Nekromanti Illustratörer

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det är som att skrika på hjälp efter att ha fallit från Titanic i storm. Alla hör men ingen kan göra nåt åt det.

Starchallenge behöver illustratörer och nej jag kan inte pröjsa.

Finns det någon här, eller någon som känner någon, som kan illustrera till Starchallenge? För att få en känsla för settingen så kan man tänka scifi med en fantasysetting. Svävande luftskepp, borgar, flygödlor, eldvapen... Sagan ger en bra bild. Eller dessa bilder.

PMa eller skriv i tråden om ni själva vill eller har kontakter som är intresserade hör av er. Jag har några av er här och ni är i en lista som ska tilldelas uppgifter men jag behöver mer.

Vänligen,

/Niklas
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
en möjlighet är ju att du går på deviantart och letar fram bilder du gillar och sedan frågar den som ritat dem om du kan få låna dem till ditt rollspel. Det är lättare att låna ut något man redan har gjort än att börja från scratch och göra något nytt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Grejen med rollspelsillusar är ju att man gärna vill ha en någorlunda konsekvent stil. Jag skulle kunna tänka mig att göra en bild gratis åt en WRNU-kompis, men om du vill hitta en illustratör som är beredd att göra 20 bilder på beställning utan pröjs så får du nog leta länge.

Jag bifogar några gamla bilder jag har liggande. De är typ sju-åtta år gamla och kanske inte av jättehög kvalitet (tyvärr har jag inte gjort så många bilder de senaste åren, sedan jag blivit bättre), men de är gratis att använda hur du vill om du vill ha dem. Jag kan plocka bort text och sån't. Vissa av dem har jag liggande i originalformat (högre upplösning), men kanske inte alla. Jag kan bara ladda upp två i taget, så jag lägger upp två här, så får du säga till om du vill se fler.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror att du har rätt, Genesis. Därför tror jag att du, Niklas73, hellre bör leta efter en, kanske två illustratörer med vilka du kan komma överens om en låg summa - än att leta efter frivilliga till ingen summa alls. Det senare är nämligen, av den anledning Genesis nämnt, svårt.

Få vill jobba helt gratis och ditt spel kommer att bli en salig blandning med det alternativet.

Så, en illustratör till en låg summa (hellre det än ingen alls), som gör i alla fall alla huvudbilderna, är mitt råd. För det är precis vad jag skulle ha gjort, av de skäl jag just nämnt.

Annars är wilpers idé också bra - för då kan du i alla fall hålla stilen på bilderna, någorlunda.

Edit: Skulle ha svarat Niklas inlägg, inte Genesis. Sorry för den missen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag tycker de håller kvalitet men som du och Solve är inne på kanske jag ska ta och dela ut ett arvode och ha samma stil på illusarna. Det har även andra påpekat - alternativt följa Wilpers råd. Jag tittar gärna på mer om du vill dela med dig. Du har ingen länk till ett galleri måntro?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Nä, inget galleri. De flesta bilder jag har är många år gamla och jag är inte så stolt över dem idag. Jag har gjort något bättre bilder, men de passar knappast till Starchallenge. Så du tjänar nog bättre på att fixa EN illustratör som är villig att jobba för relativt lite pengar, så att du kan få en mer enhetlig känsla.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Om du går in för ett gratis alternativ så handlar allt om hur du säljer in idéen. Jag vet att du är entreprenör så det här vet du säkert redan men jag skriver ut det ändå.

Kan du inte erbjuda pengar så erbjud något annat. Det finns fullt med folk som har drömmar om att kunna arbeta som illustratör men som ännu inte fått något officiellt uppdrag. Det handlar om att hitta oupptäckta guldkorn. Det du erbjuder istället för lön är erfarenhet. De kan berätta för framtida potentiella kunder att de vara "lead art designer" eller någon annan anglosaxisk titel i ditt projekt.

Men isf tror jag du gör bäst i att söka efter utlänningar. Personligen tycker jag svenskar kräver för mycket generellt sätt och är jävligt bekväm av sig. Ex, Israeler har betydligt mer "fighting spirit" i sig.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag måste ta det här ett varv i verkstaden... Wilpers förslag är inte så dumt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
OT

Persson said:
Jag vet att du är entreprenör...
Vad innebär "entreprenör"? Vad är skillnaden mellan, säg, en entreprenör och en företagare? En helt ärligt menad fråga alltså. Jag antar att entreprenörskap är ett begrepp som är starkt kopplat till liberal ideologi, men jag skulle vilja höra hur någon som faktiskt använder ordet till vardags uppfattar det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: OT

Vimes said:
Persson said:
Jag vet att du är entreprenör...
Vad innebär "entreprenör"? Vad är skillnaden mellan, säg, en entreprenör och en företagare? En helt ärligt menad fråga alltså. Jag antar att entreprenörskap är ett begrepp som är starkt kopplat till liberal ideologi, men jag skulle vilja höra hur någon som faktiskt använder ordet till vardags uppfattar det.
På mitt nya jobb snackas det mycket om entreprenörsskap. Det jag förstått av uttrycket är att det, ungefär, betyder att man är kreativ och letar lösningar på problem man stöter på. Gärna praktiska lösningar.

Ganska ofta definieras "praktiskt" som "kunna tjänas pengar på", och "problem man stöter på" handlar ganska ofta om att man har en målgrupp man inte tjänar pengar på ännu. Typ.

En entreprenör är alltså "egentligen" helt enkelt en aktiv problemlösande person, men blir i praktiken ofta en lurendrejare som skor sig på att uppfinna nya behov. Beroende på perspektiv.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: OT

För mig är en entreprenör någon som får saker att hända, oftast genom att koppla ihop komponenter som inte varit sammankopplade innan. Det kan vara att få personer att prata med personer, det kan vara att blanda teknologi med annan teknologi etc. och olika mixer därav.

Det smak som jag får på tungan av ordet entreprenör är nog egentligen att de oftast inte för in någonting själv i det som skall skapas (t.ex. uppfinningar, tillgångar (på gränsen) eller direkt arbetskraft) utan snarare arbetar med att få kända saker att arbeta tillsammans.

Även om jag tycker att det sluttande planet som gav entrerpernör = lurendrejare är att ta i så tror även jag tror att "arean" (vet inte om jag vill kalla det yrke...) entreprenör har en högre andel lurendrejare än många andra "areor" där skalan sträcker sig från mäklare/bilhandlare (lätt att fuska och bluffa) till... Ehm, dikesgrävare (lätt att se om det faktiskt blivit ett dike eller ej).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OT

krank said:
Vimes said:
Persson said:
Jag vet att du är entreprenör...
Vad innebär "entreprenör"? Vad är skillnaden mellan, säg, en entreprenör och en företagare? En helt ärligt menad fråga alltså. Jag antar att entreprenörskap är ett begrepp som är starkt kopplat till liberal ideologi, men jag skulle vilja höra hur någon som faktiskt använder ordet till vardags uppfattar det.
På mitt nya jobb snackas det mycket om entreprenörsskap. Det jag förstått av uttrycket är att det, ungefär, betyder att man är kreativ och letar lösningar på problem man stöter på. Gärna praktiska lösningar.

Ganska ofta definieras "praktiskt" som "kunna tjänas pengar på", och "problem man stöter på" handlar ganska ofta om att man har en målgrupp man inte tjänar pengar på ännu. Typ.

En entreprenör är alltså "egentligen" helt enkelt en aktiv problemlösande person, men blir i praktiken ofta en lurendrejare som skor sig på att uppfinna nya behov. Beroende på perspektiv.

entreprenö´r [en- eller aŋ-] (franska entrepreneur), företagsam person som skapar nytt användarvärde. En entreprenör kan agera inom affärsvärlden med att skapa nya varor och/eller tjänster, t.ex. nya råvarukällor, nya distributionsvägar eller en ny organisation av affärsverksamheten. Entreprenören kan även agera inom den offentliga sektorn med att bl.a. förnya skola, sjukvård eller politik. Slutligen kan en sådan person skapa nya ideella verksamheter som inte primärt styrs av marknadsregler eller offentliga krav. Jfr intraprenör.


Ser man ett problem i entreprenörer borde man titta åt sig själv istället.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OT

Vimes said:
Persson said:
Jag vet att du är entreprenör...
Vad innebär "entreprenör"? Vad är skillnaden mellan, säg, en entreprenör och en företagare? En helt ärligt menad fråga alltså. Jag antar att entreprenörskap är ett begrepp som är starkt kopplat till liberal ideologi, men jag skulle vilja höra hur någon som faktiskt använder ordet till vardags uppfattar det.
Entreprenör är inget ideologiskt ord. Definitionen av entreprenör har jag redan publicerat. Med företagare menar man en person som äger och driver ett företag.

Om entreprenörskap säger NE så här.

entreprenörskap [en- eller aŋ-] (jämför entreprenör), en entreprenörs aktiviteter och verksamhetsförhållanden. Dessa aktiviteter och förhållanden kan delas in i fyra grupper.

Den första gruppen är entreprenörskapets konsekvenser, t.ex. sysselsättning och tillväxt.

Den andra gruppen är entreprenöriellt tänkande. Det kan gälla exempelvis kreativitet, användarorientering och uthållighet.

Till den tredje gruppen hör entreprenöriella miljöer. De kan finnas t.ex. inom redan befintliga företag eller i regioner.

Till den sista gruppen, entreprenöriella förlopp, kan höra organisering och tillväxt samt skapandet av nätverk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: OT

Persson said:
entreprenö´r [en- eller aŋ-] (franska entrepreneur), företagsam person som skapar nytt användarvärde. En entreprenör kan agera inom affärsvärlden med att skapa nya varor och/eller tjänster, t.ex. nya råvarukällor, nya distributionsvägar eller en ny organisation av affärsverksamheten. Entreprenören kan även agera inom den offentliga sektorn med att bl.a. förnya skola, sjukvård eller politik. Slutligen kan en sådan person skapa nya ideella verksamheter som inte primärt styrs av marknadsregler eller offentliga krav. Jfr intraprenör.
Ungefär vad jag skrev, med andra ord. Men sett genom andra ideologiska glasögon.

Jag ska givetvis säga att jag inte har något emot den sista typen av entreprenörer du listar. Jag har dock väldigt svårt för det ideologiska upphöjandet av entreprenören och entreprenörsskapet i sig självt, dvs att man bortser från att entreprenörsskap kan leda till såväl positiva som negativa samhällsutvecklingar. Att "skapa nya varor och/eller tjänster" är inte neutralt, liksom. Det beror på vilka varor och/eller tjänster det rör sig om.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OT

krank said:
Persson said:
entreprenö´r [en- eller aŋ-] (franska entrepreneur), företagsam person som skapar nytt användarvärde. En entreprenör kan agera inom affärsvärlden med att skapa nya varor och/eller tjänster, t.ex. nya råvarukällor, nya distributionsvägar eller en ny organisation av affärsverksamheten. Entreprenören kan även agera inom den offentliga sektorn med att bl.a. förnya skola, sjukvård eller politik. Slutligen kan en sådan person skapa nya ideella verksamheter som inte primärt styrs av marknadsregler eller offentliga krav. Jfr intraprenör.
Ungefär vad jag skrev, med andra ord. Men sett genom andra ideologiska glasögon.

Jag ska givetvis säga att jag inte har något emot den sista typen av entreprenörer du listar. Jag har dock väldigt svårt för det ideologiska upphöjandet av entreprenören och entreprenörsskapet i sig självt, dvs att man bortser från att entreprenörsskap kan leda till såväl positiva som negativa samhällsutvecklingar. Att "skapa nya varor och/eller tjänster" är inte neutralt, liksom. Det beror på vilka varor och/eller tjänster det rör sig om.
Men släpp Marx och låt tråden handla om illustrationer igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: OT

Persson said:
Entreprenör är inget ideologiskt ord.
Det är ungefär lika politiskt som "arbetare". Det vill säga, av vissa politiska grupper används ordet för att lyfta fram någon form av önskvärt tillstånd; "såhär är en idealisk människa för oss; det är med de här vi vill identifiera oss".

Och precis som med "arbetare" är man inte helt överens om vilka associationer som ska höra till ordet. Vissa politiska partier vill gärna att "arbetare" ska betyda "person som har ett arbete", till exempel, och att "entreprenör" ska betyda "godhjärtad kreatör som lyfter samhället".

Medan andra hellre definierar en arbetare utifrån miljö, bakgrund, utbildning och andra socioekonomiska faktorer, och menar att entreprenörer ganska ofta brukar vara personer inriktade på att hitta nya och förbättrade sätt att tänka kortsiktigt och plocka pengar av folk.



Själv är jag, för att förtydliga, inte del av någon av grupperna. Inte helt, iaf. Jag tycker om att tänka mig att jag kan hålla mer komplexa åsikter än så i mitt huvud utan att det exploderar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: OT

Persson said:
Men släpp Marx och låt tråden handla om illustrationer igen.
En smula onödigt skrivet; jag är absolut ingen marxist. Jag och gamle Kalle är rätt oense på ganska många punkter.
 
Top