afrika söder om sahara" utan även "europa norr om alperna". Det är Kopparhavet som är settingens centrum.
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Kolla om du kan få tag på Charles R. Saunders Imaro-böcker. De går för orimliga summor på eBay tyvärr så jag har inte läst dem själv än, men de är väl ansedda och beskriver den typ av fantasy-afrika det låter som att du är ute efter inspiration till.

https://www.goodreads.com/book/show/1535273
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Leon;n346262 said:
Jag skulle precis skriva långa rader om Krilloan, Efaro, Morëlvidyn och Hadasht till Kopparhavets hjältar, innan jag insåg att ditt fokus var på afrika _söder_ om Sahara. Det ligger lite utanför vårt fokus, tyvärr - vi är mer nordafrikanska. Även om en Zanzibarinspirerad handelsöstat i Ormsjön definitivt slinker med (från ursprungsmaterialet, dessutom) liksom den astrotheistiska theokratin Thelgul. Sedan blir det ju mer och mer vrickat och "här finns monster" ju längre söderut och norrut man kommer - det drabbar i vårt världsbyggande inte bara "afrika söder om sahara" utan även "europa norr om alperna". Det är Kopparhavet som är settingens centrum.
Det kommer i Ormsjöns riken! ;)

Inspirationen till dessa baserar sig (enligt Granströms urkällor) på mörk, weird fantasy a la Clark Ashton Smith, men också på verkliga historiska riken som Aksum och kanske ännu tydligare Songhairiket. Men man får naturligtvis akta sig för att befolka dessa fantasiriken endast med depraverade demonologer. Som Leon påpekar ovan är dessa riken i Athos högstående och avancerade kulturer som endast på grund av sitt avlägsna läge inte påverkat Kopparhavsländerna mer än de gjort (även om metropolen Krilloan vid en given tidpunkt inhyser tusentals "ormsjöingar").

Det här kanske inte är ett klockrent svar på frågan, men ger kanske något frö att spinna vidare på?

För frågeställningen är relevant och viktig och nästan all fantasy är sorgligt eurocentrisk (vilket vi i viss mån ruckat rejält på i Kopparhavets hjältar).
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
King Solomon's Mines (Kung Salomos skatt på svenska) av Henry Rider Haggard. Den har några år på nacken utgiven 1885 men är en klassisk äventyrsroman. Utspelar sig någonstans i södra Afrika och det fiktiva riket Kukuanaland. Även filmatiserad flera gånger.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
The Savage World of Solomon Kane har ett avsnitt om att äventyra i 15/1600-talets Afrika med några korta äventyr baserade på Howards noveller och ett par sidor historisk bakgrund om tidigmoderna afrikanska riken. Bakgrunden är helt OK, men jag kunde ha önskat att de problematiserat rasismen i källmaterialet mer explicit, i synnerhet i äventyren som bygger på de gamla novellerna.


Warhammer-världens fantasy-Afrika, "the Southlands", har aldrig fått någon vidare utveckling men det finns en tjock fan-sourcebook (145 sidor) av en "Valvorik" som man bl a kan hitta via gruppen WFRP Game Masters på Facebook.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Theo;n347242 said:
Warhammer-världens fantasy-Afrika, "the Southlands", har aldrig fått någon vidare utveckling men det finns en tjock fan-sourcebook (145 sidor) av en "Valvorik" som man bl a kan hitta via gruppen WFRP Game Masters på Facebook.
Ser man på - jag hade knappt hunnit posta det här förrän den f d officiella WFRP-skribenten (bl a) Ben Scerri startade en artikelserie på sin blogg om Southlands-kulturer till Warhammer. Först ut är den här, det ska bli ett par till tydligen:

Warhammer Cultures: Kwitanghur
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar 7th sea second edition-versionen av ”Afrika”. Kan skarpt rekommendera egentligen alla ”världsböcker” till det spelet då det ger länder som inte inspirerats av Europa, flera nya dimensioner än vad som jag upplevt som norm inom rollspel.
 
Top