Nekromanti insekts språk

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
jag är dålig på språk och skulle behöva tips på något befintligt språk med mycket sch och tje ljud. Gärna något med klickande ljud också.
Så att jag har en bas att stå på och söka lite på www efter befinliga ord
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Perfekt!! tack för det

Vilken härlig blandning av oförståerligt staplade bokstäver som det trotts allt antagligen finns någon logik i, helt perfekt!

Filmen Gudarna måste vara tokiga som artikeln även reffererar till var ju helt underbar, den måste jag se om!
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
vilket underbart språk, kolla detta!

Detta är Nàmá, pratat av hottentottarna

Sample text
Xam-i ke ʼa ǀúrún hòán tì kàóʼao káísep ʼa ǀaísa, ǀóm ǁxáí, xápú kxáó, tsií ǃháése ra ǃxóés ǃʼáróma.

Tsií maátsekám ǁóakas hòásàp ke ǂxam xam-à ǃárop ǃnaa ǂʼoá tsií ǁʼiip tì ǀaísìpà síí kèrè ǀnoóku náú ǀúrún ǀxáa. Tsií maá tsèes hòásàp ke ǁʼiipà kèrè ʼóa-ǀxií tànʼaose. Tsií nee ǂhòas ke ǀúrún ǃhúùp hòárákap ǃnaa kè ǁnàúhè tsií ǂʼánhè ʼií xam-i ʼa ǀúrún tì kàóʼao ǃxáisà. Tsií maá tsèes hííʼap kèrè ʼóa-ǀxií tàn tsiís kxáóǃáa ʼoos ke ǁʼiip tì ǁuusà kèrè koápi "tíí ʼóátse! ǀóm ǃnórótse! xápú kxáótse! ǀóm ǁxáítse! ʼáore kxòetse!" tí.

Xapes ke ǀúí tsekám ǁóaka kxàí-máá tsiíp ke ǂxam xam-à kàrósn ʼoo ǃxóóǀxáapi "ǀóm ǁxáítseǃ ǀóm ǃnórótse! xam ǁ’oatseǃ xápú kxáótseǃ" tí, !xóóǀxáapi tóá tsií kè míí "amʼaseta ke ra ǂóm saáts maá ǀúrún hòán xaa ʼa ǀaísa ǃxáisà. Maá tsèes hòásàts ke saátsà ǂʼoá ǃárop ǃnaa tsií ʼóa-ǀxií tsií ra ǁaute ʼamʼasets saátsà ʼa ǀúrún tì kàó’ao ǃxáisà. Xape, tíí ʼóátseǃ ǀúí tsèets ke nìí ǂʼoá ǃárop ǃnaa. Tsií ǂʼoá tsiíts ǃárop ǃnaa ra ǃuumaa hííʼats ke ǂxarí xuuróp ǂhanúse ra ǃúu ǃxoótì ǃnaa ǂnùa tànásepà nìí mùu. Tsií, tíí ʼóátseǃ ǀóm ǁxáítseǃ ǀóm ǃnórótseǃ xápú kxáótseǃ ǁnaá ǂxarí xuuróp ǀxáats kàrà ǀhaóʼú tsèes ǁnaás ʼáís ke sóresà nìí ǂaa ʼóa-ǀxií tamats hàa hííʼa. ǁnaá xuuróp tì ǀʼòns ke "kxòep" tí ra ǂaíhè.


English Translation
The lion is king of all the beasts because he is very strong, thick of chest, slim of waist, and runs fast.

Every morning, the young lion would go out into the forest and compare his strength with the other beasts. And every day he would return the victor. This news was heard and known throughout the animal world: that the lion was king of the beasts. Every day that he would return victorious, his mother would praise him, "Son of mine! Thick of neck! Slim of waist! Thick of chest! He-man!"

But one morning, when having got up the young lion was stretching, she praised him, "Thick of chest! Thick of neck! Lion-armed! Slim of waist!," finished praising him and said, "I truly believe that you are strongest of all the beasts. Every day you go out into the forest and return, and show me that you are truly king of the beasts. But, my son, one day you will go out into the forest. And while you are out walking around in the forest, you will see a little thing which walks straight, its head sitting on its shoulders. And, Son of mine! Thick of chest! Thick of neck! Slim of waist!, the day you meet that little thing, on that day the sun will set while you have not returned. The name of that little thing is called 'man'.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: insektsspråk

Alternativet till Khoisan vore väl mandarin, då. Det har inga klickljud, men 'tje' och 'sch'-ljud är ju vad det är all about. Kanske för mycket och för markerade vokalljud för det du eftersträvar, dock - det går från något som ormar hade kunnat tala till rent änglaspråk typ, lite beroende på vad som sägs och hur. Baskiska är totalt alien annars, kolla upp det. Iofs, Bantuspråket Xhosa har en massa (15) klickljud inlånade från utdöda Khoisan-språk, samtidigt som det är agglutinerande, så det låter minst sagt exotiskt. Miriam Makeba har spelat in en massa låtar på det.

Nej, dude, vänta...thailändska. Där har du tjattrandet som mördarcikador från helvetet kommunicerar med, typ. Se en thailändsk film eller så, så fattar du. Låt mig ge ett exempel...detta är Bangkoks fullständiga namn: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit. Här har du det som ljudfil.

- Ymir, tipsar vidare
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: insektsspråk

"detta är Bangkoks fullständiga namn:"

Fast, längden är ju inte för att språket är uppfuckat utan för att det är jävla långt namn: "The city of angels, the great city, the eternal jewel city, the impregnable city of God Indra, the grand capital of the world endowed with nine precious gems, the happy city, abounding in an enormous Royal Palace that resembles the heavenly abode where reigns the reincarnated god, a city given by Indra and built by Vishnukam".
I övrigt låter thai jävligt coolt. Undrar om det finns ABF-kurser?


Storuggla, and them letters!
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
tack!

Det var mycket bra förslag också, jag kommer ha fler insektoida varelser som inte är direkt vänner så att ge dem olika språk skulle fungera utmärkt. Dessutom så kan man ju blanda hej vilt då hela grejen skall vara att det är obegripligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: tack!

När jag hittade på ord och meningar till det uråldriga ödlefolket kamorfernas språk i Eon, var jag framförallt inspirerad av mandarin och proto-indoeuropeiska. PIE är just väldigt bra om du vill få ord att både vara konstiga och alien, men ibland avlägset igenkännliga på samma gång; så det kan också vara värt att titta närmare på. Att det sedan är en helt hypotetisk konstruktion och inget som någonsin talats i verkligheten gör också att man kan sno från det med fullständigt gott samvete. Se det som ytterligare ett tips.

- Ymir, colasugen
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Toppen Toppen!

Det känns bra det också, det är skönt att ha olika saker att titta på och hämta ifrån, dte blir så mycket bätre än något jag själv skulle kunna hitta på.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mmmm, pie [OT]

PIE är just väldigt bra om du vill få ord att både vara konstiga och alien, men ibland avlägset igenkännliga på samma gång
Det där är en såpass vanlig idé att den rentav förekommer i våra kursböcker, men jag begriper den faktiskt inte. Vad är det som är så märkligt? Det framstår inte för mig som mer svårbegripligt än säg grekiska.



Att det sedan är en helt hypotetisk konstruktion och inget som någonsin talats i verkligheten
Bosch. Det där är — at best — ett högst omstritt påstående. Det är förstås svårt att bevisa strikt med mindre än en ljudinspelning från Bumfuck B.C., men personligen tycker jag att det är en verkligt märklig slutsats att dra. Det är ju inte så att den komparativa processen går ut på att sätta sig ner och hitta på på måfå. Så, öh, vad baserar du det på?
En mindre kategorisk hållning rekommenderas inför framtiden :gremsmile:



/Feliath — borde få klart sina jävla tentor i ämnet
 
Top