Nekromanti Image-Portent

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Portent #1 blev slutsåld, så Image har lagt ut det numret på nätet:
http://www.newsarama.com/ImageComics/Portent/01_full/Portent01_full.html

Jag tycker den är rätt intressant att jämföra med den Portent-version som gick i Fenix - det är likartat, fast bara nästan, och flera bekanta scener dyker upp i annan ordning. Vissa av dem tycker jag blev bättre här, andra inte. Vad säger ni?

--
Åke
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Poängen med Portent?

Jag har läst serien i Fenix. Jag har läst gratisversionen av första numret som nu ligger på internet. Jag förstår inte vad som är bra med den.

För mig är det en tråkig miljö utan handling och med alldeles för lite dialog mellan karaktärerna man stöter på. Kan någon som har mer serieintresse än jag förklara vad som är så bra med Portent så jag kan kolla på den igen, denna gång med nya och mer kalibrerade serieglasögon?

Den serie jag läst och uppskattat är Sandman av Neil Gaiman. Jag läste alla nummer i kronologisk ordning och den var väldigt väldigt bra.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Poängen med Portent?

Den serie jag läst och uppskattat är Sandman av Neil Gaiman. Jag läste alla nummer i kronologisk ordning och den var väldigt väldigt bra.
Fast om du läste hela Portent i ett svep kanske du även skulle uppskatta den. Jag dock böjd att hålla med dig. Den är dessvärre ingen höjdare än så länge.

Jag tror emellertid att den är uppbyggd på det sättet. Det händer ett gäng konstiga saker i början som får sin förklaring längre in i serien. Skulle jag vara du skulle jag vänta några nummer innan du försöker igen.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Poängen med Portent?

Hej Yyy,

Skönt att du slapp betala för den då ;-)

Ärligt talat, gillade du inte ettan kommer du nog inte gilla resten heller. Serien har sina köpare som gillar den, och både tvåan och trean har sålt förvånansvärt bra för att vara en debutant. Nån recensent sa till och med att det var det bästa Image släppt i år.

Men det är ju bra med forum där även de som inte gillar serien kan få ventilera sina åsikter. Jag har tagit till mig en del kritik och vuxit som berättare i de följande numren.

Poängen för min del är att jag har gjort serien nu. Jag förverkligade en livslång dröm om att få ut en egen serietidning. För mig är det här bara början på en helt ny karriär.

Vill du fortfarande ge Portent en chans blir jag såklart glad, men i ärlighetens namn tror jag inte att den är "för alla" lika lite som att alla inte kan gilla X-Men eller vilken annan serie som helst på hyllorna. Jag tycker själv det mesta i topp 100 är skit, men ändå säljer det 10-20 gånger mer än Portent.

Däremot håller jag med om att Sandman är mycket bra, fast jag skulle aldrig drömma om att jämföra min första serie någonsin, med Neil Gaiman och Sandman som är en av de främsta serierna och serieskaparna i världen. Men det är sånt man får ta ;-). Eftersom du gillade Sandman, ska du nog ta och inhandla t ex Stardust, den kommer du garanterat att gilla. Kanske. Bra är den i alla fall.

Peter
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Poängen med Portent?

Hej Robert,

Du har delvis rätt. Portent är tänkt som en berättelse på 112 sidor och är egentligen inte tänkt att läsas som lösnummer. Dock var det enda sättet för mig som jag kunde göra klart den på.

Peter
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hej Åke,

Jag måste få påpeka att versionen som ligger ute på Newsarama inte är den slutgiltiga. Både dialog och bilder har vässats inför den tryckta. Den version som finns på Newsarama gjordes klar i förtid för att skickas via PDF till distributörer. Vet inte vad som hände.

Peter
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Poängen med Portent?

jag skulle aldrig drömma om att jämföra min första serie någonsin, med Neil Gaiman och Sandman som är en av de främsta serierna och serieskaparna i världen.

Tja, ska man ha Sandman som riktmärke för om en serie är läsvärd eller inte, så blir det faen inte många serier lästa.
Lite som att kräva att alla filmer man ser ska hålla samma klass som Citizen Kane...

--
Åke
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Poängen med Portent?

Tack, min poäng exakt. Därför var det för mig skrämmande att recenseras på samma sidor som folk jag, om inte avgudar, så i alla fall eftersträvar att bli lika bra som. Portent 2 fick till och med bättre betyg än Hellboy: Takoma och senaste Loveless av Azzarello vilket gjorde att jag nästan fick ångest när jag skulle skriva trean för att jag aldrig skulle kunna leva upp till det. Själv jämför jag allt jag gör med Watchmen eftersom en tung filt av ödmjukhet genast sänker sig över rummet.

Om nån till äventyrs vill läsa recensionerna så finns det länkar på www.theportent.com

Det jag insett förresten är att det inte är hållbart att försöka sig på att ge ut serien månatligen även om det skulle finnas ekonomi i den. I princip alla serier som kommer ut med 12 nummer per år har en författare, en skissare, en tuschare, en färgläggare, en textare och en redaktör. Det tar lite på krafterna att göra 5 jobb själv :p.

Är det inte dags för Birger att ge sig ut på äventyr i albumform förresten?

Peter

PS Om vi ska använda filmliknelser så måste jag säga att The Big Lebowski är den bästa film som gjorts i mitt tycke.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Poängen med Portent?

Däremot håller jag med om att Sandman är mycket bra, fast jag skulle aldrig drömma om att jämföra min första serie någonsin, med Neil Gaiman och Sandman som är en av de främsta serierna och serieskaparna i världen. Men det är sånt man får ta ;-). Eftersom du gillade Sandman, ska du nog ta och inhandla t ex Stardust, den kommer du garanterat att gilla. Kanske. Bra är den i alla fall.
Då är jag bättre med på vad Portent har bakom sig och vad du hade för mål med serien. De serier jag läst och gillar är som sagt Neil Gaimans. Har ströläst och bläddrat i ett antal till, men det säger nog en hel del att jag slutade läsa serietidningar för sådär 14 år sedan. Fanns inget intresse och de som fanns gav mig ingenting. Så bli inte ledsen över att jag inte fann din givande :gremsmile:.

Att förverkliga en livsdröm slår det mesta så det kan jag glädjas med dig över.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Mest deviationer

Därför var det för mig skrämmande att recenseras på samma sidor som folk jag, om inte avgudar, så i alla fall eftersträvar att bli lika bra som.

Det är en lite avklädd känsla. Och än värre om man sedan får kommentarer från dem; när Grey Ooze-gänget var på GenCon en gång så visade de upp några illustrationer jag hade gjort till dem för Jeff Easley. Jag var inte där och hörde vad han sa, men det kom en kylig vind över arslet när de berättade det...

Om nån till äventyrs vill läsa recensionerna så finns det länkar på www.theportent.com

De besvarar väl fö frågan Yyy ställde i sitt första inlägg.

Är det inte dags för Birger att ge sig ut på äventyr i albumform förresten?

Lite knepigare än handboken rent ekonomiskt, eftersom han är i färg. Vi kollar lite löst på möjligheterna att få ut ett samlings-nånting längre fram, fast isf blir det nog mer troligt något man kan kränga på konvent o dyl än en "riktig" butiksprodukt.

PS Om vi ska använda filmliknelser så måste jag säga att The Big Lebowski är den bästa film som gjorts i mitt tycke.

De flesta av mina favoritfilmer är numera indiska tvålactionmelodramer som ingen annan j-el har hört talas om, men jag hade turen att se Citizen Kane ospoilad i yngre dagar. God damn vilket slut...

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Poängen med Portent?

"Om nån till äventyrs vill läsa recensionerna så finns det länkar på www.theportent.com"

Du rekommenderar Staffars? De är ju onda, de rekommenderar serier man aldrig skulle plockat själv och så är man fast i ännu en prenumeration. Fant ta dem och deras seriekunskaper!

"Därför var det för mig skrämmande att recenseras på samma sidor som folk jag, om inte avgudar, så i alla fall eftersträvar att bli lika bra som. Portent 2 fick till och med bättre betyg än Hellboy: Takoma och senaste Loveless av Azzarello vilket gjorde att jag nästan fick ångest när jag skulle skriva trean för att jag aldrig skulle kunna leva upp till det. Själv jämför jag allt jag gör med Watchmen eftersom en tung filt av ödmjukhet genast sänker sig över rummet."

Okej, du fick jäkligt bra recensioner. Men du kan inte ha Watchmen som måttstock för allt du gör, det är ju som om alla som någonsin skrev några noter jämförde sig med Mozart. Ingen skulle få något gjort!
Portent är bra, men skaffa dig inte ångest för att du inte är Gaiman än.

"I princip alla serier som kommer ut med 12 nummer per år har en författare, en skissare, en tuschare, en färgläggare, en textare och en redaktör. Det tar lite på krafterna att göra 5 jobb själv :p."

Men om du låter Magnus Seter skriva manus och... eh, nä, vi minns hur lökig Fantomen blev, så vi skippar nog den va? :gremgrin:


Storuggla, Fantomen slår skurken!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Ha!

Först Dödspatrullen! Sedan Vrakets Hemlighet!

Och du har läst båda! Muhahahahahahahahaha!

Seriöst ... att skriva till Fantomen var skitsvårt. Frustrationen över att behöva ha en bild där Fantomen slår skurken, och samtidigt skriva en text där det står "Fantomen slår skurken" och Fantomen tänker "Nu slår jag skurken" och sedan tänker skurken "Aj ... han slår mig!" och till sist skurkens kompisar som säger "Oj! Fantomen slår skurken!" ... var enorm.

Låt oss bara säga att min första version var ... betydligt ... mindre explicit. Och det var fan inte jag som skrev in att den kvinnliga skurken skulle ha jätterattar på omslaget!

:gremlaugh:

/M
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Poängen med Portent?

Sant, jag kom på en bättre liknelse efteråt, men den blev så lökig att vi spar den till ett annat tillfälle. Har inte läst farbror Seters Fantomenavsnitt, men jag är säker på att dom är kanon. Kan dessutom rekommendera samme mans fantasyserie i Herman Hedning!

Peter
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Ha!

Å andra sidan slipper du frågor av typen "vad hände på sidan xx, jag fattade ingenting". Nu har jag aldrig ritat till fantomen, men jag har för mig att det finns rigorösa regelverk för hur han ska avbildas osv. Upplevde du det som ett problem, eller kanske en välsignelse?

Peter
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Mest deviationer

Förstår vad du menar, jag har själv fått mina "verk" bedömda av dom gamla TSR rävarna, Clyde (Clydeosaur) Caldwell och Doug Chaffee bland annat. Kul, men pirrigt. Dom är roliga och har massor med historier att berätta.

Peter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Det var mest knasigt

Det är lite både och. Lite knasigt att man inte kan ha Fantomen i logiska kläder, utan han måste ha sin pyjamas hela tiden. Och så tyckte jag att de stereotypa rollerna mellan Fantis och Diana var begränsande.

Fast det var askul att skriva och jag skulle gärna skriva mer till Fantomen, eller till andra serier! Det är utvecklande, fast svårt som fan!

/M
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Det var mest knasigt

Jo man lär sig mycket genom att hålla på med. Det är lätt att tro att det bara är att skriva, men det är mycket finlir man bara lär sig genom att faktiskt hålla på.

P

[ QUOTE ]
Fast det var askul att skriva och jag skulle gärna skriva mer till Fantomen, eller till andra serier! Det är utvecklande, fast svårt som fan!

[/ QUOTE ]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Poängen med Portent?

Däremot håller jag med om att Sandman är mycket bra, fast jag skulle aldrig drömma om att jämföra min första serie någonsin, med Neil Gaiman och Sandman som är en av de främsta serierna och serieskaparna i världen.
Det finns iofs en bra grej med att jämföra sig med Sandman... Serien var nämligen riktigt, riktigt usel i början. De första episoderna är tafatta, slarvigt konstruerade, ytligt sensationella (kolla bara på hur många konstiga och fullständigt poänglösa rutlösningar Gaiman använde i sitt berättande i början) och vittnar inte för fem öre om hur bra serien skulle komma att bli när han väl blev varm i kläderna.

Så... alla kan lära sig och bli bättre. Jag tycker att det finns mycket charm i Portent, och det känns verkligen att du gillar att rita den. Så långt är allt väl. Jag kan inte uttala mig om hantverket i övrigt - dels har jag läst för lite, och dels så har mina egna serieprojekt hittills varit så brunusla att jag är helt diskvalificerad som kritiker - men bara man har den där skaparglädjen så kan man nå hur långt som helst.

Själv skulle jag dock önska att du valde Mignola's Hellboy som främsta inspirationskälla. Du är redan en av ytterst, ytterst få illustratörer som kan teckna lika grafisk slagkraftigt som Mignola - om du skulle komma att bli en lika tydlig och anslående berättare så skulle du kunna gå hur långt som helst.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Poängen med Portent?

Haha, tack =)

Och vet du vad, den första tecknare hoppade av för att han kände sig som "Jimi Hendrix i Beatles". Det tog ett tag innan serien hittade sin röst och sin mytologi. Men efter ett par år tyckte i alla fall jag att den var som bäst med story-arcen som hette... gah, kommer inte ihåg. Men den där med hon som blev prinsessa osv...

Peter



[ QUOTE ]
Det finns iofs en bra grej med att jämföra sig med Sandman... Serien var nämligen riktigt, riktigt usel i början. De första episoderna är tafatta, slarvigt konstruerade, ytligt sensationella (kolla bara på hur många konstiga och fullständigt poänglösa rutlösningar Gaiman använde i sitt berättande i början) och vittnar inte för fem öre om hur bra serien skulle komma att bli när han väl blev varm i kläderna.

[/ QUOTE ]
 
Top