Inga veils

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
X-card även känd som krysskort: ett kort man kan nudda vid eller hålla upp eller korsa händerna så suddas elementet som sist nämndes bort utan att diskutera närmre. Exempel: SL säger "det kommer en spindel", nån håller upp x-card, SL säger "öh jag menar det är ju en hund som kommer". Är inte bara SLs uttalanden som kan krysskortas utan även dom andra deltagarnas.

Veil att man låter nåt vara vagt och "off screen". Exempel: "Ni två går upp för trappan på värdshuset till ett avsides rum. Vi låter en slöja falla över det som sker där. Nästa morgon är ni alla fem samlade på kyrkbacken, och borgmästaren är på väg mot er. Vad gör ni?"



Jag tycker inte om veils och x-card och nu ska jag nämna lite kort om en specifik nackdelar med just dessa ting. OBS: jag är för säkerhet och för säkerhetsverktyg. Men vi måste få lov att prata om specifika verktygs specifika nackdelar och dålighet.

Det är inte sunt, traumahanteringsmässigt, att blockera ut och sudda bort saker som händer. Dessutom är det viktigt att veta vad som händer.

Det klassiska mardrömsscenariot som kan hända med veils är ju efter att två RP har haft lite offscreen hanky eller t.om. panky:
- "Vad menar du, gravid? Vi kysstes ju bara?"
- "Nej jag låg definitivt med dig"

Eeeewwwww!! För att undvika sån skit så vill vi veta vad som händer!

Eller den där ökända artikeln av Holmes där det slutar med att han ber dom rullar en percentile die för att avgöra om dom har haft sex eller inte. Dubbel-Ewww! (Och givetvis tyckte mr Z__ S att det var helt rätt call av DM ☹)

(Obs, jag menar inte att sex vore eww, sex är ju nice, däremot är brist på consent urmycket eww!)

Och med x-card. Istället för att bara sudda bort spindeln, berätta vad du behöver hända för att läka dig i den här situationen. Behöver du vinna mot spindeln, behöver du förlora mot spindeln, behöver du bryta för att ta en paus? Nu vågar inte alla det och det har jag 10000% förståelse för, mitt andra klagomål på x-card är ju att man så ofta inte vågar använda det utan bara sitter och lider i tysthet istället. Jag vill inte gå lika långt som, nu hittar jag inte hennes text (en annan x-card–kritiker) men hon ville typ att rollspelet skulle urarta till nån sorts coping/terapi-session och det tycker jag känns lite oansvarigt...? Iaf på konvent! Ja jo visst kan rollspelet ha en helande kraft men känns lite väl fräckt att begära att det ska användas så tänker jag.

Finns ingen evidens för att blocka och blunda för trauma är nyttigt helt enkelt! Vill inte tvinga nån att vara med heller såklart♥♥♥♥♥♥♥

Sen bara för att nåt är "on screen" ist för off screen så finns det alltid grader av detalj. Det går att beskriva ett svärdshugg på ett sätt som gör att det tar tre timmar. "I tidernas gryning smidde Torin tvenne svärd. De vägo i handen som således"" osv. Man behöver inte beskriva händelseförloppet juck för juck, då kommer man troligtvis raka vägen till rpghorrorstories. Och eftersom allt alltid går att zooma in oändligt likt en kustlines kochfraktal, på samma sätt går det oftast att zooma ut rätt så myckte så länge alla inblandade är på det klara exakt vad som hänt. Lappskickning kan vara en bra grej för att ha omtanke om dom andra runt bordet♥♥♥♥

Även om jag kritiserar veils så vill jag tillägga att det inte gäller lines. Lines är en jättejättejättebra grej.

Jag har tidigare varit negativ till lines för jag hade blivit bränd flera gånger. Man tar upp något i lines-diskussionen och sen så är det som om det snarare planterar frön än gränser, idéerna finns kvar men att dom var ovälkomna glöms bort. Rollspel och improvisation är ju så mystiskt och omedvetet att såna saker lätt händer. Men det gäller one shots och i nya grupper. Sen dess har jag märkt att lines fungerar jättebra på långa kampanjer eller som gruppnormer där det spelas många olika kortare scenarion eller one-shots. Att säga "i det här rollspelet ska vi inte har med några rosa elefanter" då kommer det lätt bli att det dyker upp lite rosa elefanter och då har gränslinjen gjort mer skada än nytta. Men att ha en spelgrupp där det aldrig är med några rosa elefanter och nån några spelmöten in råkar närma sig det så är det lättare att säga "nej, stopp, inga rosa elefanter!".

Man kan inte förlita sig på att lines bara ska göra allt jobb. Säkerhetsarbetet är aldrig komplett och kan aldrig ersätta omtanke♥ och kommunikation.

Det finns en annan grej som heter "I will not abandon you" eller IWNAY. Texten där det står om den metoden tycker jag är vansklig för det står så här:

"IWNAY play: Jill has a hard line at kids-in-danger. Robin makes the victim a child, maybe even on purpose to push Jill's buttons. Jill bails out - either by actually leaving the game or by disengaging from it. Jill has broken IWNAY."

Jag tycker det är fel att klandra Jill här. Det är Robin som gör fel. Jag vill bli inspirerad av IWNAY på så sätt att jag vill göra mitt allra bästa att själv följa det, men att definitivt aldrig begära det av mina medspelare. Ni forumiter som spelat med mig när jag var som mest känslig vet att jag har hoppat av kampanjer och avbrutit sessioner och ställt till bråk och ibland bara suttit tyst och lidit för jag följde definitivt inte IWNAY på den tiden. Men sen den gången har det dykt upp saker i min hemmagrupp som har varit extremt utmanande för mig men som jag tänkt "OK. Jag ska inte överge min spelare här, den spelare som tagit upp det här laddade ämnet och som vill ta sig igenom det här laddade ämnet." Trots att jag väldigt gärna vill droppa det. Jag får såklart försöka vara dö-lyhörd på dom andra spelarna runt bordet så inte dom blir överkörda av mig och den här traumaspelarens gemensamma magical realm här, men så gott jag kan ska jag inte överge det här spåret. Ja jo jag får sitta med behandlingsmanualen och krishanteringsfärdigheterna nära till hands såklart. Använda alla medveten-närvaro-övningar som jag har. Men göra mitt bästa att IWNAY.

Samtidigt som jag (enligt Postels lag) inte begär det från andra. Den sekunden dom vill släppa ämnet så släpper vi det! ← det är min målsättning men är väldigt svårt såklart.

Sorry om en del av dom här sakerna blev repris från vårt säkerhetsverktygssnack förra året. Valde ändå att börja på en ny tråd ist för att harva i den gamla.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,876
Location
Örebro
Skulle man kunna få en kort beskrivning av begreppen "veils" och "x-card"? Eller möjligen en länk till en bra genomgång?

Übereil, som uppenbarligen inte är cool nog att förstå den lokala lingon längre
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Uj jag glömde det! Redigerade in det överst i min trådstart!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Har tack och lov aldrig haft en spelgrupp där jag har känt ett behov av sådana system. Är det vanligt? Kör folk med faktiska kort med ett kryss på? Det låter sjukt plågsamt... Mitt när man byggt upp en spännande stämning slänger någon fram ett kryss.

Var jag tvungen att ha ett säkerhetssystem skulle jag nog luta mot "lines". Man kan ju som SL lätt byta ut spindeln mot en orm när man peppar, om man vet att en spelare har spindelfobi.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tycker nog att någon sorts X-kort är bra att ha.

Optimalt är att gruppen känner varandra bra nog innan för att veta att man inte ska prata om rosa elefanter, just av den anledning 2097 nämner ovan. Men jag tänker på alla de gånger man spelar på konvent där det kan förekomma jobbiga grejer, skräckelement eller rena vidrigheter man har svårt för. Att ha ett etablerat sätt att säga ifrån redan från start, utan att gå in på detaljer, gör mycket för att man ska våga när det behövs. Rent psykologiskt är det en trygghet.

Jag har otroligt svårt för sociala situationer där man ser att någon inte är okej med något, men inte kan säga ifrån på grund av det sociala trycket. Varje steg som hjälper en sådan person i en sådan situation mot trygghet är bra.

Sedan är jag neggo till just X-kortet, och föredrar att alla har varsitt kort istället, eller en handgest eller något sånt. Det är för ofta man sitter så långt ifrån X-kortet att det är jobbigt att sträcka sig, eller att snacks-skålen står på det efter ett tag, och det blir en extra barriär att ta sig över. Hellre räcka upp en knuten hand än armbåga sig genom fyra fulla kaffekoppar.

Veils har jag inte använt som teknik, men av 2097:s beskrivning ser jag en del problem med hur den används, helt klart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker inte lines räcker för man kan ju aldrig förutse allt, och ibland så bryter folk mot lines, men jag gillar ändå lines. Som sagt passar bättre när man kör med samma grupp eller samma större kluster av spelgrupper under en längre tid.

Det ska också alltid vara tillåtet att få lämna, och få bryta. Vi använder också ett OOC-tecken (att hålla handen ovanför huvudet när man pratar) för att kunna säga metasaker vid behov. Alltså varenda OOC-urhaspling är ju inte åtföljd av det tecknet men det kan ibland vara ett bra verktyg när man verkligen vill skilja på spelare och rollperson. "Nej, nej sluta!" (sen gör man OOC tecknet och säger "Alltså fortsätt jag tycker det är grymt bra just nu", sen tar man ner OOC tecknet och säger) "aj aj sluta mörda mig!" osv. Tycker det är bättre än krysskort för det är lättare att förstå precis vad som behövs.

Vi har också ett annat tecken för att visa när rollpersonerna använder telepati; att peka på sida av huvudet (tinningarna typ) med pek- och långfinger, med en eller båda händerna. The focused totality of my telepathic powers♥ Det har ju inget med säkerhetssystem att göra men till kategorin "fun with gestures" liksom… ♥

Säkerhetssystemen används inte varje gång eller ens var tredje men dom är nice att dom finns. Dom gånger jag spelat med en grupp som krysskortat stup i kvarten så har det känts som att det är för att vi spelat Alldeles På Gränsen. Och där vill jag inte alltid vara.

Om jag skulle joina en grupp som körde med veils eller krysskort eller traffic lights så skulle jag känna mig otrygg faktiskt. Men jag skulle be att få införa OOC-gesten som komplement. Den är mighty♥
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag spelledde Alien på ett konvent och enda säkerhetsverktyget jag körde med vad en content warning innan. "Vad betyder det" var det nån som frågade. "Det betyder stålsätt er för nu blir det hemskt!" och dom log brett. Hrm jag var nog lite oansvarig men jag hade tur och det gick bra.

Men det är huvudpoängen med content warnings, inte att man nödvändigtvis ska tuna ut (även om det är tillåtet såklart) och fly undan, utan att man kan ta fram sina egna personliga inre coping-verktyg. Bereden eder helt enkelt.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag har snott CATS från The Gauntlet, och översatt det till KATT, hehe.

Koncept
Agenda
Ton
Triggers

Koncept är vad vi ska spela, vad det är för slags spel. Dels spelsystem, om det är fantasy, sci-fi osv, men också om det är väldigt speligt, om det är fokus på story, om det är fokus på RP och liknande.

Agenda är vad vi ska göra idag men även hur tiden är upplagd framöver om det är en längre kampanj, praktikaliteter. Sessionslängd. Ok att dra över eller ej. Hur ofta ses vi, osv.

Ton är vilket anslag vi har. Är det skräck där vi ska försöka vara seriösa och gå in i obehaget, är det gonzo-gonzales-hey-baberiba, är det fokus på samarbete eller förväntas rollpersonerna hugga varandra i ryggen.

Triggers skulle jag hellre kalla Gränser, men då får vi ju ingen KATT (älskar katter (har haft en maine coon)). Där pratar vi om vilka hårda gränser vi har och vilka mjuka gränser vi har. Där ser jag som spelledare till att verkligen försöka bjuda in till ett mkt öppet samtal och jag bjuder på mina egna hårda och mjuka gränser först (har personligen ex alltid hårda gränser vid utspelande av sexuellt våld och våld mot barn).

Hårda gränser är sånt som inte får förekomma enl. en eller flera speldeltagare, och dö ibgpr det i KATT att gruppen gemensamt bestämmer att det ej får förekomma. Det är SL' förbannade plikt att hålla det.
Mjuka gränser är sånt som en är obekväm med, men som en kan tänka sig om det finns något syfte. Ett personligt exempel där är träl-klassen i Mutant. Mjuka gränser kan behöva diskuteras och omformuleras. Återigen SL's uppgift att övervaka det.

Vissa scenarios skulle kräva mkt diskussioner om mjuka gränser, exempelvis ett Arkiv-X-inspirerat scenario där utomjordingar försöker skapa hybrider med människor. Där skulle det trots en hård gräns om utspelat våld mot barn eller sexuellt våld kanske förekomma antydan om att sånt skett gentemot SLPs som man vill försöka hjälpa. Men där kan det vara mycket lättare att formulera mjuka gränser om vi redan tidigt tydligt uttalar att ingen rollperson kommer behöva råka ut för sådana hybridskapandeförsök och vi kommer heller inte spela ut en scen där rollpersoner bevittnar när det sker mot SLPs.

Det som är så bra med det här är att om man som spelledare funderar igenom detta redan innan så kan man presentera tankarna redan när man bjuder in till en session. Då vet de som blir inbjudna ungefär vad de kan vänta sig redan innan de sätter av en kväll.
Sen går man ändå igenom hela KATT innan man börjar spela. Och under spelet har SL ansvar att läsa gruppen.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Ja, alla varandra egentligen
Ja självklart!
Jag menade att SL har det yttersta ansvaret, typ som en chef på en avdelning. Alla anställda på den avdelningen har ju givetvis också ansvar då.
Som jag ser det iaf :)
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Och det jag egentligen ville säga med mitt rabblande ovan är: Håller med TS - veils verkar vara riktigt dåligt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Och det jag egentligen ville säga med mitt rabblande ovan är: Håller med TS - veils verkar vara riktigt dåligt.
Hur tycker du själv att veils/slöjor skiljer sig från de mjuka gränser du beskriver i ditt KATT-inlägg (bra inlägg, tack för det)? Det de har gemensamt tycks vara att det rör sig om element som får förekomma i fiktionen, men som man håller viss distans till.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Som jag förstod veils så är det ändå något rollpersonerna kan råka ut för, men som det läggs ett skynke över. Det skulle ju kunna vara som att det sker ett övergrepp bakom en kuliss men vi pratar inte om det, exempelvis.
Mjuka gränser är snarare där för att ta upp teman som någon/några/alla deltagare upplever svåra och obehagliga. Vi kan då diskutera om dessa teman tillför något och i så fall om det finns några hårda gränser runt de mjuka gränserna. Dessutom ger det möjlighet för SL att vara extra uppmärksam.
Om det som framkommer under mjuka gränser inte tillför något alls till scenariot så är det lika bra att skippa det. Om det skulle tillföra något eller till och med vara essentiellt för äventyret så pratar vi om det innan.

Jag tar ett exempel här:

SL: Okej, jag tänkte att vi ska prata om mjuka gränser. Har ni några ämnen som ni tycker kan vara obehagliga eller vara på gränsen och som vi inte pratat om innan?
RP: Jag tycker det kan bli väldigt obehagligt med för mycket body horror faktiskt...
SL: Allright! I det här äventyret skulle det kunna dyka upp, men det går att ta bort helt utan att vi tappar nerven med det. Skulle det vara givande att ha med ändå om det är på en viss nivå, eller skulle det bara vara störande?
RP: Jag tycker det är intensivt som fan, och det bidrar verkligen till känslan av skräck.. Jag har gärna med inslag av det om det passar in.
SL: Om du vill kan vi bestämma att jag checkar av med dig undertiden och att det när som helst är ok för dig att göra den här gesten? *visar tidigare överenskommen gest* Om det skulle bli för mycket så backar vi lite och ändrar berättelsen. Hur skulle det kännas?
RP: Jepp, det blir bra!


Jämfört med hårda gränser. Om någon säger en hård gräns så ska den personen inte ens behöva försvara den.

SL: Vilka hårda gränser har ni?
RP1: Våld mot barn
RP2: Hmm, jag tycker ändå våld mot barn kan vara intre...
SL: NOPE, där har vi dragit en gräns. Inget personligt mot dig RP2, men det förekommer inte här.

Eller jmf med mjuka gränser kring sånt som inte skulle tillföra något

SL: Okej, jag tänkte att vi ska prata om mjuka gränser. Har ni några ämnen som ni tycker kan vara obehagliga eller vara på gränsen och som vi inte pratat om innan?
RP: Jag blir alltid obekväm kring mobbing och social utsatthet.
SL: Yes, ok! Det är inget i det här scenariot vi ska spela där det förekommer. Mitt förslag är att vi alla hjälps åt för att hålla koll på att det inte förekommer alls. Jag tar huvudansvar för det.

Det kan kännas torftigt och censurerande och som att lägga locket på och inte ta upp ämnen som har med livet att göra.. Men när jag spelleder så vill jag att alla ska vara underhållna och ha kul och känna sig trygga. De spelpass jag håller i är inte arenor för att undersöka och utforska svåra frågor eller spela ut mörka drifter eller göra ett korrekt återskapande av komplex mänsklig moral, människans mångfascetterade natur osv osv. Det har jag nog av i verkliga livet. När jag spelar rollspel vill jag knacka goblins och hålla käften! Nämen, jag vill bli underhållen och jag vill att de jag spelar med ska vara underhållna.

Obs att det här bara är mitt sätt att se på det då. Och jag diskuterar det gärna, för jag vill alltid bli bättre.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
X-card även känd som krysskort: ett kort man kan nudda vid eller hålla upp eller korsa händerna så suddas elementet som sist nämndes bort utan att diskutera närmre. Exempel: SL säger "det kommer en spindel", nån håller upp x-card, SL säger "öh jag menar det är ju en hund som kommer". Är inte bara SLs uttalanden som kan krysskortas utan även dom andra deltagarnas.

Veil att man låter nåt vara vagt och "off screen". Exempel: "Ni två går upp för trappan på värdshuset till ett avsides rum. Vi låter en slöja falla över det som sker där. Nästa morgon är ni alla fem samlade på kyrkbacken, och borgmästaren är på väg mot er. Vad gör ni?"



Jag tycker inte om veils och x-card och nu ska jag nämna lite kort om en specifik nackdelar med just dessa ting. OBS: jag är för säkerhet och för säkerhetsverktyg. Men vi måste få lov att prata om specifika verktygs specifika nackdelar och dålighet.

Det är inte sunt, traumahanteringsmässigt, att blockera ut och sudda bort saker som händer. Dessutom är det viktigt att veta vad som händer.

Det klassiska mardrömsscenariot som kan hända med veils är ju efter att två RP har haft lite offscreen hanky eller t.om. panky:
- "Vad menar du, gravid? Vi kysstes ju bara?"
- "Nej jag låg definitivt med dig"

Eeeewwwww!! För att undvika sån skit så vill vi veta vad som händer!

Eller den där ökända artikeln av Holmes där det slutar med att han ber dom rullar en percentile die för att avgöra om dom har haft sex eller inte. Dubbel-Ewww! (Och givetvis tyckte mr Z__ S att det var helt rätt call av DM ☹)

(Obs, jag menar inte att sex vore eww, sex är ju nice, däremot är brist på consent urmycket eww!)

Och med x-card. Istället för att bara sudda bort spindeln, berätta vad du behöver hända för att läka dig i den här situationen. Behöver du vinna mot spindeln, behöver du förlora mot spindeln, behöver du bryta för att ta en paus? Nu vågar inte alla det och det har jag 10000% förståelse för, mitt andra klagomål på x-card är ju att man så ofta inte vågar använda det utan bara sitter och lider i tysthet istället. Jag vill inte gå lika långt som, nu hittar jag inte hennes text (en annan x-card–kritiker) men hon ville typ att rollspelet skulle urarta till nån sorts coping/terapi-session och det tycker jag känns lite oansvarigt...? Iaf på konvent! Ja jo visst kan rollspelet ha en helande kraft men känns lite väl fräckt att begära att det ska användas så tänker jag.

Finns ingen evidens för att blocka och blunda för trauma är nyttigt helt enkelt! Vill inte tvinga nån att vara med heller såklart♥♥♥♥♥♥♥

Sen bara för att nåt är "on screen" ist för off screen så finns det alltid grader av detalj. Det går att beskriva ett svärdshugg på ett sätt som gör att det tar tre timmar. "I tidernas gryning smidde Torin tvenne svärd. De vägo i handen som således"" osv. Man behöver inte beskriva händelseförloppet juck för juck, då kommer man troligtvis raka vägen till rpghorrorstories. Och eftersom allt alltid går att zooma in oändligt likt en kustlines kochfraktal, på samma sätt går det oftast att zooma ut rätt så myckte så länge alla inblandade är på det klara exakt vad som hänt. Lappskickning kan vara en bra grej för att ha omtanke om dom andra runt bordet♥♥♥♥

Även om jag kritiserar veils så vill jag tillägga att det inte gäller lines. Lines är en jättejättejättebra grej.

Jag har tidigare varit negativ till lines för jag hade blivit bränd flera gånger. Man tar upp något i lines-diskussionen och sen så är det som om det snarare planterar frön än gränser, idéerna finns kvar men att dom var ovälkomna glöms bort. Rollspel och improvisation är ju så mystiskt och omedvetet att såna saker lätt händer. Men det gäller one shots och i nya grupper. Sen dess har jag märkt att lines fungerar jättebra på långa kampanjer eller som gruppnormer där det spelas många olika kortare scenarion eller one-shots. Att säga "i det här rollspelet ska vi inte har med några rosa elefanter" då kommer det lätt bli att det dyker upp lite rosa elefanter och då har gränslinjen gjort mer skada än nytta. Men att ha en spelgrupp där det aldrig är med några rosa elefanter och nån några spelmöten in råkar närma sig det så är det lättare att säga "nej, stopp, inga rosa elefanter!".

Man kan inte förlita sig på att lines bara ska göra allt jobb. Säkerhetsarbetet är aldrig komplett och kan aldrig ersätta omtanke♥ och kommunikation.

Det finns en annan grej som heter "I will not abandon you" eller IWNAY. Texten där det står om den metoden tycker jag är vansklig för det står så här:

"IWNAY play: Jill has a hard line at kids-in-danger. Robin makes the victim a child, maybe even on purpose to push Jill's buttons. Jill bails out - either by actually leaving the game or by disengaging from it. Jill has broken IWNAY."

Jag tycker det är fel att klandra Jill här. Det är Robin som gör fel. Jag vill bli inspirerad av IWNAY på så sätt att jag vill göra mitt allra bästa att själv följa det, men att definitivt aldrig begära det av mina medspelare. Ni forumiter som spelat med mig när jag var som mest känslig vet att jag har hoppat av kampanjer och avbrutit sessioner och ställt till bråk och ibland bara suttit tyst och lidit för jag följde definitivt inte IWNAY på den tiden. Men sen den gången har det dykt upp saker i min hemmagrupp som har varit extremt utmanande för mig men som jag tänkt "OK. Jag ska inte överge min spelare här, den spelare som tagit upp det här laddade ämnet och som vill ta sig igenom det här laddade ämnet." Trots att jag väldigt gärna vill droppa det. Jag får såklart försöka vara dö-lyhörd på dom andra spelarna runt bordet så inte dom blir överkörda av mig och den här traumaspelarens gemensamma magical realm här, men så gott jag kan ska jag inte överge det här spåret. Ja jo jag får sitta med behandlingsmanualen och krishanteringsfärdigheterna nära till hands såklart. Använda alla medveten-närvaro-övningar som jag har. Men göra mitt bästa att IWNAY.

Samtidigt som jag (enligt Postels lag) inte begär det från andra. Den sekunden dom vill släppa ämnet så släpper vi det! ← det är min målsättning men är väldigt svårt såklart.

Sorry om en del av dom här sakerna blev repris från vårt säkerhetsverktygssnack förra året. Valde ändå att börja på en ny tråd ist för att harva i den gamla.
Bra diskussion! Detta är ett svårt område att komma till en riktigt bra teknisk lösning kring. Oavsett om vi arbetar med x-kort, linjer/slöjor, trafikljus eller TW:s så är den viktigaste aspekten att vi faktiskt för våra gränser på tal inför spel och har någon teknik för att också kunna påtala dem i spel. Som du säger landar det ytterst i att spelarna runt bordet också behöver ha en viss mognad och känslighet för att närma sig vissa teman på ett ansvarsfullt sätt. Hur det förhåller sig med det kan vi vara ganska säkra på i en grupp vi känner väl, men med spelare du spelar med för första gången, exempelvis på konvent, så finns ju färre garantier.

Jag har förresten också använt IWNAY-agendan i kampanjspel, men backat från den med precis samma förbehåll som dig. Spelet ska spelas utifrån varje spelares villkor. Även fast bleed kan bygga otrolig laddning kan vi inte förvänta oss av en spelare att denne ska behöva konfrontera sitt obehag. Här behövs tekniker för att kunna backa/stanna/ändra.

De exempel du använder för veils är i mina ögon inte så rättvisande. Åtminstone inte för slöjor som används på "rätt" sätt. Graviditet-exemplet är ju bara avskräckande, men har du säg en slöja för sexscener och en linje för sexualiserat våld så ska ju inte sex utan samtycke förekomma. Bara spelaren är i position att avgöra om dess karaktär samtycker eller ej, och ska därför ha tolkningsföreträde för om sex har ägt rum i efterhand också. Det är över huvud taget ganska sunk att köra på en graviditetstrop utan att inför ha nämnt det som konsekvens och utan att ha spelaren med sig på det. Även synen på sex som självklart penetrativ etc etc är ju ganska inskränkt.

För att ha en slöja i det läget så kan det först behövas en dialog av typen "jag tolkar det här som ett förspel och X skulle nu vilja leda dig till höskullen - skulle du vara intresserad av att följa med?", "Åhhh, ja! Äntligen!! :love: :love: :love:", "då kör vi en fade to black när ni går hand i hand mot ladan".

Eller så är den där dialogen helt implicit eftersom samspelet inte lämnar någon övrig tolkning. Fortfarande har inblandade spelare tolkningsrätt för hur långt saker i slutändan gick.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Håller verkligen med om att alla olika teman/troper som kan verka obehagliga ska tas upp innan.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Och jag fattar att jag på många sätt förstår veils som fan läser bibeln :)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Och jag fattar att jag på många sätt förstår veils som fan läser bibeln :)
Då gör du mitt jobb lite enklare. Det du beskrev som mjuka gränser ligger nämligen fortfarande nära vad jag ser som veils/slöjor. Till exempel rörande body horror: Kör vi full slasher så utspelar sig detta i våra scener och inför våra ögon. Kör vi med body horror men under en slöja så kan vi tänka oss att vi närmar oss det mer såsom många kriminalserier, typ Bron - body horror förekommer, men utanför våra scener. Vi kan konfronteras av resultatet av det, men det är först när vi till exempel har offret på en brits i bårhuset och ställer rättsläkaren ingångna frågor som vi får en närmare insyn i hur.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fortfarande har inblandade spelare tolkningsrätt för hur långt saker i slutändan gick.
Håller med om att om det uppstår situationer där det behövs retroaktivt av-slöjas så är default att inget händer som inte alla inblandage gått med på. Dvs att om en person säger "nej det var bara en kyss" då är det det. Var därför dr Holmes och Z__ S var helt ute och cyklade när dom ville slå tärning om vad som hade hänt, dom var helt fel ute.

Men jag undviker hellre situationen helt genom att inte vilja ha med så mycket veils. Jag tror jag i praktiken ändå veilar och hintar och impliar och retas lite med mina spelare men det har också lett till den här typen av problem. "Nej, vi hade aldrig nån romantisk relation, det var bara lite out of character skämtande" osv.

på en brits i bårhuset
Och där slutar exemplet genast vara beslöjat. Vi fick reda på vad som hände.

Jag försöker ju ändå rollspela enligt "clarity zoom" principen — vi behöver inte beskriva nånting mer än vad som behövs för att få klarhet på dom frågor vi har. Att öppna en dörr kan ta 10 minuter för dom vill undvika fällor eller hitta ett gömt nyckelhål. En smekmånad full av liggande kan ta en sekund att säga.

Nu låter jag som värsta skeevorama "höh höh jag vill veta detaljerna… :censored:" men då kan man hellre ha en line kring den typen av ämne än veils.
Att saker händer-men-förnekas är en sån traumaklassiker.

Tycker också veils har lite av en wink wink, nudge nudge-känsla. "Dom gick upp på höskullen för lite te och kolla på etsningar ni fattar va?" känns som nåt en NT på 70-talet skulle säga. Men jag vill ha tydlighet speciellt när det gäller laddade ämnen. Hmm jag kom just på nåt smart! Att dom tre anledningarna alla börjar med C:
  • consent
  • coping
  • consequences
Speciellt i ett blorbigt utmaningsrollspel där konsekvenser kan bli liv och död. Nu är förhoppningvis halvruttna tropes som "bara oskulder kan frammana enhörningar" dödare än disco vid det här laget så det här är väl på väg att bli ett mindre och mindre problem.

För fobier och sånt är det ibland lättare att veta precis var den där spindeln finns än att bara ha den fladdrande i bakhuvudet; det är lite det jag menar med "coping".

Och så att fimpa veils för tydlighetens skull kan hjälpa till kring consent är för att consent har (tack Gud!) blivit mer finkorningt nu än vad en natt av "te och etsningar" var på 70-talet. "Du sa ju att du var intresserad" "Men inte av det för helvete!"
Eller så är den där dialogen helt implicit eftersom samspelet inte lämnar någon övrig tolkning.
Det här är inte riktigt min grej som DM eftersom det spär på en kultur av att det finns ett implicit default av att consent till vad det nu månde vara på nåt sätt skulle vara självklart och inte behöver ges uttryckligen. Men så tycker jag inte det är.

Men jag förstår också att det här är för att det finns rollspelsstilar där retcons inte är något problem för dom är mer narrativa — skapa en berättelse tillsammans — än vad min grej är, där det mer handlar om att uppleva en värld tillsammans. Dvs man kan dela upp rollspelen i "författarspel" vs äventyrsspel typ. Typ Lovecraftesque är ju rätt obviously ett "författarspel" men vissa mekaniker i spel som till ytan ser rätt traddiga ut kan vara mekaniker som egentligen bara känns vettiga med ett författar-mindset, såsom dom retconniga tärningarna i Genesys/FFGSW/FFGWFRP. "Aha, du jobbade noggrannt och det tog tid" ja jo det skulle jag ha velat veta innan jag beskrev handlingen tack. Eller rerollsen i Fate. "Nej jag högg egentligen bra för jag är ju en 'Riddare med ett Sant Hjärta'."

Medan min rollspelsstil är mycket mer "OK, så du menar att du tar i dörrhandtaget med bara handen, eller? Höger hand eller vänster?" Inte att varenda moment är "inzoomat", definitivt inte, ibland är det "three weeks latör" med en dålig Jacques Costeau–röst, men att retcons kan kvadda ganska mycket av det "uppleva snarare än författa" mindset som jag försöker få fram.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag undrar om ni pratar förbivarandra. En mjuk gräns, om jag förstår @bortom12e, är något som får vara med men bara om det har ett syfte och ämnet ska hanteras med respekt och lyhördhet påslagen. En veil är nåt som sker offscreen. Ett inslag kan vara både mjukgränsbelagt och veilat, eller bara en av de två, eller varken.

Jag är själv inte så himla inne på att prata om ämnen innan. Vill inte spoila vilka äckligheter som finns där nere i geggan om RP kryper ner där med facklan i hand. Hade en gästspelare en gång som hade pratat med mig i förväg om att hen inte ville uppleva nån body horror så jag skickade en lapp till hen "drick inte ur den här magiska fontänen pga risk för body horror". En total spoiler men det var av respekt för hen. För det finns urmycket on-screen body horror i min kampanj i vanliga fall.

Det var inte så genomtänkt eller menat att beskriva nån best practice, det var bara ett ögonblicksbeslut, men uj vad det säger nåt om mig själv att jag hellre ville spoila/fuska genom att skicka en hint-lapp än "ändra i verkligheten". Jag gör ändringar när det bryter mot vår line och det vet spelarna om att jag gör och nu var det inte vår line, bara hens personliga.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Även synen på sex som självklart penetrativ etc etc är ju ganska inskränkt.
Oj, missade den här raden. Ja det är ju exakt det som är min poäng med varför jag tycker veils kan vara lite vanskliga
 
Top