Hur organiserar man spelexempel?

Vad är bästa sättet att organisera spelexempel?

  • Löpande exempel

    Votes: 10 83.3%
  • Samlat exempel

    Votes: 2 16.7%

  • Total voters
    12

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
I många av de kortare indiespel jag läst på senare tid har man ett rejält spelexempel, som i princip är hela spelet berättat ett varv till. Men det finns två varianter. Antingen ligger det löpande längs med texten, i boxar vid sidan eller i slutet av av varje kapitel (Ten Candles, Umläut) eller i en samlad klump i slutet av boken (1001 Nights).

Vad tycker ni funkar bäst? Löpande eller samlat spelexempel? Är det lämpligare att få exempel direkt efter regeln beskrivs, eller bryter det läsningen för mycket?
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag föredrar löpande, och skiljt från texten i övrigt på ett tydligt sätt så man vet att man kan skippa det om man vill leta efter eller snabbt skumma genom en regel under spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Brukar egentligen föredra att exempel hålls borta från själva materialet. Men det får gärna finnas i en separat bok, en pdf, eller i form av en YouTube-video.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag gillar hur det görs i Ökenros, det ligger i slutet av varje kapitel och spelexemplet är ofta längre än själva reglerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Hot take: exempel behövs inte.

En bra regeltext ska förklara sig själv.

Exempel är ett kraftfullt pedagogiskt verktyg eftersom det sätter något i ett sammanhang, men används - enligt mig - allt för ofta som en krycka till dåligt skrivna texter (eftersom de misslyckas med att sätta det i ett sammanhang). Det händer att jag ibland hellre läser exemplet än regeltexten, som i King of Tokyo.

Exempel för mig ska inte kunna läsas fristående, utan enbart förstås i sambandet. Ingen skulle exempelvis förstå "King of Tokyo" ovan utanför sitt sammanhang.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Hot take: exempel behövs inte.

En bra regeltext ska förklara sig själv.

Exempel är ett kraftfullt pedagogiskt verktyg eftersom det sätter något i ett sammanhang, men används - enligt mig - allt för ofta som en krycka till dåligt skrivna texter (eftersom de misslyckas med att sätta det i ett sammanhang). Det händer att jag ibland hellre läser exemplet än regeltexten, som i King of Tokyo.

Exempel för mig ska inte kunna läsas fristående, utan enbart förstås i sambandet. Ingen skulle exempelvis förstå "King of Tokyo" ovan utanför sitt sammanhang.
Har du något exempel på rollspel som gör det bra?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Har du något exempel på rollspel som gör det bra?
:D

Jag pratar hellre om andra saker - om text som är svår att förstå. Människor är kassa på att förstå en process - vårt tänkande är mer linjärt. Ta mitt spel som Imagine som jag skrev utan att använda exempel. Spelet är i princip omöjligt att förstå bara via genomläsning, för jag beskriver en process. Jag beskriver någonting där flera olika komponenter - både i hur någon beskriver men också vem som beskriver - är både okända i hur de startar men också vad slutresultatet blir när alla dessa komponenter blandas samman (emergens). Jag skrev en process som ständigt upprepas, men med nya komponenter. Läsaren kan enbart förstå spelet genom att spela det.

Det är bättre att beskriva i en rak struktur och framförallt ha en uttalad struktur. Du kan visa upp, med hjälp av diagram, stämningstexter och bilder, hur det är tänkt att man ska spela eller hänvisa till andra källor, exempelvis litteratur.

Det är också viktigt att sätta en känsla. Jag brukar säga att pitchen är bland det viktigaste för ett spel, eftersom den sätter hur läsaren tolkar all text i regelboken. Om läsaren förstår "känslan" förstår den regeltexten bättre.

Långa strukturer, exempelvis strid i DoD bör man också ta sig en funderare kring. Stycka upp strukturen i mindre bitar eller se om det är strukturer som egentligen är onödiga (vilka många rollspelsregler är).

Det handlar dock om att kunna sätta saker i ett sammanhang - det är så människor förstår saker.

Något jag dock gärna hade velat sett var en hel rollspelsbok skriven enbart utifrån exempel. Hade varit intressant att se.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag brukar lägga spelexempel i en textbox (med särskilt typsnitt, lätt gråtonad bakgrund) invid den aktuella regeltexten. Min erfarenhet är att exemplet fungerar som en bekräftelse av typen: "Jag [läsaren] har förstått regeln rätt." Dessutom använder jag exemplen som stämningssättare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Skiljt från övrigt, det gör det lättare att skippa om man inte är intresserad.

Ett upplägg jag har varit sugen på att pröva, men som aldrig blivit av, är att ha två kolumner. I ena kolumnen beskrivs vas som händer, ur karaktärernas synvinkel. I andra, arrangerat så att det linjerar upp tidsmässigt med första kolumnen, beskrivs vad som händer runt spelbordet.
 
Top