Nekromanti Husdjur i rollspel

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inspirerad av en annan tråd av Krank - blev jag tvungen att be er om lite hjälp.

Hur hanterar ni husdjur i rollspel?
Det är ett jäkla aber ibland. Allt från spelaren som har den grymma hunden hen glömmer bort, till att man tror att hästar är evighetsmaskiner.
Hur gör ni?
Svepande eller detaljerad hantering eller något annat?

Berätta!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kul fråga!

Det är först nyligen (well, senaste åren) som jag insett att hästar inte är de evighetsmaskiner jag alltid behandlat dem som. Nu har frågan inte dykt upp i spel för mig sen dess, men i princip har jag bestämt mig för att låta hästar vara bra till två saker: dragdjur eller fortskaffningsmedel för dagsutflykter.

Alltså att man kan rida järnet i typ en dag, vilket drastiskt utökar RPs eller SLPers dagsmarschräckvidd från en fast punkt (om RP har ett basläger, eller för soldater att rida ut och hjälpa byar). Så kan man ju så klart rida hästen i marken om det krisar i vilket fall jag tänker mig typ ett uthållighetsslag om dagen - misslyckas det så dör hästen.

Andra husdjur som hundar är lite bökigare, och lätta att glömma bort. Mitt råd här är att använda dem som SL så mycket som möjligt. Om RP träffar på en riktigt slemmig och hemsk person, understryk detta genom att hunden börjar morra. Är det en riktigt godhjärtad person - låt hunden gå gå fram och sniffa och vifta på svansen. Låt hunden varna för faror ibland. Använd husdjuret som en källa till problem: vakthundarna hade kanske tollererat människor, men går till anfall eftersom det är en hund med. Ni ska klättra upp för ett rep - hunden då? Och då menar jag att planera in det här redan vid äventyrsförberedelserna. Här är det dock viktigt att ha lite fingertopskänsla så man inte börjar bestraffa RP för att de har ett husdjur omotiverat! När RP själva skapar problem för sig genom att ha en hund med sig så är allt lungt, men ta det lugnt med att skapa situationer enkom för att skapa husdjursproblem.

Men i grund och botten: använd husdjuret som ett verktyg för att kommunicera saker om världen till spelarna, och använd husdjuret för att skapa utmaningar. Hund eller liten robot är de vanligaste husdjuren i grupper jag spelat i, men beroende på djur får man ju fundera lite på hur man kan använda dem.

Men håll också i åtanke vem som har husdjuret och vad det är. En rangers tama varg borde exempelvis förstå sig på jakt, och sålunda knappast börja skälla eller på annat sätt avslöja sig när man smyger sig på fiender. Däremot kommer den kanske vara aggresivare mot andra djur i mer avslappnade situationer. En adelspersons handväskehund å andra sidan skulle kunna börja skälla både i tid och otid.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag försöker behandla husdjur som NPC:er, det hjälper en hel del.

Sedan hjälper det lite om ens fru är hästtjej och att vi varit hundägare. Jag tillhör alltså den minoritet som inte behandlar hästar som evighetsmaskiner.
Faktum är att hästar ofta är till mer besvär än hjälp i äventyr (försök ta med en häst in i en grotta...)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag befattar mig ej med spelarnas djur och liknande, jag är upptagen med fu*king allt annat. Det sagt, om hunden rullar upptäcka fara (eller whatever) så berättar jag hur den beter sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag brukar kalla min häst för "Motorcykel" och behandla den därefter. Jag brukar bemöta försök att få mig att bry mig om ett av dessa otrevliga och besvärliga djur med olika grader av förakt riktade mot djuret. Jag vill ha riddare på hästrygg grejen för att det ser coolt ut eller för att jag får charge bonusar med lansar och i övrigt bryr jag mig inte och vill inte bry mig.

Det är nästan samma med rangers och druiders djur, jag vill ha någonting med en +5 attack bonus som jag kan flanka med och som ser badass ut. Här är personlighet på djuret ganska trevligt så länge det är neutrala eller positiva saker. Men det här är en class feature så försöker du ge mig problem via djuret så kommer inte jag bli glad, det är inte som om magikern får problem med att hans formler är uppstudsiga.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Den enda setting där jag bryr mig om husdjur är något kontraintuitiv, Vampire:tM.

Kanske för att ghoulade djur är awesome.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Spelarna måste ge husdjuret namn, personlighet, utseende och lite andra egenskaper.
Hästar är oftast lite mer stryktåliga än i verkligheten, men rollfigurerna måste ändå tänka sig för.
Jag håller framför allt på att en häst som används i strid måste vara ordentligt miljötränad. Därför frågar jag om rollfiguren tar sin stridshäst eller ridhäst med på uppdraget.
En rollfigur som har en eller flera hästar har också hyfsat öga för andra hästar, och kan t ex lätt se om en häst hör till en exklusiv ras eller är trött eller skadad.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Enda gången vi haft med hästar var när vi spelade Wastelands "i vuxen ålder". Jag (SL) googlade många timmar kring hästskötsel, skador och sjukdomar, osv. De fick nog kämpa lika hårt för havre som de någonsin gjort för drivmedel till sina fordon! :) Däremot gick vi aldrig in på hästraser eller personlighet.. På sin höjd hade de ett namn.
Om vi hade spelat fantasy-spel så hade jag nog varit betydligt mer förlåtande, iaf i närheten av civilisation..

Om någon förtittat på nya Western IV så har de fin information och regler där tycker jag. Hästar är ju en rätt central del av western trots allt!

Rollpersonernas hundar brukar spelas ungefär som stumma lojala SLP med skillnaden att de glöms bort mer sällan! (Särskilt i Mutant år noll där hundförare ju är en egen syssla!)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
I fortsättningen kommer jag alltid att ställa följande kontrollfrågor när jag utrustar en rollperson i början av äventyret/kampanjen...

- Är det en fantasyhäst eller [föraktfull hostning] en historiskt korrekt häst?
- Är det fantasylampolja eller [föraktfull hostning] historiskt korrekt lampolja?
- Är det fantasyfacklor eller [föraktfull hostning] historiskt korrekta facklor?
- Är det fantasysvärd eller [föraktfull hostning] historiskt korrekta svärd?

...för att försäkra mig om att hästen fungerar som en motorcykel, flaskor med lampolja kan användas som brandbomber, facklorna kan användas inne i en dungeon och svärdet kan dras från ryggen utan krångel.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ett sätt som husdjur hanteras i vissa spel är som om djuret vore en förmåga eller en bonus. Exempel: Du har en hund. Den ger dig +5 på Spåra och +5 på upptäcka fara. Punkt. Resten av hundens förehavanden är fluff. Det här har fördelen att hunden blir väldigt lätt att hantera, och den tar så att säga väldigt lite plats i fiktionen. Nackdelen är förstås om man vill ha en självständig hund som springer runt och questar på egen hand.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Att hantera djur som NPC:er som Anth säger är nog det sätt som jag brukar hantera djur i spel. Vi har en åsna med i Eon IV som heter Ebboth, han är jättebra att ha med som bärdjur och har blivit en del av gruppen precis som de andra NPC:erna som reser med oss. Lite struligt blir det då vi måste lämna Ebboth på ett berg och klättra ner för en bergvägg men vi byggde ett kors och uttalade besvärjelser över honom så han stod kvar när vi kom tillbaka. Ebboth är varken rädd för spindeltroll eller demoner.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Cissi;n108779 said:
Att hantera djur som NPC:er som Anth säger är nog det sätt som jag brukar hantera djur i spel. Vi har en åsna med i Eon IV som heter Ebboth, han är jättebra att ha med som bärdjur och har blivit en del av gruppen precis som de andra NPC:erna som reser med oss. Lite struligt blir det då vi måste lämna Ebboth på ett berg och klättra ner för en bergvägg men vi byggde ett kors och uttalade besvärjelser över honom så han stod kvar när vi kom tillbaka. Ebboth är varken rädd för spindeltroll eller demoner.
Ebboth verkar skitgjuten. Bild och stats? Stridsvana?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
God45;n108548 said:
Men det här är en class feature så försöker du ge mig problem via djuret så kommer inte jag bli glad, det är inte som om magikern får problem med att hans formler är uppstudsiga.
Ja det här håller jag fullkomligt med om och borde ha skrivit något om. Mitt resonerande ovan handlar om husdjur som är införskaffade "frivilligt" och vid sidan av. Djur i form av klassfeatures behandlar jag mer som g45 och hakanloo pratar om. Jag ogillar förvisso saker som husdjur som klassfeatures, men spellede jag exempelvis DnD 5th och en ragner skaffade en hund som del av sin klass så skulle denna hund enbart skälla när det var tematiskt passande OCH fullkomligt harmlöst att göra så. Den skulle heller inte kosta något i underhåll (om det inte står att den gör det i reglerna).

Överlag tenderar jag att låta rollspel som har hyfsat utförliga regler för hur djur hanteras och beteer sig (som typ WHRP) så låter jag dessa trumfa verkligheten. Om man kan använda en pilbåge när det regnar kan väl en häst springa en hel dag flera dagar isträck tänker jag.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Jag brukar kräva av mina spelare att de måste namnge alla djur som deras karaktärer har, inkluderat hästar och packåsnor och annat de köper att ha som "maskindjur". Resten sköter sig själv efter det. Ibland blir djuret som en riktig karaktär som tar plats i narrativet, ibland hamnar de vid sidan av. Spelets krav brukar forma det rätt dynamiskt.

Mest av allt har jag upptäckt att det brukar resultera i att spelarna behandlar sina karaktärers djur som mer än bara ännu en bit utrustning listad på formuläret. Även om det rör sig om en rejäl dungeon crawl där hästen tex egentligen aldrig får ta någon egen plats eller ens agera som något annat än en "motorcykel" så brister spelarna ut: "Nej, inte min Polly!" när den dör. Ett namn gör väldigt mycket.
 
Top