Hur ser den etniska sammansättningen ut i DIN spelgrupp?

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Rollspelare och klasstillhörighet har ju diskuterats flitigt.
Eftersom så många här (jag får det intrycket ibland i alla fall) har anammat ett intersektionellt perspektiv tyckte jag att det kanske kunde vara intressant att reda ut hur den etniska sammansättningen ser ut i era spelgrupper?

Vi är sex personer, varav två är vad man lite nedlåtande skulle kalla svenska tattare (undertecknad bl a), två är svenskar (varav en smålänning, vilket skulle kunna betraktas som ett gränsfall), en är svensk/österrikare och en svensk/ghanan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Jag har aldrig spelat med en icke-vit person (inget aktivt val om jag lät lite 30-tals-romantiker). Har för den delen nog aldrig spelat med någon som inte har två helsvenska föräldrar, men nu gissar jag.
Jag har spelat med tre kvinnor någonsin, varav den ena min syster och då var vi inte vuxna... så två kvinnor då.

Gruppen jag spelar mest med är 5 stycken generiska småbarnspappor med nördintresse, högskolebakgrund och ingenjörsjobb.

Jävligt likriktat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I min grupp är vi en halvsvensk/halvfinsk (jag) en helsvensk , en svensk med spansk mormor , en helsvensk till .

Alla akademiker utom jag
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Visserligen är utbildningsnivå OT i den här tråden, men på förekommen anledning kan jag tillägga att ingen av oss är akademiker.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Två skåningar, två smålänningar, en hallänning, en värmlänning. Alla svenska föräldrar så vitt jag vet.

Av de c 40 personer jag har spelat kampanjspel med genom åren har en varit engelsman och tre haft utländska fäder (Ungern, Chile, Polen). Alla andra har så vitt jag vet och minns haft svenskt ursprung. De jag spelat med har alltså varit "vitare" än vad SDs partimedlemmar är.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I gruppen nu finns 9 vad jag vet etniska svenskar och två som jag tror har finskt påbrå men vet inte hur långt tillbaks det går. Jag har spelat med mellan 60-70 personer och det har varit etniska svenskar med möjligen en med spanskt påbrå.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
I min nyaste grupp är det faktiskt en kille från Brasilien och en tjej med påbrå från, öh, jag vill säga Uganda? Uppsala är väl en rätt bra stad om man vill öka spelgruppens etniska rekryteringsbas, även om alla i slutändan kommer att tillhöra samma rotlösa, globaliserade intellektuella medelklass som man själv. :gremfrown:
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag vet alltså vad "intersektionalitet" innebär. Hajade inte vad det innebär att "många" har "anammat" ett intersektionellt perspektiv i det här sammanhanget, eller hur vi vet det.
Fair enough. Det är en känsla jag får. Mycket tjat om ras, kön, sexualitet och könsidentitet tycker jag.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Idel vita majoritetssvenskar. Jag tror att en av mina tidigare spelare kan ha haft lite samiskt påbrå på ett hörn, och en av de nuvarande är ålänning.

Edit: i nuläget tre kvinnor och två män (inkl mig).
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
I de aktiva grupprna är det i huvudsak etniska svenskar med åländska, gutniska, baltiska och skånska inslag.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
För närvarande åtta strejta svenskar: 2 kvinnor, 6 män. Jag är den ende med delad etnicitet: svensk & rajput.

Ungefär hälften är akademiker. Två är praktiserande kristna.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Min regelbundna grupp är ganska diversifierad.

En etnisk svensk (jag), två amerikaner (varav en är etnisk korean), en kanadensare och en sydafrikan. Vi har även haft två andra amerikaner (båda etniska koreaner), en polack och en australiensare. Vi har alltså prickat in alla kontinenter utom Sydamerika än så länge.

7 män och 2 kvinnor.

Åldrar mellan 30-50 (överväldigande majoritet 80-talister).

Samtliga är hetero (möjligtvis en bi) men är väldigt progressiva och toleranta människor.

Samtliga högskoleutbildade på nivåer mellan kandidat och doktor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Nuvarande två spelgrupper består av sammanlagt 8 personer (inklusive mig). Alla är män, sju av förmodat svenskt ursprung (av döma av namnen, inte direkt frågat), en har föräldrar från Chile (men född här tror jag). Väldigt homogent.
 
Top