Nekromanti Husregla Mouse Guard för balans

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Min utgångspunkt har alltid varit att inte gå in och peta i Mouse Guards regler. De är mycket väl synkade, ändrar du en del av systemet finns risken att det får följdverkningar på platser där du inte förväntade dig det.

Men, konflikt-systemet är relativt stand alone och två små grejer har börjat irritera mig.

Pilbågen, Bow, är alldeles för djävla bra. Den gör Attack till vs. mot Attack och till Independent mot Maneuver, vilket förvisso flera vapen gör. Den ger +2D på Maneuver, vilket redan i sig själv är bra men det finns andra vapen i paritet. Och, den ger dig +1D när du spelar Attack mot motståndarens Defend.

Jämför med Sling, som har den första fördelen, ger +1D på Maneuver och inte har den sista. Okej, fine, pilbågen ska väl vara bra. Men den trumfar väldigt tydligt alla andra vapen. Jag tänker att det vore bra att ge den en nackdel också, en liten svaghet som gör den lite risky att använda eller så. Men vad?

Den andra grejen är konflikt-handlingen Defend. Den är klart sämst av de 4, främst då risken är att man spelar den mot en Feint och inte får testa alls. Är man rädd för motståndarens Attack känns det bättre att spela Maneuver eftersom den också tvingar fram ett vs.-sla[kl. 19:39:38] Pixie Faery: dom behöver inga allierade, dom spelar tvåsidor mot varrandra, och får båda sidors hjälp, så spionen är för att en sida ska kunna slita sig lossg. Meningen med Defend är ju dock att man ska kunna återhämta disposition, men då kommer vi inte på märkligheter. När Defend spelas mot Maneuver eller en annan Defend slår man ett Independent test, där margin of sucess blir ökning i din disposition. Men det är ett Ob3 test, så du måste få minst 4 lyckade för att återhämta något alls! Jämför med Maneuver, som när den körs Independent har Ob0, så varje lyckad tärning alltid ger dig någonting.

Min tanke är att helt enkelt sänka svårigheten på Defend vid Independent-slag, förslagsvis till 2. Den går att sänka ännu mer, men en tanke med att nerfa Defend är nog att disposition ska vara svår att återhämta så att konflikter inte pågår i evighet. Låter det rimligt?
 
Top