Nekromanti Hvordan åpne sinnet for magi?

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Før magi kickstarteren så hadde jeg inntrykket av at det skulle være litt vanskelig å bli mystiker, at det var noe ikke alle kunne klare.
Det var blant annet derfor at kun noen få prester hadde gaven som åpnet sinnet for de mystike kreftene som gjorde slik at de kunne kanalisere gudenes krefter og skape mirakler.
Ellers så hadde jo selvfølgelig alle prester og lignende hatt mystiske bønner.



I følge kickstarteren så er det jo en omstendig prosess og åpne sinnet for de magiske kreftene.

Etter som jeg har forstått så det er tre ulike måter:

Det kan være et medfødt talang, eller en kan ha fått det som følge av noe overnaturlig (fått det etter opphold i skyggelandet, etter et magisk eksperiment, som en slags åpenbaring for en religiøs heltegjerning (som en slags gave fra gudene?) ol), eller den tredje veien som er å ha klart å åpne sinnet ved hjelp av trening og veiledning (?).

Det virker jo veldig rart at det ikke er noen regler for dette. En kan jo gå igennom de ulike måtene:

1) Født med evnene.
Rollepersonene som har valgt yrket mystiker har tydeligvis de medfødte evnene, men er det noen andre rollepersoner som kan ha sinnet naturligt åpent? De trenger jo ikke vite om det før de eventuelt blir "testet".
Kanskje det kan være et slag som er likt for alle, hva med at 5% av alle har naturlig talang for det?, eller skal det være bundet til mentale egenskaper (for eksempel et selvkontrollslag mot XX).

2) Få åpnet de magiske kreftene ved eksterne hendelser.
Her kreves det vel ingen regler siden dette er spesialtilfeller, og de kommer nok til å være sjeldne i til legg.

3) Få åpnet sinnene ved hjelp av trening og veiledning.
Dette er jo høyest relevant og kommer mest sannsynlig til å dukke opp mange ganger.
For å ikke nevne at de fleste spillerne sikkert i alle fall ønsker å vite muligheten for å lære seg magi.
Det er jo ikke nevnt noe i praksis hvordan det fungerer.

Er det slik at alle kan lære seg å åpne sinnet for magien? :eek: Finnes det noen som ikke klarer det?
Eller er det som en helt vanlig ferdighet bare at det er mer "krevende", men i praksis så er det ikke noe annerledes? :sad:

Noen som har noen tanker og synspunkter?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
För att kunna bli magiker måste man i princip knäcka personens psyke så att det blir mottagligt för magin. Ironiskt nog borde det betyda att ju högre Självkontroll man har desto svårare är det att lära sig magi.

Endast ett fåtal personer har fötts med ett "knäckt psyke" och därmed inte behövt göra det under sitt liv för att kunna bli magiker. Vi talar alltså om en person på säkert 10 000 till 100 000. I princip alla rollpersoner som är mystiker eller magiker har behövt få sitt psyke knäckt innan de blev magiker (enskilda resultat på tabellen Svartkonst & Sammanslutning kan tyda på att man fötts med förmågar, ex 95 Vild magi). Regelmässigt spelar det ingen roll om man fötts med "knäckt psyke", fått det genom en olycka eller tvingat fram det under sin skolning – eftersom man antas ha återhämtat sig från förstört Välmående, Borttoning och liknande.

Så även om alla teoretiskt sett kan bli magiker så är väldigt få redo att försöka knäcka sitt psyke och de som faktiskt är det kanske inte lyckas eller kanske ger upp när det blir för jobbigt.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Tusen takk for svar Kaigon :)

Det var et godt innspill det med siffrene, det vil si at ekstremt få har denne medfødte "gaven".

Men det virker jo ut som om det mangler endel regler og informasjon om hva en skal gjøre hvis en vanlig person har lyst til å lære seg magi.

Er det bare å lære seg Fornimma som en vanlig ferdighet?

Kaigon;n320081 said:
Så även om alla teoretiskt sett kan bli magiker så är väldigt få redo att försöka knäcka sitt psyke och de som faktiskt är det kanske inte lyckas eller kanske ger upp när det blir för jobbigt.
Det virker jo nesten ut som om det mangler noe regler. Hva med noe slags terningkast for å lykkes hvor en kan risikere nedsatt fokus eller välmående(?), og en må vente en stund på å prøve på nytt hvis det misslykkes. Kanskje vanskelighetsgraden øker litt for hver gang, slik at en må etterhvert gi opp og klare å lære seg kunsten? Det må jo være en grunn ti at få er rädo til å ødelegge psyken for å få åpnet sinnet..

Anslaget ditt med tanke på hvor mange som er født med "knekt psyke" er bra, men hvor mange klarer å lære seg det? Og hva er konsekvensene ved å misslykkes osv?

Takker for alle tilbakemeldinger
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Magiboken har lite information om det, men det är i princip samma som Kaigon skriver ovan: startar du som magiker/mystiker så är det något som hänt i din bakgrundshistoria, och om du vill lära dig det under spel så är det upp till SL. Flaskhalsen i sammanhanget är att skaffa sig tärningar i Förnimma, det är det som kräver att man knäckts. När man väl har det så kan man lära sig lämplig Alstra samt mysterier/besvärjelser utan mer problem än att lära sig något annat.

@Kaigon: Det här med att knäcka psyket på presumtiva magiker är inte något jag minns från tidigare versioner av Eon. Vad var tanken med att lägga till det? Vad jag minns från förr så var magi i princip en vetenskap - man kan ha olika mycket fallenhet för det, men det fanns egentligen inget som hindrade en från att använda sina valfria poäng för att skaffa lämpliga magifärdigheter eller att studera dem när spelet väl börjat givet tillräcklig downtime.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Staffan;n320170 said:
@Kaigon: Det här med att knäcka psyket på presumtiva magiker är inte något jag minns från tidigare versioner av Eon. Vad var tanken med att lägga till det? Vad jag minns från förr så var magi i princip en vetenskap - man kan ha olika mycket fallenhet för det, men det fanns egentligen inget som hindrade en från att använda sina valfria poäng för att skaffa lämpliga magifärdigheter eller att studera dem när spelet väl börjat givet tillräcklig downtime.
Det stämmer att det inte har beskrivits i tidigare versioner. Tanken är att det till stor del ska förklara "varför blir inte alla magiker?". Det har även underlättat väldigt mycket för oss när vi funderat på hur magi kan förnimmas.

Hela det vetenskapliga följer därefter och det nämns till och med att vissa magiteoretiker, bland annat Arkasodates Thaum, endast la en handfull besvärjelser under hela sin karriär.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Staffan;n320170 said:
Magiboken har lite information om det, men det är i princip samma som Kaigon skriver ovan: startar du som magiker/mystiker så är det något som hänt i din bakgrundshistoria, och om du vill lära dig det under spel så är det upp till SL. Flaskhalsen i sammanhanget är att skaffa sig tärningar i Förnimma, det är det som kräver att man knäckts.
Dette var et direkte spørsmål som følge av magiboken. Og det var jo et eget avsnitt om hvordan lære seg magi, men det er jo mer forvirrende enn det er opplysende når det gjelder rollepersoner.

Hva skal en svare når en rolleperson spør om han/hun kan lære seg magi? Hvordan kan rollepersonen gjøre det?
Det er jo litt rart at det ikke er noe fast, men skal avgjøres fra gang til gang av SL om hvordan reglene for det er..
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Galdermester;n320181 said:
Dette var et direkte spørsmål som følge av magiboken. Og det var jo et eget avsnitt om hvordan lære seg magi, men det er jo mer forvirrende enn det er opplysende når det gjelder rollepersoner.

Hva skal en svare når en rolleperson spør om han/hun kan lære seg magi? Hvordan kan rollepersonen gjøre det?
Det er jo litt rart at det ikke er noe fast, men skal avgjøres fra gang til gang av SL om hvordan reglene for det er..
Jag tänker att det inte händer så ofta att RP vill sadla om till magiker (kräver ju en del erfarenhet för att kunna göra något rimligt) och att det då är viktigare att det känns coolt och dramatiskt än att man ska följa en punktlista. Jag skulle alltså rekommendera din lösning #2 att det händer på grund av externa händelser. Vi vill även överlåta till SL att bestämma hur mycket magi de vill ha med i sina kampanjer.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Takk for svar :)

Da er det nok bare vi som tenker og sikkert spiller litt annerledes, for jeg tenker at det veldig sannsynlig at noen rollepersoner ønsker å prøve å studere magi. Og da er det jo like greit og ha systemet klart.

Så de ulike måtene er da:

1) De med medfødt er jo så sjeldne og de er greit forklart osv. Du nevner jo at ekstremt få har den medfødte evnen, så det vil si at de eneste rollepersonene som har denne evnen er de som velger mystiker eller magiker (og eventuelt kanskje får den på en bakgrunnstabell).

2) Fått åpnet sinnet som følge av en ekstern magisk eller "utenomjordisk" hendelse eller lignende. Dette er jo helt uavhengige ting som varierer ekstremt, så her trengs jo ingen regler.

3) Her må en altså finne på noe selv, og ta hensyn til det som står beskrevet. Alle kan lære det men det er vanskelig, de fleste gir opp osv.
Men siden problemstillingen helt sikkert kommer opp så må en jo finne på noen husregler.

Så hvis noen har noen gode forslag til husregler så tar jeg det i mot med takk :p
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Man skulle visserligen kunna designa någon form av utmaning för att få Förnimma och sedan kunna köpa mystiska färdigheter som normalt.
 
Top