KH Identitet och flaggor, fanor, standar

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En fundering; kapare för flagg för den de jobbar åt? Antar att de även för sin egen flagg, att de inte ger upp sin eller gruppens identitet under kaparflaggen?

Likaså antar jag att någon form områdesherre inte kommer ge upp sin flagg och vapen även om de, för tillfället, erkänner exempelvis zorakiska kronan och solkonungens överhet utan då för bådas flagg?

En stadsstat i ett förbund som Felikiska edsförbundet ger väl inte heller upp sin stadsstats identitet utan för två flaggor?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Det här är bra frågor. Det enkla, och dåliga, svaret är att det varierar från område till område, och en krunsk banerherre lär ha helt annan flaggföring än en Zorakisk greve.

Men ett par allmänna principer gäller ändå:
- flaggor och vapensköldar är i första hand personliga. Börja från det lilla. De säger vem du är, vilken familj, ätt och orden du tillhör etc.
- de kan också visa vem din beskyddare är, eller vem du är lojal mot. Om du är en Kapten med en flaggmakt är det troligt att denna stad, organisation eller furste.
- en organisation flagga för du ofta för att visa att du har vissa privilegier, eller deras stöd.

Men vad din flagga eller vapenskåp inte säger, mer än indirekt, är vilket land du kommer ifrån. Det finns ett par undantag kanske, men det är inte syftet.

En fundering; kapare för flagg för den de jobbar åt? Antar att de även för sin egen flagg, att de inte ger upp sin eller gruppens identitet under kaparflaggen?
I första hand egen flagg, men kan välja att föra flaggmaktens flagg, särskilt i farvatten där detta kan ge skydd.


Likaså antar jag att någon form områdesherre inte kommer ge upp sin flagg och vapen även om de, för tillfället, erkänner exempelvis zorakiska kronan och solkonungens överhet utan då för bådas flagg?
Jag skulle säga vanligtvis bara sin egen. Att för Huset Zoracs flagg är främst något direkta kronovasaller gör.

En stadsstat i ett förbund som Felikiska edsförbundet ger väl inte heller upp sin stadsstats identitet utan för två flaggor?
I huvudsak sin egen, och jag är lite osäker på om de alls kör förbundsflagg de heller, den kanske snarare ses på masttoppar i hamnen. Men alla städer i Edsförbundet är i första hand egna enheter, i andra hand förbundsmedlemmar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det här är bra frågor. Det enkla, och dåliga, svaret
"Dåligt" och "ofullständigt" är inte samma sak, tycker det var ett bra svar. Det är ju ett stort område vi pratar om så inget konstigt att det varierar. Bra information att väva samman med det jag läser och mina egna tankar.

Det här medför en spänning och osäkerhet, särskilt till sjöss och vid kusten där folk lättare kan långt bortifrån. När man ser flagg i sin kikare så behöver man inte bara veta att den flaggen är Kahina illerpiraten utan även vad hennes lojalitet kan tänkas vara; sin egen och besättningens, har hon kaparbrev hos någon?

Jag kan tänka mig att i en del osäkra eller röriga områden så undviker man helt enkelt alla skepp om man inte är i nöd.
 
Top