Nekromanti I skuggorna (Upsala-sviten, del 3) för 6 spelare

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Min spelgrupp är eventuellt inne på att köra I skuggorna, del 3 av Upsala-sviten, med 6 spelare (7 inkl. SL). Det finns bara 5 färdigskrivna karaktärer (har jag för mig).

- Hur hade ni löst det här?
- Vad tror ni om att Birger Mörner från Ur afgrunden återkommer (han är ju bekant med en av karaktärerna i I skuggorna)?
- Förslag på andra karaktärer i de olika historierna? Bibliotekarien?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
I Skuggorna är en ganska konstig del jämfört med de två första. Mer än hälften av scenerna kräver att spelledaren går igenom vad som händer och varför innan spelarna kan börja interagera med miljön. (jag föreslår dessutom att ni lyssnar på en inspelning av sången sutenerna sjunger så att alla som inte är gamla studenter också kan hänga med). Jag skulle lösa det här genom att göra den sista spelaren till en hjälppspelledare som har hand om alla slps, efter som det är så himla mycket andra grejer att hålla reda på. Jag skrev ett schema för att hålla reda på och kunna pricka av alla grejer som krävs för att scenariot ska fungera och det är lite över 30 punkter! Vi körde det i en sittning och scenariot är i ärlighetens namn lite för långt för det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jocke;n292987 said:
I Skuggorna är en ganska konstig del jämfört med de två första. Mer än hälften av scenerna kräver att spelledaren går igenom vad som händer och varför innan spelarna kan börja interagera med miljön. (jag föreslår dessutom att ni lyssnar på en inspelning av sången sutenerna sjunger så att alla som inte är gamla studenter också kan hänga med). Jag skulle lösa det här genom att göra den sista spelaren till en hjälppspelledare som har hand om alla slps, efter som det är så himla mycket andra grejer att hålla reda på. Jag skrev ett schema för att hålla reda på och kunna pricka av alla grejer som krävs för att scenariot ska fungera och det är lite över 30 punkter! Vi körde det i en sittning och scenariot är i ärlighetens namn lite för långt för det.
Schemat hade man gärna tagit del av. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Henke;n292990 said:
Schemat hade man gärna tagit del av. :)
Ska se om det ligger i samma foler som alla handouts. Annars är det nog borta.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Jag tar också gärna del av schemat, Jocke. Jag har kört med något slags scheman med scener, bakgrundsljud, vem som ska läsa inledningar och vilka roller spelarna ska spela de två första scenariorna och tänkte mig något liknande nu. Jag ska fundera över om scenerna ibland behöver presenteras innan man kör dem.

Jag har faktiskt också tänkt mig att en i spelgruppen får ta hand om SLPs, i alla fall på 1840-talet. Exempelvis kan vaktmästaren och till och med Hwasser vara ganska roliga att spela, trots att de vet mer än vad spelarna egentligen ska veta.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Har inte hittat mina anteckningar, så de är nog förlorade.
 
Top