Nekromanti Hur reagerar den korrupta kyrkan?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Filialen av Den Enda Gudens Kyrka i min postaposteampunklowfantasyvariant av pseudomedeltidsstaden Kandra är ytterst korrupt. De säljer nämligen den nya methliknande drogen Ranka genom kollektsystemet.

Partyt gick nyligen in i staden och gick i mindre grupper åt olika håll. En rollperson, en fd munk från ett fjärran land med målet att störta Kyrkan som han blev utslängd ifrån, kom i kontakt med en missbrukare som oförsiktigt nämnde att man kan stifta avtal med de högt uppsatta prästerna för att få tag i produkten. Rp:n begav sig till Tempellundarna, ett avskilt Kyrkans område som han var tvungen att smöra sig in i eftersom det är avsett för präster och andra initierade. Där sökta han upp två högre präster som han snokade lite väl uppenbart hos. Prästerna anade att han möjligen hade illvilliga intentioner och snäste bort honom.

Så hanterade jag situationen som improviserande SL iaf. Däromkring slutade sessionen, han vandrar bort från den lilla paviljongen i den kyrkliga parken och hälften av partyt är på väg åt hans håll, men de kan nog få det svårt att ta sig in Tempellundarna (kanske finns en hemlig gång?)

Hur skulle ni tycka att prästerna borde agera nu? Skickar de lönnmördare för att göra ett bakhåll på honom? Vore tråkigt om han bara dog. Kanske skickar de folk att övervaka honom i X dagar för att testa hans pålitlighet och kanske försöka sälja åt honom?
Hur skulle ni hantera situationen som SL helt enkelt? Ska snart ha en solosession med spelaren tänkte jag.

Det är D&D5 om det spelar roll.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Är det en riktig hemlighet då, eller en "öppen hemlighet"? Om "alla" vet så tror jag inte de gör nån grej av det så länge munken inte gör för mycket väsen av sig. Och om han gör det så kanske de hellre drogar honom och lämnar honom i rännstenen för att misskreditera honom (och kanske skapa en potentiell kund!).

Om det är hemligt på riktigt så kanske det är skojigare att ge honom ett erbjudande han inte kan motstå, en plats i rörelsen mot att han håller käft. Funkar inte det så... *fingrar på stiletten*
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Ohhhhhhh!!!!!!!! Det här är en gyllene situation med så mycket potential! De kommer nog inte vilja göra något på kyrkans område, det är för uppenbart. Så det blir nog inga problem att återförena gruppen. Okej, här är mina förslag:

1. De skickar ut de där lönnmördarna. Och de är badass. Men de dödar inte honom. Nej, nej, nej. De gör något mycket värre! De tömmer ut nästan allt hans blod och pumpar in nytt blod tillhörande en grav missbrukare av Ranka vilket gör honom beroende av drogen och med handikappande, vidriga och hemsks sidoeffekter om han inte tar av drogen.

Nu ÄGER kyrkan honom. Om han försöker tala ut mot dem så är han bara en knarkare som ingen kommer tro på. Men de ger honom en utväg, han kan jobba för dem och få sina fixar. Eller så kan han lida.

2. Kyrkans blir skrämd av att nästan avslöjas. Så de sänder ut en sista leverans av drogen blandad med gift så att alla missbrukarna dör. Sedan flyttar de hela operationen till en annan stad. De kommer undan med allt.

3. Kyrkan går till de sekulära myndigheterna som respekterar kyrkan (och många poliser och politiker är säkert medlemmar av kyrkan). Sedan sätter de dit honom för att ha brutit sig in i kyrkan och försöka stjäla från kyrkan.

4. Samma från 3:an men de anklagar också honom för våldtäkt eller något annat fruktansvärt. Folk har sett att han bröt sig in i kyrkan och alla anklagelser mot kyrkan efter att alla "vet" att han är en våldtäktsman är dömda att misslyckas.

5. De gör 1:an... Fast med en av de andra gruppmedlemmarna. Nu äger de någon i munkens grupp och den personen kommer jobba mot munken.

6. 1:an fast med gruppens familjemedlemmar. Just det, magikerns syster är nu en knarkare och säljer sig själv för att ha råd med mer Ranka. Vill ni verkligen fortsätta eskalera mot kyrkan nu?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
7. Kyrkan kallar på hjälp från en annan gren av kyrkan som inte är korrupt. En hög level avenger paladin. Vem kommer tro att karaktärerna är oskyldiga när inte ens en paladin gör det?

8. Kyrkan utnyttjar att hela äventyrar ekonomin är baserad på att få betalt för att döda saker och sätter up en quest för att döda en "Fallna munken och hans onda hantlangare".

9. Kyrkan går offentligt och hävdar att Ranka är en helig substans som bara de sannerligen rättrogna kan använda säkert. De som inte kan hantera att ta substansen är uppenbarligen onda eller korrupta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Okej, nummer 6 är kanske lite mycket för de flesta kampanjer... Alltså, missförstå mig rätt nu. Det är absolut den jag skulle använt. Men dina spelare kanske inte uppskattar den jättemycket. Speciellt om de har egna upplevelser av missbruk i familjen. Så.... Var försiktig med den. men kör den :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack så mycket hörni!! :)

Sidenote som kanske lockar till mer idéer: Partyt är lvl 2 och RP:n i fråga är Rogue/Cleric Acolyte. Alla är människor.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Förresten borde jag fastställa spelbara effekter och konsekvenser av drogen regelmässigt. Har ni några förslag?
Jag har låtit dem stöta på en grupp av missbrukande stråtrövare tidigare. De var grågröna i huden och hade stora påsar under ögonen och slogs som vanliga bandits.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n85075 said:
Förresten borde jag fastställa spelbara effekter och konsekvenser av drogen regelmässigt. Har ni några förslag?
Jag har låtit dem stöta på en grupp av missbrukande stråtrövare tidigare. De var grågröna i huden och hade stora påsar under ögonen och slogs som vanliga bandits.
Jag hade gjort följande. Det är exakt meth fast det kan vid långsiktig användning göra en grågrön i huden. Inga magiska effekter, inga statförändringar om man inte aktivt har abstinens. Det är bara exakt meth. Det är fruktansvärt nog i sig :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Methamphetamine#Side_effects
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n85074 said:
Tack så mycket hörni!! :)

Sidenote som kanske lockar till mer idéer: Partyt är lvl 2 och RP:n i fråga är Rogue/Cleric Acolyte. Alla är människor.
Yessss!!!!!! Det gör det bara bättre! Hur blev han en Rogue? Vem tränade honom? Vilka brott har han begått? Alla de sakerna är grejer som kyrkan kommer gräva upp och använda mot honom.

Och är de alla människor så ska du anfalla dem med alver som kan se i mörkret när de är ute på stan och inte har facklor eller andra ljuskällor redo. Plötsligt slocknar allt ljus i närheten och alver börjar banka skiten ur dem. Försvarar de sig griper polisen dem eftersom de uppenbarligen var de som anföll alverna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n85107 said:
Tackar!!

Alverna tynade bort för hundratals år sen... Enligt legenden.
Det gör det lite jobbigt att använda dem som random råskinn ;) Men vilken ras som helst med darkvision fungerar. Så är halv-orker eller dvärgar en grej i din värld fungerar de :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nope, människor, tieflings och dragonborns (fast dom kallas inte det, bara missfoster). De två sistnämnda är resultaten av sjuka magiska experiment.
 
Top