InHuman, tagning två

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Spelet där spelomgången handlar om att bekämpa ett monster. Jag skriver mest för att träna på ett annat sätt att skriva rollspel på. Satt och läste en massa artiklar om att skriva brädspelsmanualer. Det jag tog med mig var att punktform var tydligare än flödande text.

Drog två speltester med min sedvanliga strategi för att se om folk fattar reglerna: fylleslag.

Det var alldeles för sällan folk fick lyten. Egentligen är lytena rätt meningslösa, annat än att det sätter mer krav på spelarna att beskriva sina handlingar, så jag lade till en överraskningstabell i sista akten där ett resultat kan göra att gillet upplöses om de har för många lyten. Jag ökade också chansen att få lyten, där rollpersonerna kan få det om de slår 3 eller mindre på färdighetsslaget.

I princip skrev jag om 80% av texterna. Det känns som om spelet är mer tajt. Enda jag inte kunde värja mig mot är att jag benämner lyten innan jag förklarat dem.

--- Ändringslogg ---

Ny layout (naturligtvis)
Mindre spelledartips, mer spelinstruktioner.
Finslipningar av formuleringarna.
Mer konsekvent med terminologi.
Fler sidor
* Lade till ett spelexempel

Introduktionen
Utökade introduktionen i början av spelet.
* Lade till vad man får ut av spelet
* Lade till hur spelet tar slut
* Lade till förklaring av roller (monsterjägare)
* Lade till genomgång av tärningsslag

Vad du behöver för att spela
* Lade till den uppskattade tiden det tar för att spela spelet
* Lade till 10 vita tärningar för gillet

Akterna
Skapade en generell aktstruktur som alla akter nu följer.

Akt 4 – Bekämpa monstret
Krönikören är nu en mer naturlig del av akten.

Akt 5 - Betalning
* Man spelar nu ut akt 5 något mer.
* Lade till en slumptabell med händelser

Skapa din monsterjägare
* Omformulerade hela avsnittet

Rollformuläret
* Kastade om element för att koppla ihop saker enklare.
* Döpte om "förmågor" till "färdigheter" och "talanger" till "förmågor"
* Döpte om "förmågor" och "lyten" vid tabellerna till "Slå färdigheter" och "Slå lyten"
* Döpte om Händighet till Packning
* Resultat 1-3 på färdighetstabellen kan nu generera lyte.

Gillesformuläret
* Döpte om "Skattkammaren" till "Hälaren". Gjorde den personen mer framträdande i andra regelavsnitt.
* Bytte ut "Tidigare händelser" till "Utrustning"

Lade till konstruktörer och illustratörer.
 

Attachments

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Den här versionen tycker jag är mycket bättre. Mycket lättare att hänga med i när man läser den. Jag håller fortfarande inte med dig om att rollpersonsskapande ska komma sist, men det är inte något som stör mig så mycket i den här versionen. Spridda kommentarer och korr:

  • Jag tycker att biten om att spelet tar slut när man fått tio lyckade slag kommer för tidigt. Den informationen behövs inte där den introduceras, och eftersom vi inte vet vad "lyckade slag" är för något ännu så blir den lite löst hängande. Bättre att placera detta under rubriken "Tärningsslag".
  • Spelstrukturen och indelningen av varje akt i tre faser är asbra.
  • Efter kolon ska det generellt vara stor bokstav om det som står efteråt är en egen bokstav. "Inledning: du gör en första beskrivning utifrån aktens instruktion."
  • Spontant känns det som att "Vad du behöver för att spela" kommer lite sent. När man kommit så långt i texten känns det lite som att man liksom redan börjat. Kanske bara är vana, men sådan information brukar ju stå väldigt tidigt. Som sagt, jag tänker att det är bra att kunna gå igenom texten vid spelbordet, och då är den här checklistan det första man behöver.
  • Jag hade nog gärna haft lite exempel på problem som kan uppkomma i akt 2. Rollpersonerna beger sig till ett bibliotek och ska söka i böcker. Känns inte uppenbart vilken typ av problem som kan uppstå här. Eller är problemet som det talas om monstret i sig? I spelexemplet som kommer senare nämns inget om något problem.
  • "En annan monsterjägare får slå ett nytt slagom så vill." Känns som att det fattas en pronomen här: "om [han/hon/hen/den] så vill".
  • "Dags att för monsterjägarna att sätta sina liv i fara."
  • "Beskrev någonting övernaturligt monstret gör." Känns spontant onödigt begränsande och lite repetetivt att kräva att allt monstret gör ska vara övernaturligt.
  • Biten om mod i skapandereglerna är bättre än i första versionen, men jag tycker fortfarande att den är lite otydlig. Jag läser det som att om man har mod så måste man använda det, och om man inte har mod så kan man inte använda det. Jag hade dock föredragit något lite tydligare här, typ "Om du har minst ett poäng mod när du använder en färdighet som har ett lyte sänker du mod ett steg (till minst 0) och får räkna räknar alla svarta tärningar som vita.
  • Jag älskar överskrifter som "Du börjar med 0 i mod" och "Monsterjägare tillhör gillen".
  • "inget är det andra lik": Det fattas ett 't' på slutet.
  • Färdiga namn på gillen, precis som med namn på monsterjägare, skulle kännas hjälpsamt, och mer konsekvent.
  • Till sist en associasionsgrej. Ordet "inhuman" betyder "omänsklig, obarmhärtig, som kränker grundläggande mänskliga värden". Det finns en hel del kopplingar till spelet här. Men nr jag läser i inledningen att det krävs "Nästintill omänskliga" personer för att bekämpa monstren så tänker jag direkt att det är något inhumant med rollpersonerna själva. Men inget i texten antyder detta, utan de verkar mest vara "vanliga" äventyrare. Vet inte om jag har något specifikt förslag här, men pitchen skapade en förväntan hos mig som sedan inte uppfylldes.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jättebra respons. Känns mer som petsaker, så jag känner att jag är nära att vara klar. Får se om jag släpper detta som ett spel efter jag gjort fler speltest. Kände att det var något som "saknades" när jag speltestade. Några snabba kommentarer nedan.

---

Jag tycker att biten om att spelet tar slut när man fått tio lyckade slag kommer för tidigt.
Jag skrev först "Spelet tar slut när monstret är bekämpat och hjältarna återvänder hem för belöningen" och lade till lyckade slag i efterhand, mycket för att du sade att du inte hängde med i att man skulle räkna lyckade slag i fjärde akten när de bekämpar monstret. När jag satt och läste artiklar om att skriva brädspelsmanualer sade de att hur man vinner ska komma först och jag håller med. Skulle dock inte tagit med lyckade slag.

Spelstrukturen och indelningen av varje akt i tre faser är asbra.
Faserna i akterna gjorde att det blev mycket lättare att skriva och det blev mer övergripligt. Just det här att återanvända samma procedur, men stoppa in nya saker i det (beskriv X) är väldigt effektivt och jag älskar när brädspel/kortspel gör sådant. Magic och deras oändligt antal kort med valmöjligheter men man använder dem i en runda med fem faser.

Jag älskar överskrifter som "Du börjar med 0 i mod" och "Monsterjägare tillhör gillen".
Just rubriker och hur de skrivs är något jag känner att man borde kunna göra mer med. Till Imagine så kan man läsa alla rubriker och få en berättelse. Just det vill jag leka mer med; låta rubriker vara sammanfattningar istället för kategoriseringar.

Men nr jag läser i inledningen att det krävs "Nästintill omänskliga" personer för att bekämpa monstren så tänker jag direkt att det är något inhumant med rollpersonerna själva. Men inget i texten antyder detta, utan de verkar mest vara "vanliga" äventyrare. Vet inte om jag har något specifikt förslag här, men pitchen skapade en förväntan hos mig som sedan inte uppfylldes.
InHuman kan vara både och. Från början tänkte jag bara monstren, men tyckte det var kul att bara hinta om att äventyrarna var övernaturliga också. De kan lägga magi, de har brygder (som Witcher) och de kan få "rot-tagen" som lyte. Jag menar, de kan slåss mot monster som är nästan lika stora som berg - bara det säger något om hur övermänskliga dem är. :)
 
Top