Varulv Inbjudan till Maffia VM!

dobbyp

Veteran
Joined
29 May 2021
Messages
13
Hallå alla! Maffia VM spelas i år igen, tidigare har ni haft .113 bland annat som representant. Vi skulle gärna vilja att ni är med i år igen! I fjol var vi lite sena med inbjudan till er, men i år är det gott om tid!

Ju fler svenskar som reppar desto roligare!!


Här är den officiella inbjudan!!

Deadline för att välja en representant är 24 april - ju tidigare destp bättre. Första kvalmatchen börjar 25 april. Semifinaler är nångång juli-augusti, och final i augusti/september ungefär.


Bra att veta är att:

- Man kan välja om man vill spela i en match med 12h dag/12h natt, 36/12, 48/24 eller 72/24. Vanligast är 48/24.

- 15 spelare i varje match, mycket varierande kvalitet på spelandet beroende på vilket community som skickat folk :) Formatet är 12 vaniljbybor vs 3 vanilj-maffia.

- Spelen har en postcap på 150 posts per dagsfas. Det blir mycket inlägg, ibland VÄLDIGT mycket inlägg. Bra om man är någorlunda förberedd på detta om man kan tänka sig att spela. Det övre taket innebär inte alls att alla kommer posta så mycket varje dagsfas, men det händer.


- Har ni några frågor så hör av er - antingen här/via PM eller discord t.ex, Dobby#6775. Nås snabbast där - hade varit superkul om ni kunde skicka någon!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Glöm inte att bumpa den här tråden när jippot drar igång.
Även om jag är värdelös varulvsspelare tycker jag om att vara åskådare.

Det här verkar vara en bra sida om man vill läsa lite mer om tidigare mästerskap:

När jag ändå googlade hittade jag att det även körs ett mästerskap "live" varje år i Las Vegas.
Det verkar dock som det organiseras av rysktalande personer så jag vet inte vad som händer med årets mästerskap.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Röst: Vimes

Sen tycker jag det låter som en fruktansvärt dålig idé att ha monetary prices i ett parti maffia, som om det inte blir nog bråkigt ändå av att spela maffia... och jag ser inte vad det skulle tillföra heller.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sen tycker jag det låter som en fruktansvärt dålig idé att ha monetary prices i ett parti maffia, som om det inte blir nog bråkigt ändå av att spela maffia... och jag ser inte vad det skulle tillföra heller.
Så att ingen missuppfattar:

Den här tråden handlar om Mafia Champinship och spelas online. Den arrangeras av mafiauniverse.com och har inga prispengar av vad jag vet.

Det finns en annan tävling, MAF World Cup som arrangeras av mafportal.com live i Las Vegas. Det kostar $555 (förra året) och majoriteten är anmälningsavgift.
Bara en liten del är prispengar, resten är anmälningsavgift, och jag tror inte att någon av deltagarna deltar för chansen att vinna pengar..
 

dobbyp

Veteran
Joined
29 May 2021
Messages
13
Yes -detta är inte för pengar! Vinnaren vinner dock ett winners cerificate som är signerad av Dmitry Davidoff som är känd som skaparen av maffia/werewolf!

Ska tillägga att finns det nog med intresse för att ha en reserv så är det möjligt att denne också kan fp spela, vissa signar upp men försvinner sedan, så en del avbytare behövs då och då :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Yes -detta är inte för pengar! Vinnaren vinner dock ett winners cerificate som är signerad av Dmitry Davidoff som är känd som skaparen av maffia/werewolf!
Vilket jag iofs håller för rätt osannolikt att det är sant även om han själv hävdar det och är väl också ett ganska omdiskuterat påstående. (Inte att man får ett diplom av honom alltså, utan om att han skulle ha skapat maffia/werewolf).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilket jag iofs håller för rätt osannolikt att det är sant även om han själv hävdar det och är väl också ett ganska omdiskuterat påstående. (Inte att man får ett diplom av honom alltså, utan om att han skulle ha skapat maffia/werewolf).
Av vad jag vet konstruerade han reglerna 1986 och arrangerade det första Varulvsspelet våren1987 för sina psykologistudenter.

Om påstående skulle vara fel måste det finnas belägg för att någon spelat varulvsspel tidigre än så. Finns det?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Av vad jag vet konstruerade han reglerna 1986 och arrangerade det första Varulvsspelet våren1987 för sina psykologistudenter.

Om påstående skulle vara fel måste det finnas belägg för att någon spelat varulvsspel tidigre än så. Finns det?
Vad jag har förstått så spelades det redan på 50-talet i Ungern, men enda referensen jag hittade nu vid en snabb googling är waybackmachine (https://web.archive.org/web/2005040....u-szeged.hu/local/mensa/SIG/mafia/mafia.html) till en gammal sida för hungarian menza mafia interest group där dom säger att " Some of the curious mensans recognized Mafia as a somewhat changed version of a popular game played in his own country. This gave us the idea of collecting the different versions of Mafia. " indikerandes att det redan fanns ett populärt likt men inte exakt samma spel. Om inte minnet sviker mig så var en av skillnaderna att maffian på natten inte fick titta när dom sköt och om dom inte sköt samma person så blev det inget mord, så dom var tvungen att under dagfasen hinta till varandra vem som skulle dö.

Men visst, frågan blir väl mest en fråga om definitioner, för antagligen var ju han den första som hade exakt dom reglerna (vilket väl dock iofs inte heller är exakt de regler som brukar användas numera, så det blir ju en fråga om när det blev ett nytt spel så att säga för till exempel det vi håller på med på Wrnu är ju inte jättemycket närmare originalmaffia än vad säg Robinsson är).
 

dobbyp

Veteran
Joined
29 May 2021
Messages
13
Tjena! kikar här igen, finns det något intresse så är det hög tid att sätta igång processen! Skulle vara superkul med fler svenska communitys som reppas!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ta det du, @RasmusL! Jag vet inte om jag orkar/har tid och du är en toppenrepresentant tror jag!
 

dobbyp

Veteran
Joined
29 May 2021
Messages
13
Tjena tjena! @RasmusL match i mafia championship börjar imorgon, speltråden kommer att postas här när rollerna lottas (görs av en bot)



Vill ni följa/diskutera spelet så är det viktigt att detta görs någonstans där inte er representsnt/backup har möjlighet att läsa!

Det finns också en spectstor chat på discord där alla aktiva spel diskuteras vilt, med mÅNGA inlägg (inte alltid relstersde till spelen), men ibland kan vara kul att hänga i :) stor blandning av communities där!


Joins och be om specchat i så fall.

och lycka till rasmus!
 
Top