Nekromanti [Husregel] Svartkonstnär

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Fast min erfarenhet av Svartkonstnärer är, med lite generella husregler, att det faktiskt inte blir så mycket problem faktiskt.

Du kommer få en del extra permanent Korruption. Men den kan du bli av med. Själv har jag, innan jag kom på Blodsofferritualen, kört med Själasten. Det har funkar fin-fint.

För sedan när det väl blir strid så har jag aldrig varit med om en strid där mer än 4 lyckade krafter har blivit kastade. Och därför har inte heller Svartkonstnären känt sig sämre.

Dessutom väger det upp ganska mycket att kunna smida sig ett par vingar och kunna återuppstå ;) Och leka The Emperor och steka alla motståndarna med en Mörkerblixt.

Fundera på hur mycket sämre en Svartkonstnär faktiskt blir vid spelbordet.

Här våra husregler:
  • När korruptionströskeln överstigs så omvandlas 1t4 temporär k till permanent k.
  • Misslyckande av Mystiska krafter ger samma mängd korruption som ett lyckat. Dock minst 1. Gäller även Teurgi.
  • Att lära sig en Mystisk Kraft ger 1 permanen korruption. Men inte ytterligare ju högre nivåer de tar.
  • Fummel: 1t4 temporär Korruption (funderar på 1t6, det är trots allt fummel)
  • Stark Gåva Gesäll: Korruptionströskel = Viljestark*. Tot. Korruption: Korruptionströskel eller Viljestark +5.
  • Alla traditioner, förutom Svartkonst: Varje nivå i traditionen ökar Korruptionströskeln med 1. Stackar inte med andra traditioner.
  • Svartkonst Gesäll: (innan jag kom på ritualen) Permanent Korruption och Temporär Korruption räknas inte samman. Utan du börjar från 0 som vanligt. Och så länge du är under din Permanenta Korruption så får du ytterligare en chans att lyckas med slaget.
  • Svartkonst Gesäll: (efter jag kom på ritualen) När din korruption överstiger din korruptionströskel så har du en andra chans att lyckas på dina framgångsslag för mystiska krafter.
  • Ny ritual, Svartkonst:

    Blodsoffer:
    Genom att offra en oskyldig (korruption 0) kulturvarelse så kan Svartkonstnären överföra sitt mörker över till den. En lyckad Ritual överför 1 Korruption till offret. Med Svartkonst Novis kan, med ett lyckat Viljestark, totalt 1t4 Korruption istället överföras. Den kostar 1xp varje gång den genomförs. Om den Permanenta Korruptionen sänks till under Korruptionströskeln, så sänks korruptionströskeln permanent till med 1. Vid Korruptionströskel 0 så räknas man som en Styggelse. Men fortsätter spela så länge man inte överskrider sin Viljestyrka.
*frivillig
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
jag tycker nog bättre om min egen husregel. mindre klödd, och svartkonstnären blir så gott som lika bra som andra magiker.
 
Top