Nekromanti "I need your help!"

MetalThrone

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
24
Location
Lkpg, Sweden
Är DoD utgåvan 6 bra? Femman med Chronopia tycker jag inte alls om och jag önskade att jag aldrig köpt den. NU funderar jag på att köpa nya DoD från Riotminds. PÅ en recesnion fick den totalt 9/10... är det rättvist???? Skriv gärna vad som är bra med ny DoD och bristerna som enligt andra recesioner inte är många...
Skriv SVAR NU!

Är det någon som vill köpa Gemini regelboken på svenska? Jag funderar att sälja min men inget som idag är bestämmt...
jag inkluderar också modiferade regler skrivna av Johan Eriksson till Gemini boken. Om du är intresserad så skicka ett privat meddelande till mig!

"When a man lies he murders a part of the world"
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Jag är inte en tvättäkta DoD fan men jag kan ändå svara lite kort:
Spelet är inte ricktigt värt en 9:a men däremot godkänt någonstans mellan en 5:a och en 6:a.
Det är som vanligt lite brist på realism men en klar förbättring jämfört med förra. Det är en rätt sjust och bra spelvärld och jag gillar nog mest religion systemet.

Men jag tycker att om du ändå ska köpa ett nytt rollspel så köp Eon 2 inte DoD 6 och ladda ner Västmark gratis här från www.rollspel.nu, gå bara in på gratis rollspel och ladda ner! Men Eon 2 blir nog en summa på ungefär 300.

mvh Mr Jacket.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Om du ogillade Chronopia antar jag att du också kommer ogilla (minst) nya DoD. Det är en helt ny värld (Chronopia var en ny stad på östra halvklotet) som inte finns beskriven över huvudtaget någonstans men kan basically sammanfattas i en fet skog. Du kan mao hitta på en egen givande spelvärld själv och det kommer bli minst lika "bra".

Reglerna är AD&D med lite DoD-influenser. Inte nya D&D alltså, utan gamla.
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Äh! Lyssna inte på dom!

KÖP DET! KÖP DET! KÖP DET! KÖP DET! KÖP DET! KÖP DET! KÖP DET!!!!!!!!!!!!!! Dom där gamla gäddorna vet ingetning =) Nämen, jag tycker iaf att det var värt sin nia och jag älskar det här spelet... jag får medge att jag hade loite problem med att lära mej de nya reglerna men nu är jag svinaktigt nöjd och snart kommer det ju mer böcker och då får man (förhoppningsvis) reda på lite mer om världen Trudvang, vilken verkar vara den fetaste rollspelsvärlden hittils!

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Största skillnaden mot gamla Expert och DoD91 är att man infört en massa yrkesrestrektioner(Tjuvar får inte bära svärd och allt vad det är) samt yrkesnivåer med KP-höjningar inblandade. Spelvärlden är väldigt fattigt beskriven och en världsbok planeras inte i första taget...

Vill du ha ett genomtänkt och balanserat svenskt fantasyspel skulle jag nog rekomendera Eon.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Jaa, är man intresserad av att fördjupa sej i ett nytt fantasy rollspel rekommenderar jag också nya eon. Det är en fet bok med precis allt man behöver inklusive en världsbeskrivning och mycket mer. Funderar nästan på att köpa det själv. DoD är dödsförklarat av mina spelare och mej.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Ahh nämn inte Eon... jag får hemska flashbacks allt som har med Eon att göra är strikt förbjudet i min spelgrupp och skulel nån nämna det så får han sova på golvet resten av året.

Personligen har jag mycket roligare med DoD 6 gillar verkligen den nya världen började tröttna på Ereb. Visst alla regler är inte bra men det är lätt att ändra på. Eon däremot är ju så fruktansvärt tråkigt så att man försöker begå självmord med ett värmeljus efter att den första striden tog 3 timmar. Men ska du köpa eon så köp det av mig så slipper jag bränna skräpet.



"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
tjaaa du, vad ska men säja?
Det är fulländat, med den nya stämmingen från Bauers värld och dom roliga reglerna så blir det nog fulländat.
Men vad vet jag?, i andras ögon så suger det, man personligen så tycker jag nog att det är väldigt kul.
Visst finns det brister men inte så många och dom som finns kan man lätt fixa.

Hoppas att jag hjälpte dig,
MvH Martin
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Halleluja to that, Brother!

EON SUGER HÅRT! JAG HATAR EON! Det är NADA stämning, ingen fantasy alls! Fy FAAAAAAAAN för EON! Eon kan lika gärna gå & hänga sig!

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif
 

MetalThrone

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
24
Location
Lkpg, Sweden
Re: "I need your help!" av MetalThrone själv

Jag köpte DoD 6 idag på Tradition i Linköping där jag bor...
Jag har dock inte brutit plomberingen utan kan fortfarande lämna tillbaka den om jag har lust. Jag har läst era meddelanden och är väldigt tacksam för ert engagemang.
Det verkar som en tvist mellan Eon och DoD har blossat upp? /images/icons/shocked.gif
Jag kan berätta vart jag står i den frågan...
Eon är roligt men som andra påpekat tar det för lång tid att göra saker, alltså sofistikerat spel men med alldeles för mycket regler. Där tycker jag DoD är bättre, kanske inte lika bra regelstruktur men mer känsla... som någon också påpekat: "Kan man ju ändra reglerna lätt själv"
Jag ska läsa några recensioner till så fortsätt att skicka era synpunkter!!!!!! /images/icons/smile.gif
Nu är det också så att jag inte har några jämn - vad ska man säga - erfarna spelare som jag själv som hållit på i 3 år. Det är jag, Mikael och Stefan som spelar (dock har vi inte gjort det på ett år). Nu när jag kanske ber några av mina andra kompisar att spela med kanske DoD VI är ett bättre alternativ än Eon II!
/Tack så mycket för er tid


"When a man lies he murders a part of the world"
 

MetalThrone

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
24
Location
Lkpg, Sweden
Kampen är över.... Jag slet bort plomberadeskinnet

Kampen är slutligen över... Jag behåller DoD 6.
OM några dagar(veckor) kommer jag skriva vad jag tyckte om det!

"When a man lies he murders a part of the world"
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Jaja asså jag vet ingenting om Eon. Folk verkar bli aggressiva här nedanför men det kan fan inte suga mer än nya...
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Om du nu gillar realism så ska du spela EON och om du spelar EON skall du väl inte vara på detta forum? Inte enlligt mig iallfall.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Dessutom så är det svindyrt att skriva ut Västmark.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Halleluja to that, Brother!

Håller nästan med. EON suger men Mundana är bra.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Köp då bara Mundana boken. Reglerna suger.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Det är bara att inse! DoD Basic role-play, DoD Expert, Gigent, 91:an, Chronopia och DOD 6 regerar allihop.

/Linus - åsikter är detta

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Första versionen av Eon hade en världsbeskrivning, men denna beskrivning var mycket knapphändig så det var svårt att spela i Mundana med bara grundboken. Men det finns ju en modul som behandlar världen Mundana, som IMHO är en av de bästa och mest realistiska fantasyvärldar som gjorts. Eon slår DoD6 med hästlängder.

 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Re: Halleluja to that, Brother!

Ja eon e så himmla jävla dåligt! Absolut NOLL fantasy känsla utan bara en massa jävla krångliga regler, som dödar stämmningen totalt om man nu skulle kunna få upp nån sådan...

Alla äventy e så dåliga och så low-fantasy att jag alldrig kommer spela dem

Mundana e lika roligt att läsa som en fakta bok om sydpolen!

Felet med Eon är att det inte finns nån känsla alls i det! och inga BRA äventyr, utan bara en uppsjö krångliga regler
 
Top