Nekromanti Hur spelleda urbancrawl?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I min postapo/lowfantasy/steampunk-D&D5 kampanj så tänkte spelarna bege sig till en relativt stor stad som flera av rollpersonerna har bott i för åratal sen.

Hur spelleder man bäst stadsutforskning? Har aldrig gjort det förut.

Jag använder på ett ungefär den gamla DoD-modulen Kandra, fast med en ny karta som jag tänkte ge spelarna. Kartan har inga tydliga gator man kan se, men jag har satt ut rubriker för de olika områdena i staden och jag tänkte att spelarna får säga vilket område de vill gå till snarare än "vi går höger sen vänster sen höger igen" som man kanske skulle göra i grottkrälande. Jag lägger alltså inte så stort fokus på navigering och att beskriva riktningar. Vad tror ni om det?

Önskar jag hade Vornheim.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Point crawl kanske kan vara nåt? När jag skissade på utforskning till Rotsystem så gav Möller mig följande:

Möller;n3561 said:
Har du läst om point-crawl? Jag tror det kan vara ganska mycket i linje med hur du vill lägga upp geografisk utforskning; det ska finnas olika vägar med utmaningar etc. utan att det resulterar i en fast hex-karta.

http://hillcantons.blogspot.se/2012/01/crawling-without-hexes-pointcrawl.html
http://hillcantons.blogspot.se/2013/04/pointcrawling-urban-ruins-part-one.html

Jag gillar point crawls, och tänker att de absolut bör kunna funka bra i städer just för att undvika "vi går vänster sen går vi höger". Det blir mer "okej, vi tar sikte på vakttornet i väst, och håller utkik efter en schysst taverna på vägen".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hmm... låter coolt. Tankar som genast poppar upp i mitt huvud är att man har just olika områden eller stadsdelar, så som hantverkarkvarteren, nedre slummen, östra slummen, palatsområdet och rikt bostadskvarter (kanske med lite mer kreativa namn =). Vissa av dessa kvarter kan ha en eller några "tydliga" inrättningar så som palatset i palatsområdet (det är liksom inget man kommer missa, om det inte är ett väldigt litet palats) men så har man också en lista på en massa ytterligare inrättningar. Exempelvis kan palatsområdet ha ett par finare värdshus, lite administrativa byggnader så som skattekontor, nått tempel och kanske lite lyxigare bostäder där några riktigt rika adelsfamiljer bor. Slummen har en hel drös med sjabbiga krogar, lite mindre nogräknade pantbanker, nått tjuvgille eller så.

Nu, min tanke är att man kan välja att gå in i ett område och se sig omkring varpå man slår två tärningar. Den ena avgör om det händer något särskilt (motsvarande vandrande monster, men kan vara alltifrån stadsvakten som kontrollerar papprena till ficktjuvar till ett gäng våldsamma galningar) medan den andra avgör vilken inrättning rollpersonerna råkat snubbla över.

Varje slag motsvarar typ en halv dags letande, dvs de får slå två slag på en dag. Eller kanske rent av två slag per grupp som letar, så om de delar upp sig en och en kan de söka av staden mycket snabbare, men motståndet från "vandrande monster-slaget" sänks inte bara för att de var dumma nog att dela upp gruppen =)

Detta kan självfallet utvecklas precis hur mycket som helst: olika svårighetsgrad för att hitta de olika inrättningarna, men man kan höja sina chanser genom att spendera pengar på mutor eller allmänna tidsfördriv. Att hitta vissa inrättningar kräver att man först råkat ut för vissa "encounters", typ för att hitta tjuvgillet måste man först råkat ut för ficktjuvar (motsvarar typ att man känner igen gruppen med tjuvar medan de går in i ett hus där de verkar vara tjenis med vakten men som alla andra undviker).

Det borde också finnas något sätt att specificera sitt sökande, exempelvis om man säger att man går runt och frågar efter värdshus borde man hitta värdshus. Eller om man slår ett slag för vad man råkar hitta medan man går runt, sen får man dessutom slå ett lämpligt sökaslag, modifierat av hur mycket pengar man strör omkring sig mot en svårighetsgrad som sätts av hur "hemlig" inrättningen är.

Fasen, jag börjar känna ett system för stadsutforskning till Mutanter och Manicker växa fram här =)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
@Krank: det var så jag tänkte! T.ex är en point lyxkrogen flytande stocken och en point rogat demaziens hus. Mindre ställen som enskillda hantverkare och tavernor kan rullas fram som random encounters inom varje område (=påväg till varj punkt). Om spelarna vill memorera vägen till småpunkter kan de sättas ut på kartan med postitmarkörer. Vad tycks?

@Rymdhamster: De två tärningarna tar jag direkt! Tror inte jag kommer köra med svårighetsgrader så mkt då flera rp har bott i stan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Rymdhamster;n74336 said:
Den ena avgör om det händer något särskilt (motsvarande vandrande monster, men kan vara alltifrån stadsvakten som kontrollerar papprena till ficktjuvar till ett gäng våldsamma galningar) medan den andra avgör vilken inrättning rollpersonerna råkat snubbla över.
En lämplig tabell för det första kan vara den här. Finns säkert en passande tabell för den andra nånstans på Tusen mil bort också.
 
Top