Nekromanti Hur ser framtiden ut?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur har ni tänkt att framtiden kommer att utvecklas med hänsyn till de problem som verkar aktuella idag?

Vad kommer ersätta oljan?
Hur långt har klimatförändringarna gått?
Är skuldkriserna lösta (EU och USA främst, men hela systemet som sådant)?
Integritet online och i köttrymden, vem vinner den striden?
Överbefolkningen har mattats av?
Resistenta bakterier och pandemier?
Har jag glömt nåt elände? :gremsmile:

Hur har hanteringen av dessa problem förändrat samhället och kulturen i Neotech-världen?

Jag är särskilt nyfiken på sådana omvälvande saker som peak oil som förändrar hela samhället.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Bra frågor! Jag tror generellt att det finns två scenarion för världen. I det ena lyckas vi förändra så att vi går från ett tillväxtsamhälle till ett samhälle som inte fokuserar på tillväxt. Då kommer allt bli finemang. Resurser kommer börja användas på ett smart sätt (t ex kolonialisering av rymden) istället för till att bejaka en massa idioti.

I det andra scenariot fortsätter vi som vi gör och då går allt käpprätt åt helvete. Tänk Mutant 2090, men värre. Miljökatastrofer och världskrig, och för de som överlever det blir det megacorpar och total segregering.

Det ska bli spännande att se hur det går - jag tror vi kommer att se ett avgörande inom vår livstid.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ond bråd död said:
Överbefolkningen har mattats av?
Kan inte riktigt svara på övriga frågor. Men överbefolningen har redan mattats av. Jordens befolkning kommer att toppa vid 9 miljarder och det finns en stor chans att den kommer att sjunka efter det allt eftersom levnadsstandarden och kvinnors ekonomiska självständigheten utvecklas. Om det sker en krash i sociala strukturer så kan det gå åt vilket håll som helst. Massdöd pga svält eller befolkningsexplosion pga sociala skyddssystem bryter ihop.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Resistenta bakterier och pandemier borde ta hans om överbefolkningen ganska lätt om man vill skriv bort den.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Alltså stegen för att befolka rymden är ju redan på gång, tror det är 2020 som ett privat företag kommer skicka 20-30talet människor för att påbörja kolloniseringen av mars
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Menar du ur spelsynpunkt för att göra en ball spelvärld eller IRL?

IRL-svar:

Vad kommer ersätta oljan?
Som energikälla? En kombination av energikällor, vad det blir beror på vilka vetanskapliga genombrott man gör. Solceller med hög verkningsgrad? Fusion? Säkrare vanlig kärnkraft? Your guess is a good as mine.

Till material så kommer man återvinna plast. Oljan kommer bli för dyrbar att elda upp.

Hur långt har klimatförändringarna gått?
Kanske + 1-2 grader. Men hur det de facto kommer påverka klimatet har jag ingen aning om.

Är skuldkriserna lösta (EU och USA främst, men hela systemet som sådant)?
Ja. Kanske kommer även länder Kina krascha innan dess. Då får vi en rejäl depression. Men folk behöver saker. Förr eller senare går det över, det är ett problem som går att lösa. Men jag gissar att det kommer krisa 5-15 år till i värsta fall.

Integritet online och i köttrymden, vem vinner den striden?
Staten. Folk vill hellre ha trygghet än frihet. Typ.

Överbefolkningen har mattats av?
Ja, den håller ju redan på att mattas av.

Resistenta bakterier och pandemier?
Ja, det kommer vara ett problem ett tag. Fast inte ett problem på katastrofnivå.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tillväxten lär nog stanna av när oljan tar slut. Vi har väl antagligen redan passerat peaken. Det löser förstås en stor del av klimatförändringarna, men orsakar nog en ekonomisk katastrof när vi plötsligt inte kan leva som vi gjort hittills.

Sen finns förstås mer resurser i oljesand, men det är enormt mkt dyrare (och antagligen skitigare) att plocka fram.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dragonborn said:
Alltså stegen för att befolka rymden är ju redan på gång, tror det är 2020 som ett privat företag kommer skicka 20-30talet människor för att påbörja kolloniseringen av mars
Kolonier på Mars? Det tror jag vi har om tidigast 30 år. Troligen senare. Första landningen om 20 år. Om inte Kineserna landar tidigare. Vi får hoppas på dem.

2020 är ju för sjutton nästan NU. Privata företag har inte ens kommit i omloppsbana ordentligt. Att de skulle vara på Mars om 7 år verkar osannolikt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Tillväxten lär nog stanna av när oljan tar slut. Vi har väl antagligen redan passerat peaken. Det löser förstås en stor del av klimatförändringarna, men orsakar nog en ekonomisk katastrof när vi plötsligt inte kan leva som vi gjort hittills.

Sen finns förstås mer resurser i oljesand, men det är enormt mkt dyrare (och antagligen skitigare) att plocka fram.
Att oljan tar slut kan sätta igång nya energibranscher. Olja kommer behövas for att göra saker, inte elda upp. Att en bransch ersätter en annan behöver inte betyda negativ tillväxt på sikt, det har det historiskt inte gjort.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tja, IRL främst, samt hur neotech-gänget själva tänkt.

Oljan blir nog svår att ersätta. Min gissning är att när det blir för dyrt med bensin så går man över till biobränsle och satsar enorma områden på att odla lämpliga växter. Troligen extra lämpliga växter som man trollat fram i nåt genlabb.

Klimatförändringar begriper jag mig inte på själv. Men alla säger att det är superfarligt och att jag borde vara rädd.

Jag tror också att staten kommer vinna, men inte överallt. Det blir nog några länder som håller på integriteten.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Hur har ni tänkt att framtiden kommer att utvecklas med hänsyn till de problem som verkar aktuella idag?

Vad kommer ersätta oljan?

Jag är särskilt nyfiken på sådana omvälvande saker som peak oil som förändrar hela samhället.
Olja kommer aldrig ta slut strikt talat; vad som kommer hända är att den kommer bli dyrare och dyrare i längden så andra alternativ blir mer ekonomiskt lönsamma.
Sen kommer högre priser göra det mer och mer lönsamt att utvinna olja ur sämre och sämre fyndigheter
Redan idag så har skiffergas i US haft en markant inverkan på mängden andra fossila bränslen som används.
Så det kommer nog inte bli någon radikal förändring på kort eller mellanlång sikt skulle jag tro. De stora förlorarna är lång och kanske mellaninkomstländer som får svårare att dels bygga ut, dels att ställa om till andra energikällor.

Överbefolkningen har mattats av?
Vilken överbefolkning?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det blir nog bara ploj av det där. Men det vore en charmig tanke att mänsklighetens första koloni i rymden befolkas av Linda Rosingar och robbinson-robbor. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Det blir nog bara ploj av det där. Men det vore en charmig tanke att mänsklighetens första koloni i rymden befolkas av Linda Rosingar och robbinson-robbor. :gremsmile:
Ja, en cool rollspelsidé!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det stod ju att det skulle ske i direktsändning och att publiken skulle rösta fram vilka som skulle få åka. Låter som en dokusåpa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Big Brothers grundare Bas Lansdorp är delaktig. Allt ska direktsändas. Och betalas med genom sponsorer och med reklam.

Så det är en realityserie i rymden, utan slut, typ.
 
Top