Nekromanti Initiativbräde

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag filar lite på ett system där jag ska använda mig av ett initiativbräde för att hantera striderna. Det vill säga ett papper med numrerade fält där alla deltagare finns representerade med varsin markör som visar när det är deras tur att agera. Varje gång man gör något flyttar man fram X antal steg beroende på hur tidskrävande handlingen är.

Jag tänker mig att man flyttar fram både, då man gör en aktiv handling och då man tvingas handla, exempelvis om man parerar. Parader kommer däremot att flytta fram markören färre steg än ett anfall.

Det finns dock några saker som ställer till det lite och som jag gärna skulle vilja ha lite ideer eller tankar kring från er andra.

1 Den första handlingen
Ordningen i början av en strid borde påverkas av vad man gör för inledande handling men det skulle innebär att man deklarerar den först och sedan tar reda på när man ska utföra den vilket blir tvärt emot ordningen på alla andra handlingar så det känns inte riktigt bra,

2 Sköldar och två vapen
Om man har en sköld eller ett annat vapen att parera med borde det inte påverka lika mycket att parera med det men jag kommer inte på något riktigt bra sätt att hantera det, jag funderade på om man skulle ha flera markörer för varje spelare men det känns som om det blir onödigt rörigt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Om du har tillgång till Noir så har det spelet ett initiativ-bräde som funkar snarlikt det du har tänkt på. Dvs. handlingar kostar visst initiativ. Om Noir har parader och så vet jag inte.

Jag har själv gjort ett system för initiativ-bräde (som däremot har passivt försvar så inget slag för det och därmed ingen kostnad i initiativ) och jag hämtar svar på fråga 1 därifrån. Jag löste detta genom att var och en i början av striden fick slå ett slag för att avgöra var på brädan man hamnade och sedan började man traversera upp och ner på brädan. När brickorna låg på brädet var den centrum för handlingarna i striden och man följde den helt enkelt.

När jag gjorde detta så ville jag, till skillnad från ex. Noir, ha så lite rörelse som möjligt på brädet OM man inte valde att försöka påverka initiativet (vilket man ville för det gav fördelar att ha bra initiativ kontra sin motståndare iaf.). Dvs. för att minska administration per runda så om man bara gjorde sin attack och sen inte så mycket annat så låg man kvar på samma initiativ. Att ha initiativ som någon sorts manöverpoäng (ordet hämtat från Khelataar) valde jag bort helt enkelt för jag tycker det finns en poäng i att om man mest gör en standardhandling (slår med ett svärd, skjuter med en båge osv.) så varför hålla på att mecka med det.

Fråga 2: Antingen kan du gör att parad konsumerar mindre initiativ om man har ett 'off hand weapon'. Eller en attack om man nu har två vapen kanske. Eller så får man annan fördel av dem (en bonus på parad för sköld eller vapen designat för att parera saker, en bonus på attack om man har ett vapen i andra handen) och låter det helt enkelt inte påverka initiativ-kostnaden. Men det beror ju lite på hur systemet ser ut i övrigt.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Zadrith;n262374 said:
Jag filar lite på ett system där jag ska använda mig av ett initiativbräde för att hantera striderna. Det vill säga ett papper med numrerade fält där alla deltagare finns representerade med varsin markör som visar när det är deras tur att agera. Varje gång man gör något flyttar man fram X antal steg beroende på hur tidskrävande handlingen är.

Jag tänker mig att man flyttar fram både, då man gör en aktiv handling och då man tvingas handla, exempelvis om man parerar. Parader kommer däremot att flytta fram markören färre steg än ett anfall.
Kul idé! Man behöver ju ändå nästan alltid ett papper för att skriva ner initiativordningen på, så varför inte ta steget till att köra ett initiativbräde? Av alla möjliga hjälpmedel som olika spel har hittat på tror jag ett initiativbräde faktiskt låter som mest hjälpsamma.

Nu vet jag ju inte exakt hur du tänker dig att det ska se ut, men jag fick genast en bild av att man har en initiativskala som går i en cirkel, så att man heltenkelt flyttar runt, runt, runt under stridens gång. På så sätt riskerar man inte att få slut på bräde om striden pågår länge.

Jag tänker då att man förutom spelarnas markörer också har en turmarkör, som man hela tiden flyttar frammåt för att markera var på spelbrädet som är "just nu". Typ att efter att en spelare är klar, och dennes markör flyttat, så flyttar man fram turmarkören till nästa spelarmarkör på planen.

Det som jag ser som skulle kunna bli ett problem med detta är ifall man skulle råka runda spelplanen på grund av reaktionshandling som gör att man helt plötsligt hamnar först i turordningen, när man egentligen borde vara en hel runda efter =)

Men detta borde gå att lösa rätt enkelt, antingen genom att man säger att man aldrig kan pasera turmarkören, eller att man inte kan göra oändligt många reaktionshandlingar. Eller så kanske man vänder på det och säger att när du väl kommit ifatt turmarkören så kan man inte längre parera eller göra andra reaktionshandlingar.

Du kanske har något helt annat i åtanke, men det är detta resonemang jag tänker uttgå från i mina tankar nedom =)


Zadrith;n262374 said:
1 Den första handlingen
Ordningen i början av en strid borde påverkas av vad man gör för inledande handling men det skulle innebär att man deklarerar den först och sedan tar reda på när man ska utföra den vilket blir tvärt emot ordningen på alla andra handlingar så det känns inte riktigt bra,
Jag hade helt struntat i handlingens påverkan på turordningen i början. Klart första rundan ska vara lite mer kaosartad som sedan sätter förutsättningarna för fortsättningen =) Jag hade slumpat (påverkat av smidighet eller motsvarande egenskap) turordningen i början, placerat ut spelarmarkörerna enligt detta, och sedan flyttat markörerna utifrån handlingarna när de är gjorda så som du sagt ovan. Det blir enkelt, och går snabbt.

Zadrith;n262374 said:
2 Sköldar och två vapen
Om man har en sköld eller ett annat vapen att parera med borde det inte påverka lika mycket att parera med det men jag kommer inte på något riktigt bra sätt att hantera det, jag funderade på om man skulle ha flera markörer för varje spelare men det känns som om det blir onödigt rörigt.
Flera markörer skulle jag undvika. Det tror jag bara skulle göra allt förvirrande och bökigt, på ett dåligt sätt =)

Jag skulle istället ha gjort så att om du parerar med en sköld eller ett extra vapen så flyttar man inte fram lika många steg som om man parerat med sitt huvudvapen.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Tack för svaren, tror själv att jag kommit fram till en bra lösning på alternativ två och det är om man alternerar vilken hand man använder så minskar initiativkostnaden med ett.
 
Top