Nekromanti Ibland...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
eller väldigt ofta har jag missat tåget. Jag missade IT boomen för jag fatta inte vad som hände fast jag var inne i hela turbulensen. Jag missade trubadurvågen och trodde jag kunde rida på den på 90-talet. Sen kom Lars Winnerbäck och jag la gitarren på hyllan. Men vad jag inte missade var rollspelsvågen i IT-åldern. På den tid forumet ta mig f-n SJÖD av inlägg och debatt. Spelsystemen hade precis lämnat de gamla BRP mallarna och det experimenterades, bråkades, hyllades, fjäskades,sågades, provades och alla kastade sig över det mesta med hull och hår. Det var ändå en underbar tid, tycker ni inte det ni som var med för 15 år sen? Jag kan sakna det där. Hur Krille lärde mig om BRP nackdelar. Hur Han kunde komma med bitska men relevanta kommentarer. Hur Nässe sågade sönder mina regler. Hur en del av mina förslag hyllades och hur folk hejade på och gjorde narr av SC. Det kansker var hårt ibland. Dumt ibland. Fånigt ibland. Men visst levde forumet på ett underbart sätt i början av 2000-talet? Kanske fanns ett större intresse för rollspel då också? Vad vet jag. Men jag minns...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det här låter som nostalgi. 2000 var inte ens storygame boomen igång än och vi var i skymningsåren på World of darkness eran. Saker generellt dåliga. Det fanns inga podcasts än, ingen actual play scen, forumen var primitiva och det finns ingen acceptans i populärkulturen. Det var 8 år innan OSR rörelsen kom igång. 8 år!

Nu finns mer grejer, bättre spel, mer aktivitet och nya former för hobbyn att yttra sig på. Bokstavligt talat allt är bättre. Vårt Woodstock är nu! Du lever genom det just nu! Missa det inte genom blind nostalgi.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Även om det görs mer rollspel idag, av fler aktörer, och det förekommer mer plattformar för diskussion innebär det inte automatiskt att det här forumet är mer levande eller att inläggen mer tänkvärda. Jag har hängt här mer eller mindre under 12-13 år och det är klart, i början av 2000-talet var klimatet annorlunda. Man slogs inte kring diskussioner om feminism men det fanns annat att ryka ihop om. Det modererades inte lika kraftigt och det startades inte trådar om mobbing på forumet men det betyder iofs inte att inte hade behövts.

Personligen tror jag inte att det är någon större skillnad egentligen och de förändringar som skett i debattklimatet och ämnesvalet för trådarna följer det som sker i resten samhället. Jag tror ingen vill det på annat sätt heller. Det finns som sagt mer att diskutera eftersom det finns fler aktörer och produkter och det är bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad jag tycker mig ha sett är att forum som diskussionsform är döende eller åtminstone är kraftigt konkurrensutsatt. WRNU är inte lika levande som det en gång var, men till skillnad från min ungdoms andra vattenhål så finns WRNU faktiskt fortfarande kvar, troligtvis för att det finns en enormt stabil "community"-grund. En anledning till att det är så svårt att hitta en ny stabil forumplattform som känns modern tror jag är att hela formen "specifikt forum om ämne" känns lite omodern jämfört med andra plattformar och diskussionsplatser. Jag pratar antagligen mer om rollspel på Facebook än här nuförtiden, åtminstone om den delen av hobbyn som intresserar mig mest, delvis för att jag vet att där har jag cirklar med folk som jag vet bryr sig om sånt jag bryr mig om. En gång i tiden var det liksom relevant att WRNU skulle ha ett länkarkiv så att folk skulle hitta till rollspel på internet, men den tanken känns närmast absurd idag när hobbyn är utspridd över så oöverskådligt många platser.

Det som försvunnit för mig är nog framförallt känslan av att "alla" var här, vilket såklart inte någonsin ens varit i närheten av sant, men åtminstone kändes mer sant förr än idag för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det kan ju vara så att nyhetens behag har slutat infinna sig, och det känns som man har redan har pratat om allt. ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert;n96625 said:
Det kan ju vara så att nyhetens behag har slutat infinna sig, och det känns som man har redan har pratat om allt. ;)
Det har vi sagt i 10 år och ärligt talat börjar det kännas som vi redan har pratat om just det tillräckligt mycket...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vad det känns som för mig är att vissa forum var aktivare, av olika anledningar (och jag köper inte iden att vissa nya forum ska ha strypt aktiviteten i dem) och då forumet inte upplyste mig om vad för aktivitet som skedde på övriga forum så kändes forumen som jag inte var del av som om de hade lika hög aktivitet eller mer om det var ett nytt inlägg någon gång i månaden. Det var också det som jag tror att det fick många att känna att forumet var lugnare då, det var inte uppenbart att banningar eller varningar skedde i forum jag inte besökte.

/Luna Lovegood
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
jag minns när vi i skräckforumet pratade om hur man gjorde för att skrämma sina spelare. Det var grejer då. Idag skulle jag aldrig slänga en talrik i väggen, stänga in någon i en garderob eller hämta en kniv från köket för att vifta lite galet med. Men vilken grej det var då.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jocke;n96643 said:
jag minns när vi i skräckforumet pratade om hur man gjorde för att skrämma sina spelare. Det var grejer då. Idag skulle jag aldrig slänga en talrik i väggen, stänga in någon i en garderob eller hämta en kniv från köket för att vifta lite galet med. Men vilken grej det var då.
Skräck-eran var nice. Då låg fokus på stämning och storys. Forumet kunde vara väldigt inspirerande på den tiden. Senare var det mest diskussion om regler, särskilt när storynow/whatever-spelen dök upp och gjorde regeldiskussionerna extremt teoretiska.

Idag känns det som vi pratat klart om allt sånt där. Kanske har vi hittat vad vi gillar och nöjer oss med det. Det pratades en väldig massa om OSR tidigare, men till och med den grejen verkar dött av. Kanske sköts den diskussionen på ircen eller google+ nu mer. På forumet är det inte så inne längre iaf. Det känns snarare som rätt allmän-sociala trådar och politik i rollspel som hör den här eran till. Typ, "tipsa om musik för grottkrälande" eller "är rollspelet X tillräckligt inkluderande"

Det känns rätt dött nu för tiden. Vi kanske blivit gamla och mindre fanatiska/innovativa.

Edit: En grej som jag tror minskat rätt rejält är folk som berättar om sina kampanjer eller äventyr. Det kanske inte alltid var jätteintressanta grejer, men det gav liksom en grund för diskussioner om rollspelandet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Om ni vill ha mer trådar om någonting, vad det än är, kanske ni borde starta dem istället för att sucka över att ingen startar dem medan ni klagar över hur allt var bättre förr?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
God45;n96693 said:
Om ni vill ha mer trådar om någonting, vad det än är, kanske ni borde starta dem istället för att sucka över att ingen startar dem medan ni klagar över hur allt var bättre förr?

Man kan ju fundera över varför man inte gör det. I mitt fall känns det som att jag är klar med "det där". Vi har vridit och vänt på sakerna så många gånger att det inte känns som man har så mycket mer att tillföra. Det skulle behövas att ämnena väcks till liv igen med en ny vinkling som gör dem intressanta igen. Ungefär som hela storynowgrejen gjorde med regler. För oavsett vad man tycker om Storynow så gav det en ny vinkel på diskussionerna om regler. Innan handlade det mycket om balansen mellan realism och regeltyngd, men storynow ställde många intressanta frågor om vad man ville ha och vad reglerna bidrog med som ställde allt det där på huvudet.

Jag skulle gärna se en sån nytolkning av storys, historieberättande och stämning, men tyvärr är det inte min starka sida.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
God45;n96693 said:
Om ni vill ha mer trådar om någonting, vad det än är, kanske ni borde starta dem istället för att sucka över att ingen startar dem medan ni klagar över hur allt var bättre förr?
Det räcker inte med att starta en tråd. Det kräver lite engagemang från andra också.

Det är klart, det är svårt att visa engagemang när ingen startar trådar =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ond bråd död;n96698 said:
Man kan ju fundera över varför man inte gör det. I mitt fall känns det som att jag är klar med "det där". Vi har vridit och vänt på sakerna så många gånger att det inte känns som man har så mycket mer att tillföra. Det skulle behövas att ämnena väcks till liv igen med en ny vinkling som gör dem intressanta igen. Ungefär som hela storynowgrejen gjorde med regler. För oavsett vad man tycker om Storynow så gav det en ny vinkel på diskussionerna om regler. Innan handlade det mycket om balansen mellan realism och regeltyngd, men storynow ställde många intressanta frågor om vad man ville ha och vad reglerna bidrog med som ställde allt det där på huvudet.

Jag skulle gärna se en sån nytolkning av storys, historieberättande och stämning, men tyvärr är det inte min starka sida.
Så du hänger inte med i utvecklingen men du klagar över att inget nytt händer... Det händer en massa nya saker i rpg världen! Bara inte här. Vill du prata om det här, gå ut och upptäckt de grejerna och sedan kan du ta hit det här och prata om det eller prata om det där. Men att klaga över att inget nytt händer med skuggorna i grottan och samtidigt vägra lämna grottan är galet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
God45;n96710 said:
Så du hänger inte med i utvecklingen men du klagar över att inget nytt händer... Det händer en massa nya saker i rpg världen! Bara inte här. Vill du prata om det här, gå ut och upptäckt de grejerna och sedan kan du ta hit det här och prata om det eller prata om det där. Men att klaga över att inget nytt händer med skuggorna i grottan och samtidigt vägra lämna grottan är galet.

Vad är det nya som händer? Och var händer det?

Jag klagar inte. Jag är intresserad av vad som händer här på forumet. Och varför det är dött här, även om det eventuellt fortfarande händer saker någon annanstans. Om det faktiskt sker nya saker någon annanstans är det intressant att veta varför det inte sprider sig hit.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
God45;n96567 said:
Det här låter som nostalgi. 2000 var inte ens storygame boomen igång än och vi var i skymningsåren på World of darkness eran. Saker generellt dåliga. Det fanns inga podcasts än, ingen actual play scen, forumen var primitiva och det finns ingen acceptans i populärkulturen. Det var 8 år innan OSR rörelsen kom igång. 8 år!

Nu finns mer grejer, bättre spel, mer aktivitet och nya former för hobbyn att yttra sig på. Bokstavligt talat allt är bättre. Vårt Woodstock är nu! Du lever genom det just nu! Missa det inte genom blind nostalgi.
OK! Maybe I am old. ;)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Niklas73;n96870 said:
OK! Maybe I am old. ;)
Well, det är du kanske men samtidigt så minns jag med värme när rollspel vad som störst på mitten/slutet av åttiotalet. Det fanns en stor och ett fåtal mindre aktörer och det var inte så spretigt som det är nu. Jag håller med god45 om att det på många sätt är bättre nu, men samtidigt beror nog känslan mycket på vad man är ute efter. Nu är vi (bords)rollspelare kufar igen, på 80-talet var vi nästan mainstream.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Det enda som jag känner när det gäller rollspelsarenan är att just svenska rollspelsforum är döende eller väldigt snäva. Typ varenda lokal affär har ett facebookforum, men det är forum för social verksamhet, det är inte platser där man som en outsider kan komma och ragga folk eller leta efter bollplank.
Varför? För att det är för dyrt att hålla ett forum. Ingen orkar vara moderator när man kan vara lat och skapa en facebookgrupp, även om den inte har samma funktionalitet.

Utomlands finns det nästan alltid ett rollspelsforum kopplat till större community-sajter (typ reddit, PA osv) och det är forum som är aktiva och igång. De har också fördelen att folk flyter in och ut ur just rollforumen, så att det inte blir lika inavlat. Vilket betyder att det finns den där resursen av folk som egentligen inte hänger på forumet, men om det finns en intressant tråd så är de redo att hoppa in. Det betyder också att det flinns fler hanger-ons som kan vara intresserade att vara "spelare nummer fyra" om man behöver mer folk.

Så varför är det så?
Dör svenska rollspelsforum för att svenskar har blivit mer internationella?
Är det för att LunarStorm inte finns längre eller är det Facebooks fel?
Var Rising småguden av Svenska Rollspel och lever vi bara den döda gudens dröm, dömda att sakta förtvina och försvinna ut i astralrymden?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Cybot;n96875 said:
Det enda som jag känner när det gäller rollspelsarenan är att just svenska rollspelsforum är döende eller väldigt snäva. Typ varenda lokal affär har ett facebookforum, men det är forum för social verksamhet, det är inte platser där man som en outsider kan komma och ragga folk eller leta efter bollplank.
Varför? För att det är för dyrt att hålla ett forum. Ingen orkar vara moderator när man kan vara lat och skapa en facebookgrupp, även om den inte har samma funktionalitet.

Utomlands finns det nästan alltid ett rollspelsforum kopplat till större community-sajter (typ reddit, PA osv) och det är forum som är aktiva och igång. De har också fördelen att folk flyter in och ut ur just rollforumen, så att det inte blir lika inavlat. Vilket betyder att det finns den där resursen av folk som egentligen inte hänger på forumet, men om det finns en intressant tråd så är de redo att hoppa in. Det betyder också att det flinns fler hanger-ons som kan vara intresserade att vara "spelare nummer fyra" om man behöver mer folk.

Så varför är det så?
Dör svenska rollspelsforum för att svenskar har blivit mer internationella?
Är det för att LunarStorm inte finns längre eller är det Facebooks fel?
Var Rising småguden av Svenska Rollspel och lever vi bara den döda gudens dröm, dömda att sakta förtvina och försvinna ut i astralrymden?

Flashback har ett forum för rollspel dock. Men det är rätt dött och folk diskuterar mest bara monopol och liknande. Men det motsvarar dina exempel med reddit m.m. Antagligen är rollspelare med svenska som modersmål lite för få för att verkligen hålla liv i ett sådant forum. Eller om vi är lite för bra på engelska och hänger på andra ställen i stället (jag tvivlar).
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
En sak som jag kan känna som nykomling och i relativitet ganska ung rollspelare på det här forumet, är att när nya/unga medlemmar försöker ställa frågor eller skapa diskussion om saker så blir vi ofta nedskjutna av gamla rävar som säger "det där diskuterade vi klart på mitten av nittotalet" eller "har vi inte diskuterat det där fjorton gånger tidigare" eller hänvisar till nån länk från det gamla forumet osv osv. Så det är faktiskt inte så förbannat lätt att försöka driva rollspelsdiskussioner på den här plattformen.

Jag har säkert en handfull gånger bara det senaste halvåret låtit bli att starta trådar och försökt att hitta svar på frågor annorstädes eller diskuterat det med mina spelgrupper på grund av känslan "det där borde jag veta, usch vilket noob de måste tycka att jag är om jag frågar det där". Så då låter jag bli. Det ligger en hel del ansvar på er som var med på den tiden för att den här sajten inte ska bli helt inavlad och full av nostalgi utan också jobba framåt. För vi grönisar kanske har behov av att diskutera det som ni diskuterade klart för tjugo år sedan utan att höra "det där har vi pratat om förr!" Ni ja!

Så det här forumet är för mig i första hand ett Community och tyvärr inte en plats där jag, som gick i blöjor under storhetstiden på det ljuva åttiotalet och gick i lågstadiet under de-övergivnas-armé-tiden, känner att jag kan diskutera rollspel. Men jag trivs med de jag lärt känna här så jag vinner varje dag mer i form av nya vänskaper, och det är faktiskt inte illa!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Själv tror jag att det primärt det som Cissi nämner, men att det hjälper till att svenska är ett litet språk och att de flesta av oss kan engelska tillräckligt bra för att hänga på engelska rollspelsforum också.

Att svenska är ett litet språk kan faktiskt vara en styrka. För hur många engelska forum har folk som älskar D&D (5an, 3.x OSR, whatever), ultradetaljism som EON 3, lättviktssystem, narrativistiska samberättarspel, osv; och som faktiskt kommunicerar med varandra?

Att länka till en gammal tråd behöver inte vara fel. Men sådant bör göras med ett "du kanske skulle vara intresserad av att läsa denna tråd". Även om man inte avsåg det, kan en kantigt "Som i denna tråd?" lätt börja tolkas som "kan du inte använda sökmotorn?"
 
Top