Hur skapar du ett rollspelsäventyr?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ibland får jag (och säkert de flesta forumiter) en idé (eller fragment av en idé) till ett äventyr. För egen del kan den resultera i att jag skriver ner några meningar i ett textdokument, men längre kommer jag aldrig. Antingen är idén inte tillräckligt bra och motiverande eller så saknar jag helt enkelt metodstöd för att komma vidare.

Så hur gör du när du skriver äventyr? Använder du dig av en speciell metod eller struktur som du brukar hänga upp skapandet på eller blir det oftast spontant? Hur gör du för att inte köra fast? Gör du olika beroende på vad det t.ex. är för typ av genre och spellängd (oneshot, standardäventyr, kampanj) eller använder du alltid samma metod (om du har någon)? Skriver du helst själv eller blir det enklare av att vara flera skribenter som kan bolla idéer?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Utredning - Börjar med hemligheten/mysteriet som ska redas ut. Vad är det som rollpersonerna ska lista ut/nysta ut. Vad är det som övriga försöker hålla dolt från rollpersonerna och vilka metoder använder de för att dölja informationen. Hur agerar personerna som har något att förlora på lösningen när rollpersonerna börjar komma närmare en lösning. Vilka personer och föremål kan hjälpa rollpersonerna komma närmare lösningen.

DnD - Vad är situationen, vem drabbas av situationen? Hur utvecklas problemet om ingen gör något åt det? Vilka vill förhindra att situationen blir löst? Vilka vill förhindra att situationen består? Hur drabbas rollpersonerna av situationen? Hur ser platserna kring situationen ut? Vilka hinder och faror finns på berörda platser?

Rent äventyrande - Var finns skatten/föremålet? Vilka hinder finns på vägen till platsen? Finns det andra grupper som söker efter föremålet/skatten? Vilka faror finns omkring föremålet/skatten? Är skatten/föremålet ett övergivet föremål eller är det ett föremål som tillhör någon?

Jag arbetar med frågor. Vilka frågor jag ställer beror på vilken typ av mål jag har med det som äger rum runt spelbordet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Börja med att skriva en sammanfattning på några hundra ord. Isolera i den ut alla delar som någon skulle behöva skriva för att spelleda äventyret. Skriv de delarna.

Om du ska skriva en kampanj dela upp den i sektioner/kapitel/delar och gör så här för varje sektion/kapitel/del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag skriver ensam, och jag har ett gäng strategier – den mest grundläggande är att jag jobbar med såna här nätverk. Alltså, rutorna är här platser, och pilarna är ledtrådar. Man kan såklart gå till platserna när som helst (i de flesta fall), men ledtrådarna talar om att det finns anledning att gå dit, och kanske vad man ska leta efter. Varje plats ska sen gärna ha någon form av utmaning – för spelarna helst, snarare än rollpersonerna, då jag föredrar player skill. Men ja; en brottsplats som behöver letas igenom, en bostad man behöver bryta sig in i, en person att övertala och så vidare.

Ofta hittar jag på nätverket först och fyller i platser den. "Jag skulle vilja stoppa in en plats mellan marknaden och mördarens hem, annars går det här för snabbt… OK, men om en grej på marknaden leder till en person mördaren känner…"

Jag har några olika såna typ strategier och tekniker. I mitt kommande spel Agency så utgår man från spelvärlden – som man delvis skapar själv. Utifrån spelvärlden skapar man en kampanj, och utifrån den övergripande kampanjen (aktörer, tidslinje) skapar man uppdrag. Kolla gärna in de länkade kapitlen; där har jag samlat det mesta jag lärt mig om sånt här.

Jag bygger nästan enbart icke-stridsfokuserade mysterielösar-uppdrag där tanken är att rollpersonerna undersöker och utforskar ett nät av ledtrådar etc för att försöka lura ut ett svar. Mycket fokus ligger på agens och player skill – nätverken gör att spelarna alltid kan välja vilka ledtrådar de vill följa upp och i vilken ordning, vilket gör att det inte blir så linjärt och rälsigt.


Mitt mål de senaste tio åren har varit att hitta en process där jag (eller andra spelledare som liknar mig i hur mycket förberedelse/impro de är bekväma med och vilken sorts äventyr de gillar) kan gå in i princip helt utan inspiration och komma ut på andra sidan med något som är om inte mästerligt så åtminstone dugligt. Det är ren självbevarelsedrift, för när jag ska bygga äventyr tar det en evinnerlig tid vanligtvis – flera månader, rentav år, för en handfull spelmöten.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Har diskuterats förut, men jag tror mitt svar faktiskt blir ett annat idag ändå. Jag undviker dock att kalla det "äventyr", eftersom jag sällan fokuserar på särskilt äventyrliga saker och gärna markerar detta. Tror inte någon egentligen bryr sig om den distinktionen dock, men i min hjärna är det "scenarier" - situationer med intressanta förutsättningar för kollisioner. Gärna inom spelargruppen.

Konventsscenarier
Lägger extremt mycket tid på research när jag skriver konventsgrejer, men väldigt lite av det materialet kommer i praktiken vara med i scenariot. Istället handlar det om att sätta sig in i ämnet, som hittills varit historiskt, och att försöka skildra det genom både system och text. Skriver aldrig något färdigt slut, men kan föreslå möjliga utfall för den SL som föredrar det. Lägger mycket krut på rollpersoner, agendor, etc., eftersom det är sånt jag tycker är roligt. Skriver regler specifikt för endast scenariot som skall spelas, eller snolånar och anpassar regler som jag tycker passar.

One-Shots
Dessa skriver jag oftast på väldigt kort tid - typ en vecka eller mindre - och de blir därefter i ambitionsnivå. Det är alltid en rätt skoj skrivövning, eftersom en blir tvungen att lite köra på det som koms på. Ofta skrivs det med någon form av tydlig utomstående referens, eller med en typ av situation som verkar spännande. Finns ingen tid att fundera så mycket utan det blir mer att ösa på och sen spela det som kommer fram.

Har ofta skrivit färdiga rollpersoner till dessa, men skriver återigen aldrig några färdiga slut. I one-shots brukar det sällan finnas några slut ens halvplanerade och kan därför saknas tips för dem. Men det kan finnas tidslinjer eller andra saker som går att hänga upp scenstruktur på beroende på vad för premiss som spelas. Exempel finns ju i renskriven form här: http://www.rollspel.nu/threads/renskrivna-one-shots.76017/.

Dock är de renskrivna mycket mer strukturerade än de anteckningar som faktiskt använts när de spelats, och för mig är det rätt svårt att återbesöka och faktiskt göra detta renskrivandet för mentalt är scenariot redan förbrukat efter det spelats. Annars hade betydligt fler varit renskrivna.

Hur gör du för att inte köra fast?
Skriver. Spelar. Skriver.

"Scenario" är ju rätt passande som ord, för det jag generellt börjar med är en situation eller konfliktuppställning av något slag. Sen får vi se vad som händer, tillsammans.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag undviker dock att kalla det "äventyr", eftersom jag sällan fokuserar på särskilt äventyrliga saker och gärna markerar detta.
Jag håller med och tycker du gör en klok distinktion. Ord påverkar hur vi ser på saker, därför jag skiljer mellan scenario, äventyr och mysterier till exempel. De formar min tanke om vad som ska skrivas på olika sätt. Ord påverkar oss och vår föreställning, de bygger vår värld, det är min uppfattning. Så ett mycket bra ställningstagande där!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Skriver du helst själv eller blir det enklare av att vara flera skribenter som kan bolla idéer?
Bolla får jag ut svinmycket av och brukar därför ringa och orda med folk om saker. Har aldrig skrivit rollspelsgrejer med flera skribenter däremot, och vet inte om jag vill det heller. Rollspelen är för mig en hobby och då är en stor del av det att få göra som jag vill och inte behöva ta allt för mycket hänsyn till andras märkliga preferenser. ;)

Har dock ofta hanterat one-shots som lite beställningsjobb nästan, där min spelgrupp fått föreslå vad de skall handla om.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Skriver du helst själv eller blir det enklare av att vara flera skribenter som kan bolla idéer?
Involvera ALDRIG någon i ett projekt som inte absolut är nödvändig för att projektet ska vara möjligt. Varenda onödig person är en börda som kommer stjäla din energi och förvanska din kreativa vision. Om de inte gör projektet bevisningsbart bättre på ett sätt du inte KAN göra så ha inte med dem.

Personer som gör saker du inte kan eller som du har en unik kreativ energi med är guld värda. Och ovanliga som kycklingtänder. Alla jag har publicerat något med eller som hjälpt mig med ett projekt som blivit färsigt? Ni är de här människorna!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skriver i stort sett ingenting utan jag har en tanke om en händelse/ett mysterium . jag skriver ibland ned lite minnes anteckningar som lord styggvard nekromantiker , kristall stulen , byn fiskefjös osv . Uppdragsgivare kung snällvard

Tex lord styggvard elaksson har stulit den livgivande kristallen ifrån den lilla byn fiskefjös så nu dör alla fiskar i floden vilket är jätte dåligt då fiskefjös hela ekonomi bygger på fiske .

Lord styggvard är en nekromantiker som behöver kristallen för att förvandla sig till en lich och få evigt liv .

Kung snällvard snälleson anlitar rp att stjäla tillbaka kristallen ifrån lord styggvard .

And from here on its all improvisation
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Jag brukar börja med en "grej" jag vill skriva om. Tex så har jag en gång velat att det skulle vara en oändligt stor skattkammare, en annan gång ville jag att man skulle förstöra det tryckta äventyret rent fysiskt när man spelade det.
Efter det försöker jag lista ut hur man spelar det här. Det är steget som tar längst tid. Det är också här jag gör research genom att tex läsa andra äventyr eller hela Don Rosas kalle anka produktion eller vad det nu kan vara.
Sen försöker jag bestämma form. När jag vet om det är en dungeon eller ett friformsscenario eller vad det ska vara brukar jag försöka rita upp det hela. Sen skriver jag ihop något som inte alls förmedlar grundidén som den från början var, men som inte hade gått att göra utan den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Det är ju en sak att skriva bara för sig själv i något som ska spelas i den egna gruppen, men om jag skriver något som ska läsas av andra brukar jag göra ungefär så här.

1) Fröet. En situation, en plats, en social konflikt. Det som verkar intressant att utforska. Ofta skriver jag nog inte ner det alls men det är en målbild - det som inom rimliga ramar ska bör komma i spel.

2A) Starten. Vad är ett bra ingångsvärde för att kunna nå p. 1? Inte så mycket en krok till RPna (även om det kan ingå) utan mer vilka faktorer i spelvärlden som pekar mot 1. Här kommer också bakgrund och tidslinjer in i den mån det behövs för att förstå.

2B) Länkarna och noderna. Här fyller jag på med stationer som kan passeras på vägen. Ibland kommer jag på länken först, ibland bara en nod utan att veta hur den ska passa in. Och så fyller jag på med samband allt eftersom, upptäcker att någon ny nod behövs, någon tas bort, att någon länk blir beroende av en annan och måste slås i hop etc. Här finns ju ofta ett mål att berör det som finns med i målbilder från p. 1. Jag är inte så systemsk som @krank Men jobbar nog lite åt det hållet.

2C) Grupper och personer. De tenderar vanligen att växa fram ur 2a och 2b för mig men ibland kan de få riktad uppmärksamhet, om texten en SLP är väldigt drivande utifrån min ide om p. 1 kanske jag skriver den först.

3) Slut. Det är ju många äventyr/scenarier som inte behöver något definierat slut men ibland kan det vara hjälpsamt eller en logisk följd av premisserna. Vad händer om x dagar, vad gör y om inte RPna påverkar denne o.s.v. Här sker ofta en återkoppling till bakgrund och tidslinjer i 2A.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Skriver du helst själv eller blir det enklare av att vara flera skribenter som kan bolla idéer?
Jag tycker det är trevligt och inspirerade att skriva med andra, även om jag bara provat det ett fåtal gånger. Det kan så klart inte vara "vem som helst" men så länge man delar målbilden tycker jag det gått bra än så länge.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag kommer på en idé, tänker på den i två månader. skriver en bakgrundssaga, hittar på några riktigt fräna antagonister. Ritar upp en kartskiss. Har två eller tre trådar igång i hjärnan. Börjar beskriva den första platsen, somnar vid datorn, all inspiration borta som genom ett trollslag.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Jag brukar börja med en "grej" jag vill skriva om. Tex så har jag en gång velat att det skulle vara en oändligt stor skattkammare, en annan gång ville jag att man skulle förstöra det tryckta äventyret rent fysiskt när man spelade det.
Efter det försöker jag lista ut hur man spelar det här. Det är steget som tar längst tid. Det är också här jag gör research genom att tex läsa andra äventyr eller hela Don Rosas kalle anka produktion eller vad det nu kan vara.
Sen försöker jag bestämma form. När jag vet om det är en dungeon eller ett friformsscenario eller vad det ska vara brukar jag försöka rita upp det hela. Sen skriver jag ihop något som inte alls förmedlar grundidén som den från början var, men som inte hade gått att göra utan den.
Just nu går jag runt och tänker på hur man gör grejen med att spelarna är på en isolerad plats och får in information som de måste behandla och på något sett agera på inspirerad av radiostations skräckisen Pontypool där ett litet gäng på en radiostation rapporterar om någon slags zombiesmitta.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Hur ser övriga äventyr ut i just det här spelet ut? Vad är det mest typiska? Det finns kanske en återkommande struktur - till exempel uppdragsgivare, karta, resa, grotta, troll, skatt och slutboss. Om du gillar det - gör din egen variant på det typiska. Vill du ha något annat - fundera på hur du kan avvika från mallen på ett intressant sätt. Plocka bort välbekanta komponenter och släng in något helt nytt. En lösning i ett spel med rälsade äventyr kan vara att utveckla en sandbox som innehåller några välbekanta element från settingen. En sandbox är ofta en stad, men kan naturligtvis vara något helt annat - en ögrupp, ett träsk, en skog, ett dödsrike. Lägg till en tidslinje med några drivande händelser om du tror att det behövs för att aktivera spelarna. Det gör också spelmötet mindre stressande för SL.
 
Last edited:
Top