Indiana Jones 5

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Så, nu har trailern till den femte filmen om allas vår favoritarkeolog. Jag hade föredragit en film om en ung Indy med en ny skådis istället för uråldriga Ford, men fattar att man inte gärna ville det efter underskattade Solo, och för vad detta är så tycker jag faktiskt det ser bra ut! Såvitt jag förstår är många besvikna på att inte Spielberg och Lucas ligger bakom filmen men jag tycker det är rätt skönt med tanke på vad de gjorde med förra filmen. Så, vad är era tankar om trailern, verkar den lovande?

(OBS!!! Politiska diskussioner och åsikter undanbedes i denna tråd, tack på förhand)

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Både Logan och Ford v Ferrari var helt OK filmer, om man går på regissören.
Ja, Ford v Ferrari har jag tyvärr inte sett, men Logan är en av de superhjältefilmer jag tycker allra bäst om!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Oh, regissören ligger visst även bakom Cop Land och Girl, interrupted. Vet inte hur dessa står sig idag, men de var favoriter när jag var yngre!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag funderar om det som jag läst mig till stämmer att indiana Jones 5 skall utspela sig 1969

Indiana Jones föddes 1899 så han är 37 i Raiders då den utspelar sig 1936 och han är 58 i crystal skull då den utspelas 1957 .


"As Henry "Indiana" Jones Jr was born in 1899, this will make him about 70 in Indiana Jones 5"

70 år kommer Indy att vara i indiana Jones 5 OM man skall tro screenrants artikel som jag läste .

OM det stämmer så får jag säga att jag hade hellre sett en yngre Indy representerad av en ny skådis ist för att se 80 årige Harrison Ford springa runt på bioduken och representera en 70 årig indiana Jones.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tja, med en duglig regissör kan det säkert bli bra. Jag är inte negativ, men håller nog med om att en reboot kanske hade varit smartare, redan inför 4an. Jones är ju en klassisk matinéhjälte där äventyren utan problem kan komma i olika ordning och med tidshopp så det hade ju funkat bra.

Fast i detta fallet är jag mer skeptisk till om Indy funkar i den moderna världen? Upplägg och tema bygger i min mening hårt på en slags pulpidéer om vita fläckar och mysticism. Redan i 4an blir det kantigt och jag gissar att ju närmare samtiden man kommer desto svårare att bibehålla känslan (då får man göra andra berättelser istället).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Grejer där de gör ”Vi har pistoler” grejen MOT INDIE är så bra, :D

Är det sent 60-tal den här utspelar sig?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Är det sent 60-tal den här utspelar sig?
Artiklarna jag har sett pratar i alla fall om slutet av 60-talet, rymdkapplöpningen och före detta nazisters inblandning i denna. Fattar inte hur Indy passar in i det sammanhanget eller vad filmtiteln kan syfta på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Artiklarna jag har sett pratar i alla fall om slutet av 60-talet, rymdkapplöpningen och före detta nazisters inblandning i denna. Fattar inte hur Indy passar in i det sammanhanget eller vad filmtiteln kan syfta på.
Indiana Jones slåss mot nazisterna i deras hemliga bas på månens baksida, naturligtvis!

Jag hoppas att filmen blir bra. Kristalldöskallen hade korta bitar som var riktigt bra, och tyvärr fler och längre bitar som inte var det. Omvända proportioner den här gången, tack!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Ser ut att vara bra action och jag gillar Phoebe Waller-Bridge, även om jag kanske inte tänker mig henne som actionhjälte, men Bruce Willis var otänkbar som hjälte också i början. Hade mer hoppats på en ny person i rollen som Indiana och att det är ett till äventyr. Kunde knappt se klart Kristalldödskallen, för det kändes som om Indy behövde rullator. Spelar inte så stor roll hur bra action det är (vilket det inte heller var), om skådespelaren inte kan röra sig trovärdigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Av alla saker jag ogillade med 4:an var en av sakerna jag ogillade mest att Indie inte lämnade över hatten till Mutt i slutet. Om hela filmen handlat om att lämna över "facklan" till en ny äventyrare hade den kunnat vara betydligt bättre.

Istället kändes hela 4:an som att "Harrison Ford cosplayade som Indiana Jones och hade en återförening med gamla klassen" typ.

Thumbnailen för 5:an ger mig exakt samma vibbar, men själva trailern verade helt okej. Tillräckligt för att jag antagligen kommer se filmen.

Om inte annat så för att John Rhys Davies är med, och han är awesome. Men det verkar också vara väldigt mycket "här är en ung CGI-version av Ford" vilket jag finner oroväckande. Nog för att kvaliten på sånt blir bättre och bättreför varje film som kommer, men jag tycker det känns lite som fusk. Jobba med vad ni har, för böfvelen!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Av alla saker jag ogillade med 4:an var en av sakerna jag ogillade mest att Indie inte lämnade över hatten till Mutt i slutet.
Men märkte att det var tanken och upplägget, inte uttryckligen men att man hoppades. Problemet var väl mer att nästan ingen gillade honom?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fast i detta fallet är jag mer skeptisk till om Indy funkar i den moderna världen? Upplägg och tema bygger i min mening hårt på en slags pulpidéer om vita fläckar och mysticism. Redan i 4an blir det kantigt och jag gissar att ju närmare samtiden man kommer desto svårare att bibehålla känslan (då får man göra andra berättelser istället).
Jag tror det skulle kunna funka man gör det till en tematisk central grej. Inte som en flyktig kommentar utan verkligen bygger filmens tematik kring det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Kunde knappt se klart Kristalldödskallen, för det kändes som om Indy behövde rullator. Spelar inte så stor roll hur bra action det är (vilket det inte heller var), om skådespelaren inte kan röra sig trovärdigt.
Precis, just detta är min värsta farhåga. Det blir sällan bra action när man låter en äldre person att göra fysiska stunts och försöker klippa/digitalisera runt det.
 
Top